InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen zonder BKR: geld lenen in België als Nederlander

Lenen zonder BKR: geld lenen in België als Nederlander

Lenen zonder BKR: geld lenen in België als Nederlander Nederlanders die in België geld willen lenen, kunnen dit doen om meerdere redenen. Eén daarvan is om niet bij het BKR genoteerd te worden. In België kan je immers een lening aangaan zonder BKR-toetsing. Bovendien kan je bij sommige kredietverstrekkers eventueel voordeliger voorwaarden voor je lening bekomen dan in Nederland. Het komt erop aan om eerst zoveel mogelijk aanbiedingen van leningen uit te pluizen voordat je beslist om als Nederlander in België geld te gaan lenen. Waar in België geld lenen zonder BKR-toetsing?

Waarom geld lenen in België als Nederlander?

Moeilijk lenen in Nederland
Nederlanders die in Nederland geld willen lenen, kunnen om verschillende redenen problemen ondervinden om een lening te krijgen. De belangrijkste reden is dat ze geregistreerd staan bij het BKR. Ze krijgen geen lening toegekend omwille van hun BKR-registratie. Iedereen die in Nederland geld leent wordt genoteerd bij het BKR, dat de kredieten en de betalingsverplichtingen van de leners bijhoudt.

Geen BKR-toetsing in België
Als je niet wilt dat je bij het BKR genoteerd wordt, dan kan je in België terecht. De banken en kredietverstrekkers kunnen daar leningen verlenen zonder dat je lening bij het BKR geregistreerd wordt. Bij een Belgische bank of kredietverstrekker kan je dus lenen zonder BKR-toetsing. Als je vindt dat de overheid in Nederland via de BKR-registratie zich teveel met jouw privacy bemoeit, dan kan je een lening in België aangaan.

Betere leenvoorwaarden
Een andere reden om als Nederlander in België geld te gaan lenen, kan zijn dat je daar interessantere leenvoorwaarden kan vinden. Als je de mogelijkheden in Nederland niet voordelig genoeg vindt, dan kan je in België naar alternatieven zoeken. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld een lagere rente kan bekomen als je bij een bank over de grens gaat. Ook kan je terugbetaling mogelijk beter gespreid worden bij een Belgische bank. Belangrijk is om je hierover goed te informeren.

Vragen bij een lening in België

Klassieke vragen
Ten eerste zullen de Belgische kredietverstrekkers de klassieke vragen stellen bij een lening, zoals hoeveel je maandelijkse inkomsten zijn en wat je algemene financiële situatie is. Ook je familiale toestand en je gezinssituatie zullen aan bod komen.

Waarom precies in België lenen?
Het kan gebeuren dat de Belgische kredietverstrekker zal vragen waarom je precies in België wilt lenen en niet in Nederland. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat je geen BKR-registratie wilt, of dat je de voorwaarden van lening in België voordeliger vindt dan in Nederland.

Waar geld lenen in België?

In België is er een uitgebreid aanbod aan banken, kredietverstrekkers en aanbieders van leningen op het internet.
Hou er rekening mee dat sommige kredietverstrekkers om een lening toe te kennen de voorwaarde zullen stellen dat je als lener je officiële woonplaats in België hebt. Enkele voorbeelden van Belgische kredietverstrekkers waar je als Nederlander een lening kan aangaan:
  • Hetbelgischkrediet.be/
  • Cofidis.be
  • Cashreserve.be
  • Afckredieten.be
  • Auxifina.be
  • Hypobelg.be

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat houdt de BKR toetsing precies in?Wat houdt de BKR toetsing precies in?Meestal wordt er een BKR toetsing gedaan door de kredietverstrekker als je een nieuwe lening wilt afsluiten. Wat houdt d…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Help ik heb een negatieve kredietregistratie bij het BKRHelp ik heb een negatieve kredietregistratie bij het BKRIndien je een negatieve registratie hebt bij het BKR dan betekend dit nog niet het einde van de wereld. Maar er zijn nog…
Lenen met onderpand: voordelen lenen met onderpandEr zijn verschillende vormen van lenen op onderpand. De bekendste lening is de hypothecaire lening, waarbij de woning he…
Geld lenen zonder BKRGeld lenen zonder BKR toetsing kan erg moeilijk zijn. Maar gelukkig zijn er een aantal instellingen die mensen toch wilt…
Bronnen en referenties
  • http://www.cofidis.be/nl/home.php
  • http://www.leemanskredieten.be/
  • http://www.afc-kredieten.be/goedkoopste-lening/afc-kredieten.htm
  • http://www.spaargids.be/sparen/lening-auxifina.html
  • http://ww38.hetbelgischkrediet.be/
  • www.forento.be/geld-lenen
  • http://www.leningen-krediet.be/auxifina-krediet/ (bronnen geraadpleegd op 10/06/2016).

Reageer op het artikel "Lenen zonder BKR: geld lenen in België als Nederlander"

Reacties

Ramona, 12-04-2016 10:26 #13
Ik wil graag een lening afsluiten maar heb geen rijksnummer alleen een Nederlands sofinummer, hoe kan ik dan toch een lening aanvragen?

M. Rattan, 24-01-2016 11:35 #12
Hallo

Graag wil ik in Belgie een lening afsluiten, heb goed inkomen maar ben met bkr in nl
Heb u een bank naam waar ik wel kan lenen? wil graag €5000 lenen.

gr Reactie infoteur, 24-01-2016
Beste,

U kan het in de eerste plaats proberen bij de online kredietverstrekkers in België die in het artikel vermeld staan. Mogelijk liggen daar kansen om als Nederlander geld te lenen in België zonder BKR. Aangezien het bedrag dat u wilt lenen niet zo heel hoog is, moeten daar mogelijkheden liggen.
Eventueel kan u bij een plaatselijk bankkantoor in België langsgaan om daar inlichtingen in te winnen over het aangaan van een lening van 5.000 euro.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Gerard Boomgaart, 27-09-2015 10:27 #11
MH,
Ben met mijn vrouw beide ZZP-er, inkomen samen gemiddeld AOW + pensioen + vast ZZP werk, balans van Accountant 2014 aanwezig per maand €. 3.200.= huurwoning €.710.= geen kinderen en kleine sculden te betalen, krijg nu een goed aanbod en heb nodig €.20.000.== om dit op te zetten.
mvg,

Gerard Boomgaart

Kapster, 09-10-2014 12:28 #10
Hallo,

ik vrouw van 36 jaar wil graag naar België met mijn kapsalon. Nederland wordt mij te gestrest en daarom wil ik in België vestigen. en nu mijn vraag is: weet er iemand waar ik terecht kan voor een lening om te investeren? ik krijg geen lening in nl omdat mijn bedrijf niet ouder is dan 3 jaar.
ik ben moeder van 3 kinderen en krijg allimentatie en ik sta nooit stil dus per termijn terug betalen is geen probleem. Ik heb rond 10000 euro nodig voor nieuwe vooraad, de ruimte mooi klaar maken, de borg van de ruimte en de huur. dit alles kost veel geld. wie kan mij tips geven.
moet ik eerst beter een baan vinden of een lening afsluiten als het lukt in België?
alvast bedankt
kapsterlatina

Lh Hoekman, 20-08-2014 18:55 #9
Beste,

In 2009 hebben wij een aflossingsvrije 2e hypotheek genomen bij de DSB Bank, groot €13.000,- in 2010 zijn mijn vrouw en ik gescheiden, ik ben toen in de woning blijven wonen met die verstande dat ik ook de hypotheek lasten volledig op mij neem. De woning staat inmiddels al een tijdje te koop maar dankzij de crisis duurt het wat langer dan gedacht met de verkoop. De totale hypotheek ( inclusief DSB deel ) op de woning is €190.000,- de woning staat in de verkoop voor €295.000.

Tot 3 maanden terug betaalde ik altijd een kleine €60.- aan rente over die €13.000,- Maar nu is die 2e hypotheek omgezet naar en persoonlijke lening en moet ik €194,- in de maand betalen.

In het echtscheiding convenant is opgenomen dat ik geen alimentatie betaal zolang de woning niet is verkocht, hierdoor is het voor mij haast onmogelijk om de DSB lening ergens anders onder te gaan brengen, iets wat ik uiteraard heel graag zou willen. Natuurlijk zou ik ook graag minder betalen dan die €194,- dan de maandlast die ik nu betaal. Ik wil graag van die DSB lening af. Als de woning verkocht word dan los ik de schuld in 1 keer af.

Nu mijn vraag, is er een mogelijkheid dat ik via u van die DSB af kan komen. Ook zou ik graag lagere maandlasten uiteraard. Ik heb geen betaling achterstand en heb altijd netjes aan mijn verplichtingen voldaan, dat zal ik ook in de toekomst blijven doen. Ik werk al sinds 1991 bij dezelfde werkgever, semi overheid, in vaste dienst.

Op de andere hypotheek heb ik een bruto maandlast van €488,- Mijn bruto maandinkomen is bijna €2300,-.

Ik hoop dat u mij kunt helpen, Ik hoor dan ook graag van u.

Met vriendelijke groet.
Bert Hoekman

Bloem, 15-10-2012 14:37 #8
Hallo, wie kan mij vertellen hoe ik aan een lening in België kom, wat de voorwaarden zijn, en moet je in België wonen?

Kelvin, 03-09-2012 11:39 #7
Ik ben pas verhuisd nar België. Ik heb een vast contract. Moet mijn loon 3 maanden of meer op een bank gestort worden voordat ik een lening kan aanvragen? Reactie infoteur, 03-09-2012
Hallo Kelvin,

Als je een officieel adres hebt in België en ook nog een vast contract, dan lijkt het me op het eerste zicht geen probleem om een lening te krijgen. Doorgaans moet je een bewijs van loonstorting kunnen voorleggen om een lening toegekend te krijgen. Zeker het feit dat je een vast contract hebt, zal de bank of kredietverstrekker wel kunnen overtuigen om je een lening te geven.
Het kan wel zijn dat een kredietverstrekker de extra voorwaarde stelt om de loonstortingen van meerdere maanden te kunnen bewijzen. Dat hangt af van de kredietverstrekker zelf en de gestelde voorwaarden. Dit kan je te weten komen door rechtstreeks bijkomende informatie te vragen aan de kredietgever zelf.
Alvast veel succes.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Wissink, 13-09-2011 08:37 #6
Hallo, mijn vraag aan u is als volgt: moet je echt in belgie wonen of is een officieel postadres al voldoende? Want een postadres is geen probleem en de werkgever van mijn man heeft ook een filiaal in belgie. Moet je ook geen verblijfsvergunning overleggen/aanvragen? En moet je ook je eventuele lening in nederland vermelden? Reactie infoteur, 14-09-2011
Hallo Wissink,

Om als Nederlander een lening in België te krijgen moet je een officieel woonadres in het land hebben. Je moet dus officieel in België wonen om er geld te kunnen lenen.
Nederland en België behoren tot de zogenaamde Schengenlanden, waarbinnen een vrijheid van verkeer van personen geldt. Iedereen die in een van die landen woont, kan zich dus vrij verplaatsten. Het lijkt me dan ook weining waarschijnlijk dat je een verblijfsvergunning moet gaan aanvragen.
Tenslotte is het in de meeste gevallen zo dat banken je vragen welke leningen je nog hebt lopen en hoeveel. De bank wil immers weten of je de lening die je bij hen aangaat zal kunnen terugbetalen. Als je nog een heleboel andere leningen hebt lopen in Nederland is die kans kleiner, en zullen de banken dus minder geneigd zijn een nieuwe lening te verlenen.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Sjannie, 23-01-2011 23:47 #5
Hallo

Ik heb nu toch al enige tijd rond gekeken op internet en meerdere banken benaderd maar ik blijf het antwoord krijgen "Sorry maar u moet hiervoor in Belgie wonen". Dus het is voor nederlanders in principe onmogelijk een lening te krijgen in Belgie. Reactie infoteur, 27-01-2011
Dag Sjannie,

Ook ik heb een tijdlang de mogelijkheden onderzocht om als Nederlander geld te lenen in België. Het is mogelijk om met de Nederlandse nationaliteit een lening aan te gaan in België, maar dan moet je wel je officiële woonplaats in België hebben.

Lenen in België is dus wel mogelijk als Nederlander, maar alleen als je officieel in België woont. Dit is een voorwaarde die door zowat alle banken wordt gesteld.

Met vriendelijke groeten,

Verdanov

S., 05-08-2010 14:04 #4
Hallo,
Ik heb al meedere malen contact gehad met belgische banken maar geen 1 waar je een lening krijgt als je niet in belgie woont. Wie weet welke bank dit wel doet?
groetjes

A., 15-06-2010 22:20 #3
Hallo,
Kan je ook geld lenen in België als je een NL uitkering hebt? Of moet je inkomsten vanuit Belgie hebben? Stellen alle banken de eis om in Belgie geregistreerd te staan? Reactie infoteur, 16-06-2010
Hallo A.,

Als je geld wilt lenen in België en tegelijk een uitkering hebt in Nederland, dan zal het waarschijnlijk minder makkelijk zijn om een lening te krijgen. Maar daarom is het nog niet onmogelijk. Banken en kredietverstrekkers houden bij het toekennen van een lening rekening met tal van criteria zoals bijvoorbeeld:
- hoe groot het geldbedrag is dat je op je spaarrekening hebt staan.
- hoe hoog het inkomen is van je eventuele partner.
- of je nog andere leningen hebt lopen of niet.

Mogelijk kan je op het internet een bank of kredietverstrekker vinden waar je als Nederlander kan lenen zonder je officieel woonadres in België te hebben. Desalniettemin zullen de meeste banken en kredietverstrekkers deze voorwaarde wel stellen om een lening toe te kennen aan een Nederlander die in België wilt lenen. Aangeraden is om online het uitgebreide aanbod aan verstrekkers van leningen en kredieten grondig uit te pluizen.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Koendanlal, 30-05-2010 22:31 #2
Hallo, t voordeel en waarom ik lening wilt aanvragen in Belgie is,
De voorwaarden van lening in België voordeliger vindt dan in Nederland.

Koendanlal, 30-05-2010 22:23 #1
De voorwaarden van lening in België voordeliger vindt dan in Nederland. Reactie infoteur, 31-05-2010
Beste Koendanlal,

Het is inderdaad mogelijk dat de voorwaarden voor een lening in België voordeliger kunnen zijn dan in Nederland. Als je geld wilt lenen in België als Nederlander, is het interessant om de verschillende banken en kredietverstrekkers te onderzoeken.
Zo is het goed om na te gaan welke rente ze aanbieden maar ook hoe de terugbetaling van je lening gespreid kan worden. Ook de kosten van de lening kunnen lager uitvallen. Door een grondige vergelijking te maken van de banken en kredietverstrekkers kan je zeker je voordeel halen.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: BKR-toetsing
Reacties: 13
Schrijf mee!