InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen met een negatief BKR

Geld lenen met een negatief BKR

Geld lenen met een negatief BKR Je staat negatief geregistreerd bij het BKR maar wilt toch een lening afsluiten? Tegenwoordig is dat bij een aantal bedrijven mogelijk. In dit artikel kan je lezen wat een negatieve BKR registratie inhoud en hoe je geld kunt lenen met een negatieve BKR registratie.

Mogen financieringsmaatschappijen wel geld lenen aan mensen met een negatieve BKR registratie?

Het is voor financieringsmaatschappij niet verboden om mensen met een negatieve BKR registratie een lening te verstrekken. Het is namelijk alleen verplicht om de BKR toets uit te voeren. De financieringsmaatschappij informeert dan naar de kredietwaardigheid van de aanvrager. -
Wat de financieringsmaatschappij vervolgens met die informatie doet, mag hij zelf weten.

Wat is negatieve BKR codering?

Als je een negatief BKR hebt dan houdt het in dat je 1 of meerdere betalingsachterstanden hebt. De CKI (centraal krediet informatiesysteem) geeft een betalingsachterstand door aan het BKR. Uiteraard wordt je van te voren wel op de hoogte gebracht, het is namelijk niet toegestaan om zonder vermelding een negatieve registratie te doen bij het BKR. Je krijgt pas een BKR code als je twee maanden of langer achterloopt met betalen. Als er een achterstandsmelding wordt gemaakt komt er een A te staan bij jouw gegevens van het betreffend krediet. De A houdt dus in dat er een betalingsachterstand is op dat krediet. Als de betalingsachterstand minder wordt dan wordt dit ook gemeld bij het CKI met een H (alleen bij doorlopende kredieten). Zodra de betalingsachterstand is voldaan sta je nog 5 jaar negatief geregistreerd bij het BKR.

Codes van het BKR.

Buiten de A (achterstallen) en de H (herstel).
  • Code 1. Er is een schuldregeling getroffen of er is een aflossing bevonden.

Dit is nadat er een achterstandssituatie is bevonden.
  • Code 2. Het kan zijn dat de vordering opeisbaar is gesteld.
  • Code 3. Er is een bedrag van 250 euro of meer afgeboekt
  • Code 4. De kredietnemer is onbereikbaar.

Kijk na of de financieringsmaatschappij positief bekend staat

Kijk altijd van te voren na of de financieringsmaatschappij waar je geld wilt gaan lenen positief bekend staat. Op de website van Autoriteit Financiële Markten (AFM) staat een waarschuwingslijst waarmee je dit kunt controleren.

Geld lenen met negatieve BKR bij niet deelnemers

Alleen deelnemers van het BKR kunnen jou BKR gegevens opvragen. Bedrijven die geen deelnemer zijn kunnen geen BKR toetsing doen. Dit maakt geld lenen met negatieve BKR makkelijker. Let erop dat de rente en overige afsluitkosten bij een dergelijke lening vaak hoger zijn en lenen zonder BKR toetsing vaak alleen voor kleinere bedragen mogelijk is.

Alleen lenen als het echt niet anders kan

Als je geen geld kunt lenen door een negatieve BKR registratie kan het zijn dat er helemaal geen financiële ruimte meer is om geld te lenen. Het bedrag moet natuurlijk ook weer worden terug betaald. Denk er goed over na of het wel verstandig is om nog een lening af te sluiten ondanks een negatieve BKR registratie. Alleen als het echt niet anders kan en je zeker weet dat je het terug kan betalen zou je eventueel geld kunnen lenen ondanks een negatieve BKR registratie.

Waar kan ik geld lenen zonder BKR toetsing?

Je vind op internet een aantal verschillende financieringsmaatschappijen die geld verstrekken aan mensen met een negatieve BKR registratie. Kijk goed rond en vergelijk de verschillende financieringsmaatschappijen.
© 2010 - 2017 Alice85, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vandaag nog geld lenenVandaag nog geld lenenWil je vandaag nog geld lenen? Dat kan! Tegenwoordig is het heel makkelijk om geld te lenen. Het geld staat vaak ook dez…
Hoe kun je 1.500 euro lenen?Soms komt het voor dat je een klein bedrag moet lenen. Een bedrag van 1.500 euro lenen is niet moeilijk en kan bij veel…
Groot geldbedrag lenenGroot geldbedrag lenenGeld lenen is tegenwoordig zo moeilijk niet meer, de advertenties voor goedkope leningen vliegen je om de oren. Maar er…
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen met een negatief BKR"

Reacties

Calluy Hans, 30-09-2014 15:03 #6
Ik zit ook zo! Ik moet dringend 5500 euro vinden waarmee ik mijn kosten per maand naar beneden kan drukken maar ik vind ook bij niemand gehoor terwijl ik vast werk heb! Aub wie kan mij helpen? Kan maandelijks 220 euro betalen!

Eunice, 22-08-2013 13:02 #5
Best mevrouw/ heer

Ik heb een koopwoning waar ik moet terugverkopen aan woonstad ( mve woning) omdat ik heb een woning met 1 slaapkamer. Ik heb een restschuld van 19.500 en nog schuld bij andere instantie. Ik heb ook negatieve bkr en ik weet niet wat ik moet doen om dit te oplossen.

Jaar geleden stond ik zonder werk en zo is mijn schuld begonnen maar nu gelukkig heb ik een gooie baan als store manager van michael kors, maar ik los niks op en de schuld woord alleen maar erger. Ik wil alles in 1 potje betalen via lening zodat ik kan normaal leven.

Ik weet niet meer wat ik kan doen, en niemand geef me de juist advies, kun je mij aub helpen?

MVG

Antoinette, 08-07-2013 13:24 #4
Beste heer/mevrouw,

Mijn partner en ik komen uit een moeilijke scheiding. Een schuldsanering heeft ons verder in de problemen geholpen door ons te adviseren niet meer te betalen want anders kunnen ze ons niet helpen. Om hulp te krijgen hadden we het advies aangenomen en nu willen ze niet eens helpen. Daardoor staan we nu met een negatieve bkr code en met ons rug tegen de muur, want nu wil niemand ons helpen. Wij vragen nu om dringende hulp zodat we alle schulden onder 1 post kunnen brengen en netjes de schuld af kunnen lossen.

Met vriendelijke groeten,
Antoinette

Marjon, 13-03-2013 21:04 #3
Hallo
Ook ik zit met het probleem, ik wil ook alles afbetalen en aan een instantie gewoon terug betalen. Wij kunnen dat ook zat alleen door die neg codering is. Het een ramp, ben tig keer benaderd door particuliere oplichters, er moet toch iemand zijn die kan en wil helpen? Ik hoop dat er nog een optie is, schuldsanering kom ik niet voor in aanmerking.
Groet Marjon

Imane, 07-09-2011 22:18 #2
Met hetzelfde probleem zit ik, wil graag met spoed achter komen bij welke bedrijf ik terecht kan. Ik heb net 3 jaar in schuldtraject gezeten en uiteindelijk na 3 jaar is het afgewezen en kom niet uit en weet ook niet wat ik moet doen want alle mijn schuldeisers willen met spoed dat ik ze aflos en heb het niet, het gaat ook om n groot bedrag en die wil ik nu graag bij 1 bedrijf lenen en dat ik dan alleen die bedrijf schuld houd die ik met betalings afspraak maandelijk terugbetaal. Als iemand weet bij welke instantie ik kan lenen met negatieve bkr zeg het me aub.

Michael, 05-09-2011 19:00 #1
Ik wil graag een lening afsluiten voor 15.000 euro maar omdat ik een negatieve bkr-codering heb kan ik nergens geld lenen. Ik heb al diverse sites benaderd maar niemand wil mij geld lenen. Ik heb namelijk bij diverse bedrijven een schuld en wilde deze allemaal aflossen door nog 1 lening af te sluiten zodat ik nog maar aan 1 instantie geld schuldig ben. Ik ben nu bereid een vast bedrag per maand te betalen met behulp van mijn vriendin die mijn financiele zaken regelt zodat we niet in de problemen komen. Waar vind ik een instantie die mij hiermee kan helpen?

Infoteur: Alice85
Laatste update: 18-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 6
Schrijf mee!