InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen in het buitenland: voordelig?

Snel geld lenen in het buitenland: voordelig?

Snel geld lenen in het buitenland: voordelig? Als je wilt lenen ga je automatisch op zoek naar de lening met de beste voorwaarden. Je probeert een zo voordelig mogelijke lening te bekomen met weinig kosten en een lage rente. Als je de voorwaarden van de Nederlandse kredietverstrekkers niet aantrekkelijk genoeg vindt, dan liggen er ook mogelijkheden in het buitenland. Zo lenen sommige Nederlanders in België of in andere buurlanden. De rente van de leningen in de verschillende landen van de Europese Unie kunnen sterk verschillen.

Waarom geld lenen in het buitenland?

Mensen die geld willen lenen gaan steeds op zoek naar de beste voorwaarden voor hun lening. Het is de bedoeling dat je als lener zo voordelig mogelijke voorwaarden voor je lening kan bekomen, zoals een lage rente en een goed gespreide terugbetaling van de lening. Als je de voorwaarden in Nederland niet aantrekkelijk genoeg vindt, kan je nog altijd op zoek naar betere leenvoorwaarden in het buitenland.

Bovendien kan het zijn dat je niet wilt dat de overheid via een registratie van je lening inzage krijgt in je privé-leven. Het BKR noteert de aangegane kredieten en betalingsverplichtingen van de Nederlanders. Doordat je lening geregistreerd staat in Nederland, krijgt de overheid op die manier een beeld van je consumptiegedrag en je financiële situatie.

Snel geld lenen in België

Contract in het Nederlands
De meest logische buitenlandse keuze om het aanbod aan leningen te bekijken is België. Het voordeel is dat je het contract van de lening in het Nederlands kan afsluiten; je loopt dus minder risico om de kleine lettertjes van het contract verkeerd te begrijpen dan wanneer je bijvoorbeeld in het Duits een lening aangaat. Ook in België is er een hele waaier aan banken en privé-kredietverstrekkers waar je snel en voordelig geld kunt lenen.Bovendien kan je in België lenen zonder dat je lening bij het BKR geregistreerd wordt. Als je geen BKR-notering wilt, dan is dit dus een goede zaak.

Opgelet voor bijzondere voorwaarden
Wel zal de Belgische kredietverstrekker waarschijnlijk vragen waarom je precies in België zal willen lenen en niet in Nederland. Voorts zal men je - net als in Nederland - vragen om de gewoonlijke gegevens zoals je inkomen en je gezinssituatie. Let er ook op dat sommige kredietverstrekkers bijzondere voorwaarden stellen. Zo kan er bijvoorbeeld vereist zijn dat je je officieel huisadres in België hebt.

Lenen binnen de Europese Unie

Als je in het buitenland geld wilt lenen, moet je er rekening mee houden dat de modaliteiten van de lening kunnen verschillen naargelang het land waar je je lening afsluit. Zo kunnen er nogal wat verschillen zijn wat de rente betreft. Binnen de Europese Unie wil men ervoor zorgen dat de wetgeving van de landen meer op mekaar wordt afgestemd wat het aangaan van leningen betreft.

Zo zijn er plannen voor een standaardformulier voor de lening, waarop je een duidelijk overzicht van de kosten en voorwaarden van de lening kan zien. Daarbij hebben de landen van de Europese Unie bepaald dat de lener binnen de twee weken zich moet kunnen terugtrekken van de lening. De bedoeling is dat de lener de lening moet kunnen afzeggen als hij elders voordeliger voorwaarden heeft gevonden. Als hij binnen de twee weken afzegt, dan hoeft hij geen opzegkosten te betalen.

Voordeel van het Europese standaardformulier

Het beter in kaart brengen van de leenvoorwaarden van kredietverstrekkers binnen de Europese Unie brengt voordelen met zich mee. Zo krijg je een goed overzicht van wat er zoal aangeboden wordt op het vlak van leningen in de verschillende landen en de kosten die je zal moeten maken.

Doordat er meer duidelijkheid komt over de kosten zullen kredietverstrekkers allicht meer moeite gaan doen om de voorwaarden aantrekkelijker te maken en aan meer klanten te geraken. Het spel van de concurrentie tussen de verschillende kredietverstrekkers kan op die manier een goeie zaak zijn voor de lener: de kans bestaat dat hij tegen voordeliger voorwaarden zal gaan kunnen lenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lenen BuitenlandLenen BuitenlandLenen in het buitenland. Tegenwoordig hoor je veel over leningen die worden afgesloten in het buitenland, vanwege de gun…
Snel geld lenen via Vliegend GeldSnel geld lenen via Vliegend GeldBinnen 10 minuten tussen de 100 en 500 euro op je rekening gestort zonder rente? De website Vliegend Geld adverteert hie…
Lening bij gemeentelijke kredietbank (sociale lening)Lening bij gemeentelijke kredietbank (sociale lening)Geld lenen om schulden af te lossen, klinkt dat niet tegenstrijdig? In sommige gevallen is het echter noodzakelijk om ee…
Vandaag nog geld lenenVandaag nog geld lenenWil je vandaag nog geld lenen? Dat kan! Tegenwoordig is het heel makkelijk om geld te lenen. Het geld staat vaak ook dez…
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…

Reageer op het artikel "Snel geld lenen in het buitenland: voordelig?"

Reacties

Sander, 14-10-2010 13:37 #2
Hallo.

ik begrijp dat het mogelijk is in belgie een krediet aante vragen…

waar zou ik dit dan kunnen doen?

graag hoor ik een aantal kredit verstrekkers in belgie.
waarvoor ik niet inbelgie hoef te wonen.

Met Vriendelijke Groet,

Sander van Haaften
(xSander@live.nl)

Pereira Drm, 04-01-2010 14:28 #1
Hallo, is het mogelijk ok als Nederlander een krediet aan te vragen in Belgie.
In Nederland wordt je meteen geregistreerd en is de rente hoger.

MVG D Pereira Reactie infoteur, 04-01-2010
Beste Pereira DRM,

Als Nederlander kan je in België een krediet of lening aanvragen zonder registratie. Wel zal de kredietverstrekker waar je je aanvraag doet uitgebreid informatie vragen met betrekking tot je kredietwaardigheid, en eventueel waarom je precies in België wilt gaan lenen.
Vaak bieden Belgische kredietverstrekkers aantrekkelijker voorwaarden indien je als Nederlander je huisadres in België neemt. Op internet vind je tal van kredietverstrekkers die kredieten aanbieden, zoals bijvoorbeeld Hypobelg.be, die gespecialiseerd is in hypotheken en persoonlijke leningen voor Nederlandse belastingplichtigen die in België willen gaan wonen. Je kan online een offerte aanvragen of ook gewoon een Belgisch bankkantoor binnenstappen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Wat de rente betreft, in het algemeen ligt die in België iets lager dan in Nederland.

Met vriendeljke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Reacties: 2
Schrijf mee!