InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoon

Snel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoon

Snel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoon Snel geld lenen is niet eenvoudig als je in het verleden moeilijkheden hebt gehad om je leningen af te betalen. Met een negatieve BKR-notering is het krijgen van een lening een stuk moeilijker, maar niet onmogelijk. Veel mensen met een verleden van schulden zoeken hun toevlucht bij privé-kredietverstrekkers die leningen verstrekken zonder BKR-toetsing. Een andere mogelijkheid is een beroep te doen op familieleden of kennissen. Ouders of grootouders lenen al eens wat extra geld aan kind of kleinkind om het een financieel steuntje in de rug te geven. Aangeraden is om een duidelijk schriftelijk contract op te stellen als je geld wilt lenen van een privé-persoon. Want ook al gaat het om mensen die je persoonlijk kent, toch is het niet altijd makkelijk om het onderwerp van terugbetaling aan te kaarten als het mis dreigt te lopen. Waarop moet je nog zoal letten als je een lening wilt aangaan bij een privé-persoon?

Snel geld lenen ondanks BKR

Als je geld wilt lenen kijken de banken en kredietverstrekkers altijd eerst of je geen negatieve BKR-notering hebt vóór ze je een lening verstrekken. Leners die in het verleden moeilijkheden hadden om hun leningen af te betalen, krijgen een negatieve notering bij het Bureau voor Krediet Registratie in Nederland, of komen op de zwarte lijst van de Nationale Bank te staan in België. Als je een negatieve BKR-notering hebt of op de zwarte lijst staat, wordt het een stuk moeilijker om een lening te krijgen.

Lenen bij privé-persoon

Privé-kredietverstrekkers

Mensen die een negatieve BKR-registratie hebben of op de zwarte lijst staan en toch willen lenen, kunnen het proberen bij privé-kredietverstrekkers. Sommige kredietverstrekkers bieden leningen aan zonder dat je BKR-notering wordt gecontroleerd. Meestal zijn daar wel extra voorwaarden aan verbonden.

Rente hoger

Zo zal de rente waarschijnlijk iets hoger liggen omdat de kredietverstrekker een groter risico neemt. Ook gaat het in dit geval meestal om relatief kleine bedragen. Deze formule van lenen zonder BKR-toetsing is haast een categorie apart geworden. Op internet vind je een hele waaier van privé-kredietverstrekkers zonder BKR die je een lening kunnen aanbieden.

Lening privé-persoon: contract

Als je geld wilt gaan lenen bij een privé-kredietverstrekker of privé-persoon, zorg er dan voor dat er een schriftelijk contract wordt opgesteld. Denk eraan dat er duidelijke voorwaarden gesteld worden, onder meer betreffende het bedrag van de lening, de rente en de manier van terugbetaling. Het tekenen van een schriftelijk contract heeft juridische bewijskracht tussen de twee partijen en verbindt de lener en de ontlener tot het nakomen van het leencontract.

Lenen van familie of kennissen

Geen rente

Als je er niet op vertrouwt om geld te lenen bij een particulier die je niet kent, dan is er nog altijd de toevlucht van je familie- of kennissenkring. Zo gebeurt het vaker en vaker dat kinderen van hun ouders of grootouders geld lenen voor de aankoop van een auto of de inrichting van hun woning. In dat geval wordt vaak overeengekomen dat de lening zonder rente is en het tijdstip van terugbetaling onbepaald.

Meerwaarde

Bovendien is er het voordeel dat ouders of grootouders het gevoel krijgen dat ze een steentje kunnen bijdragen aan het leven van kinderen of kleinkinderen. Door geld uit te lenen kunnen ze een meerwaarde bieden aan de uitbouw van het persoonlijk of professioneel leven van de (klein-)kinderen. Toch moet je eraan denken om voor alle zekerheid een contract te laten opstellen.

Lening terugbetalen

Het is beter om rekening te houden met eventuele problemen om de lening terug te betalen. In dat geval kan het wel eens gebeuren dat relaties met familieleden of vrienden onder druk komen te staan. Geld is en blijft een heikel onderwerp om over te praten met mensen die je persoonlijk kent, zeker als een van de twee partijen een toegeving verwacht van de ander. Denk daar dus aan als je bijvoorbeeld geld wilt lenen van je beste vriend of van je ouders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoon"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!