InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Studielening of gewone lening voor student. Wat is beter?

Studielening of gewone lening voor student. Wat is beter?

Studielening of gewone lening voor student. Wat is beter? Om te studeren heb je geld nodig. Vaak ga je tegen die tijd ook ‘op jezelf’ wonen, ook wel ‘uit huis gaan,’ genoemd. Bijvoorbeeld op een kamer of op een studenteneenheid. Ook huren kost geld. Voorzien in je eigen levensonderhoud is meestal ook duurder dan je denkt. Werken en studeren is niet altijd eenvoudig te combineren, en bovendien vermoeiend. Als je studiefinanciering of beurs onvoldoende blijkt, kun je besluiten om geld te lenen. Dan kies je natuurlijk voor een studielening. Een studielening is een geldlening speciaal voor studenten. De rente is meestal laag en je kunt de studielening na je studie afbetalen, over een periode van ongeveer 15 jaar. Studenten hebben recht op een basisbeurs en mogelijk ook nog op een aanvullende beurs. Daarnaast heb je recht op een OV studentenkaart, om mee te reizen. Als je niet uitkomt met je budget, bijvoorbeeld door te hoge vaste lasten, dan kun je besluiten om een studielening aan te vragen. Bij een studielening krijg je bijvoorbeeld een maandelijks vast geldbedrag op je rekening gestort, waardoor je leven aangenamer zal worden. De voorwaarden om dit type lening te krijgen, zijn niet streng. En ander voordeel is dat je pas rente gaat betalen, en pas gaat aflossen, als je klaar bent met je studie, dus als je misschien al een baan hebt. Je kunt het geld op twee manieren ontvangen.

  • Opgedeeld in maandelijkse bedragen
  • eenmalig, in een groot bedrag.

Als je goed met geld om kunt gaan kun je kiezen voor een bedrag ineens. Als je nog moet leren budgetteren, bescherm jezelf dan tegen financiële problemen en kies voor een maandelijks geldbedrag. Je kunt dan leren budgetteren zodat je beter uitkomt met je geld.

Een lening om te studeren, waar?

Voor studenten zijn er verschillende leningen als aanvulling op je (andere) inkomstenbronnen. Je kunt bij de bank lenen, bij de IBG of bij een particulier. Vergelijk de leningen goed met elkaar en kijk wat het gunstigste is.

Voorkom schulden

Hoewel geld lenen ook voor een student misschien een ideale manier is om niet op een houtje te hoeven bijten, is het belangrijk er wel bij stil te staan dat je het ook weer terug moet betalen. Daarom is het toch wel prettig als het bedrag niet al te hoog is aan het eind van de rit. Leen daarom niet meer dan je werkelijk maandelijks nodig hebt om rond te komen. Bereken wat je maandelijks bij zou kunnen verdienen als je daar tijd voor hebt, en hoe je geld kunt besparen. Lenen is handig, maar het is geen bron van inkomsten. Het is en blijft wat het is, een lening die je met rente terug moet betalen. Als je een lening wilt afsluiten let dan op:
  • Algemene voorwaarden
  • Mogelijkheden om af te lossen
  • Rente
  • Afsluitprovisie
  • Administratiekosten
  • Overige bijkomende kosten

Laat je goed informeren over bijkomende kosten en lees de voorwaarden op je gemak door. Voordat je in zee gaat met een bepaalde aanbieder van een lening, is het trouwens verstandig om uit te zoeken of de aanbieder goed staat aangeschreven. Informeer via een studenten-forum of consumentenorganisaties welke aanbieder het beste is voor studenten en wat de ervaringen zijn van anderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studielening of gewone lening voor student. Wat is beter?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Zelfstandig wonen
Schrijf mee!