InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Kopen op afbetaling bij Wehkamp en Neckermann

Kopen op afbetaling bij Wehkamp en Neckermann

Kopen op afbetaling bij Wehkamp en Neckermann Via postorderbedrijven als Neckermann en Wehkamp kunt u eenvoudig aankopen doen op afbetaling. U doet er verstandig aan om u eerst te verdiepen in de tarieven vóór het kopen op afbetaling. De meeste mensen met problematische schulden hebben vaak ook minimaal één openstaande lening bij een postorderbedrijf. Ze bieden niet alleen alle mogelijke artikelen aan, maar u kunt ze ook nog in termijnen betalen. De postorderbedrijven besteden op hun sites veel aandacht aan de mogelijkheden die zij bieden. Gezien het belang is dit ook wel logisch. Ten eerste verkopen zij meer producten doordat de klanten een grotere bestedingsruimte bij hun bedrijf krijgen, en ten tweede zullen zij ook goed verdienen aan de hoge leenrentes die zij vragen. De klanten zouden ook naar een bank kunnen stappen om een lening af te sluiten, maar de postorderbedrijven bieden gemak, en de klant zit toch al op de site van het postorderbedrijf. Bij de Wehkamp kunt u zelfs een geldbedrag tot €4.800 “bestellen”. Dit gaat nog een stapje verder dan de kredieten op gekochte producten.

Afbetaling bij Wehkamp

Veel mensen die op afbetaling kopen bij postorderbedrijven verklaren dat ze niet op de hoogte waren van de hoge tarieven die bijvoorbeeld de Wehkamp vraagt. Op hun site staat het echter zeer prominent dat zij een tarief hanteren van 16 procent. Dit is op dit moment de hoogst mogelijke leenrente. Er mag namelijk maximaal aan leenrente gevraagd worden: de wettelijke rente plus 12 procent. De wettelijke rente is op dit moment 4 procent, dus de Wehkamp zit op het maximum. Volgens de tabel op hun site hanteren zij een theoretische looptijd van 79 maanden. In hetzelfde tabel treft u duidelijk aan wat het u gaat kosten om voor een bepaald bedrag uitgestelde betaling te krijgen. Indien u een krediet krijgt van €1.000 en u betaalt dit af door maandelijks €20 te betalen gedurende 79 maanden, kost het u € 1574.27. Het zijn woekerbedragen aan rente, maar de klant krijgt het duidelijk inzichtelijk.

Afbetaling bij Neckermann

Ook de Neckermann biedt de “service” om te kopen op afbetaling. Ik stond echter versteld van de hoogte van de leenrente die zij vragen. Tot 1 juli 2009 heeft de wettelijke rente op 6 procent gestaan. Per 1 juli 2009 is deze rente met 2 procent verlaagd naar 4 procent. Neckermann vraagt echter nog steeds een maximale leenrente van 18 procent, volgens hun website in ieder geval (situatie van 15 augustus 2009). Deze optie bieden zij aan onder de noemer: betaalgemak. De looptijden van de lening die zij hanteren is afhankelijk van het te lenen bedrag.

Eerlijke rente of woekerrente

De rente bij de postorderbedrijven is erg hoog in vergelijking met andere aanbieders. Zij zijn er wel open over, maar vragen gewoon veel te veel geld van hun klanten. De postorderbedrijven weten op deze manier veel extra geld te verdienen, maar zetten de klanten aan om te lenen tegen woekerrentes. De overheid heeft al maatregelen getroffen om nog hogere rentes te voorkomen, maar het gemak waarmee klanten een uitgestelde betaling kunnen krijgen is zorgelijk. Aan de andere kant, iedereen weet dat een uitgestelde betaling bij een postorderbedrijf een dure manier van lenen is en toch doen ze het. De eindverantwoordelijkheid ligt natuurlijk wel bij de klant.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wehkamp.nl / Neck.nl

Reageer op het artikel "Kopen op afbetaling bij Wehkamp en Neckermann"

Reactie

P. I. Kmeer, 18-09-2009 12:04 #1
Als iedereen nou gewoon alleen iets koopt wat men nodig heeft, ipv overal aan mee te willen doen (plasma tv, seround set, auto, design meubelen etc) dan hoeft men geen geld te lenen. Helaas is het zo dat iedereen maar wil hebben hebben hebben omdat anderen het ook hebben en je niet kan achterblijven. Ik ben in ieder geval gelukkig met mijn buistv van 20 jaar oud, mijn trouwe autotje uit 1990 en mijn huurhuisje. Klein maar knus. Als ik iets nodig heb dan spaar ik en als ik het niet kan betalen dan blijft het maar in de winkel staan. Ik ben dus de nachtmerrie voor elke bank, weekramp en de nekomdraaiman.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 15-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!