InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Revolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelen

Revolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelen

Revolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelen Het revolving krediet of doorlopend krediet is een van de handigste vormen van consumentenkrediet. Het is een vorm van krediet die door winkelketens wordt verstrekt en daarom ook wel winkelkrediet wordt genoemd. In tegenstelling tot de gewone lening wordt bij het doorlopend krediet het geldbedrag toegekend voor een onbepaalde termijn. Het winkelkrediet of doorlopend krediet heeft echter ook enkele nadelen, zoals de hoge rentevoet en het gevaar om op lange termijn in schulden te geraken. Wat zijn de belangrijkste kenmerken en nadelen van dit "revolving" of doorlopend krediet?

Wat is het "revolving" of doorlopend krediet?

Doorlopend krediet

Het revolving krediet of doorlopend krediet is een vorm van krediet die ook kredietopening, geldreserve of verlengbaar krediet genoemd wordt. Het doorlopend krediet is een soepele, handige vorm van krediet dat door bedrijven ter beschikking wordt gesteld van klanten.

Winkelkrediet

Voorbeelden van zulke bedrijven zijn warenhuisketens en postorderbedrijven. Om deze reden wordt het doorlopend krediet ook winkelkrediet genoemd. Bij het winkelkrediet krijg je een soort van winkelkaart, waarmee je naar hartelust kan winkelen. Het voordeel van de winkelkaart is dat je ze kan gebruiken naargelang je winkelbehoeften.

Geldreserve

Je krijgt de winkelkaart uitgereikt zonder dat er een grondig onderzoek wordt uitgevoerd. Je wordt als aanvrager dus niet eerst doorgelicht vóórdat je de winkelkaart krijgt. Met de winkelkaart krijg je een geldreserve tot je beschikking dat je doorlopend kunt gebruiken. Vandaar de naam doorlopend krediet.

Doorlopend krediet: kenmerken

De kredietopening wordt bij het doorlopend krediet meestal toegekend voor onbepaalde termijn. Hierin ligt het verschil met de klassieke lening, die wel voor een bepaalde periode wordt toegekend. Het bedrag waarover je kan beschikken is niet vooraf bepaald, maar heeft de vorm van een kredietlijn. Als het krediet eens geopend is, dan wordt het tijdstip en het bedrag van de terugbetaling volledig overgelaten aan de consument. Het is wel mogelijk dat de kredietverstrekker een maandelijkse kredietaflossing oplegt.

Doorlopend krediet: nadelen

Hoge rente

Het doorlopend krediet is een van de soepelste consumentenkredieten en dat heeft zo z'n gevolgen voor de rentevoeten. De rente bij het doorlopend krediet ligt immers vrij hoog, meestal tussen de 10 en de 16%. De rentevoeten kunnen ook wel verschillen naargelang de limiet van je krediet, je opgenomen bedrag en de frequentie van de aflossingen.

Onbezorgd consumeren

Bij het doorlopend krediet worden de aflossingen die je doet, onmiddellijk weer aan je geldreserve toegevoegd. De bedragen die je hebt afgelost, kan je dus meteen weer gaan lenen. Maar het maandelijks aflossingsbedrag is relatief laag waardoor je niet meteen gaat merken dat je aan het afbetalen bent. Door deze lage aflossingsbedragen krijg je een vals gevoel van onbezorgdheid, waardoor je denkt dat je onbezorgd kan verder consumeren.

Stijging looptijd en rente

Bovendien wordt de limiet van de verstrekte bedragen vaak verhoogd zonder dat je het merkt, waardoor je de indruk krijgt dat je je geldreserve onbeperkt kan opnemen. Maar hier schuilt een gevaar: doordat de maandelijkse aflossingen stilletjes stijgen, neemt ook de looptijd van je krediet toe en dus ook de rentevoet. Als je je financiële situatie dus niet grondig in de gaten houdt, dan ga je geneigd zijn om in de schulden te geraken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Doorlopend_krediet, bezocht op 21/10/2015.

Reageer op het artikel "Revolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!