InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat is consumentenkrediet? Soorten en tips

Wat is consumentenkrediet? Soorten en tips

Wat is consumentenkrediet? Soorten en tips Het consumentenkrediet is een krediet dat bij uitstek geschikt is voor aankopen in het dagelijks leven van de consument. De consument kan met dit krediet beschikken over een extraatje op financieel vlak. Tot de soorten consumentenkredieten behoren onder meer de verkoop op afbetaling en de zogenaamde leasing. Bovendien is er de laatste tijd meer en meer sprake van de kredietopening bij winkelketens. Hierbij komt het erop aan om op enkele dingen te letten, zoals de interesten en de extra kosten. Maar ook het verschil begrijpen tussen de kredietkaart die met zulke kredietopeningen gepaard gaat enerzijds en de klassieke creditcard anderzijds is belangrijk. Welke soorten consumentenkrediet zijn er en waarop moet je zoal letten?

Wat is consumentenkrediet?

Onder consumentenkrediet worden verstaan alle leningen behalve de hypothecaire kredieten. Het consumentenkrediet is het krediet voor dagelijkse leven, voor de dingen die je in het leven van alle dag consumeert. Je kan er allerlei soorten uitgaven mee financieren, zoals de aankoop van huishoudelijke toestellen en elektrische apparaten. Kortom: krediet voor de meest uiteenlopende kleine en middelgrote aankopen.

Jaarlijkse kosten krediet

Voordat je een kontrakt van consumentenkrediet tekent, is het aangeraden op enkele dingen te letten. Zorg er vooreerst voor dat je een duidelijk beeld hebt van de maandelijkse betalingen en het totale verschuldigde bedrag. Het is belangrijk om weten wat de jaarlijkse kosten van je consumentenkrediet zijn, alsook het tempo van de afbetalingen, de interesten en de eventuele extra kosten. Als je dit alles in acht neemt krijg je op voorhand al een overzichtelijk beeld van de totale kostprijs van jouw specifieke consumentenkrediet.

Soorten consumentenkrediet

Krediet op afbetaling

Bij het krediet op afbetaling stelt je bank of je kredietverstrekker je een bepaalde som ter beschikking, die je eventueel kan gebruiken voor een bepaalde aankoop. Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde duur. Je betaalt deze vorm van krediet terug met periodieke betalingen.

Verkoop op afbetaling

Het krediet van verkoop op afbetaling wordt afgesloten voor een specifieke aankoop. Je kan er bijvoorbeeld een plasma-tv mee kopen. Dit is dan ook een krediet dat bij uitstek wordt aangeboden door winkels van elektrische apparaten. Je leent alleen het bedrag dat nodig is voor je specifieke aankoop. Bij de aankoop moet je meestal een voorschot van minstens vijftien procent betalen. De rest van het bedrag betaal je terug door middel van periodieke stortingen.

Financieringshuur of leasing

In het geval van financieringshuur of leasing gaat het niet echt om het lenen van een bepaald geldbedrag, maar om het huren van een roerend goed. Meestal gaat het dan om een auto of een computer, die je dan kan "huren" of "leasen" voor een bepaalde periode. Na afloop van die periode heb je dan de mogelijkheid om het roerend goed te kopen.

Kredietopening

De kredietopening wordt niet alleen aangeboden door banken, maar de laatste tijd ook meer en meer door winkelketens en postorderbedrijven. Met de kredietopening kan je over een bepaald bedrag beschikken gedurende een al dan niet vastgelegde periode, waarbij je de interesten periodiek terugbetaalt. De terugbetaling van het kapitaal zelf kan op verschillende manieren gebeuren. Het is aangeraden om te kiezen voor een formule waarbij je het kapitaal zelf periodiek kan terugbetalen. Op die manier kan je je beschikbare reserve weer opbouwen.

Verschil "winkelkredietkaart" en gewone creditcard

In het geval van een kredietopening bij winkelketens of postorderbedrijven krijg je meestal ook een kredietkaart, die niet te verwarren is met de klassieke kredietkaart. In het geval van de klassieke creditcard kan je je aankopen met uitstel betalen en wordt het verschuldigde bedrag de volgende maand in één keer van je zichtrekening afgenomen. Dit gebeurt zonder interesten, terwijl je in het geval van de kredietkaart van een winkelketen je verschuldigde bedrag met interesten moet terugbetalen. Bij de "winkelkredietkaart" komt het er dus op aan om het overzicht op je budget te bewaren om je schuldenlast niet te groot te laten worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://economie.fgov.be/nl/consument/consumentenkrediet/ (geraadpleegd op 21/05/2016).

Reageer op het artikel "Wat is consumentenkrediet? Soorten en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!