InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen - autolease

Snel geld lenen - autolease

Autolease – het huren van een auto – komt steeds vaker voor. Het principe van deze vorm van lenen is simpel. Bij autolease ontstaat er een huurkoopovereenkomst tussen de juridisch eigenaar van de auto en u. De juridische eigenaar is meestal een autodealer of een leasemaatschappij. In het geval van autolease betaalt u een vaste vergoeding aan de juridische eigenaar als u in de auto gaat rijden.
Het leasen van een auto kan al vanaf € 299,- per maand en wordt vooral gebruikt door ondernemers en bedrijven.

Populaire lening

In Nederland is autolease heel erg populair. Zo reden er de afgelopen jaren gemiddeld om en nabij de 170.000 bestelauto’s en zo’n 520.000 personenauto’s, die allemaal geleasd waren. De leasebranche is dan ook vrij stabiel te noemen. De groei is de afgelopen jaren tussen 0,5% en 1,5% gestegen. De branche wordt bijgestaan door de branchevereniging VNA.

Drie hoofdvormen

Van de vorm autolease zijn drie hoofdvormen, namelijk financial lease, operational lease en sale and lease back. Hieronder worden deze vormen toegelicht.

Financial lease

Deze vorm van autolease lijkt op huurkoop. De looptijd van de lease-overeenkomst is vrijwel gelijk aan de economische levensduur van de auto. Het economische risico komt hier bij de lener terecht, want die dient de lease-auto wel op te nemen in zijn financiële balans. Aan het eind van de huurperiode heeft de lener het recht – en in sommige gevallen zelfs de plicht – om de auto te kopen.

Operational lease

Deze vorm van autolease lijkt het meest op huren, omdat de overeenkomst meestal op korte termijn kan worden opgezegd. Het economisch risico ligt bij de juridische eigenaar van de auto en de auto hoeft niet te worden opgenomen in de financiële balans van de huurder.

Sale and lease back

In het geval ‘sale and lease back’ was de auto eerst van de huurder. Deze heeft de auto aan een leasemaatschappij of autodealer verkocht, maar blijft er wel in rijden omdat er een lease-overeenkomst wordt afgesloten. Dus eigenlijk een letterlijke vertaling van de term, verkoop en huur terug.

Voordelen en nadelen van autolease

Het zijn vooral de bedrijven die fiscaal gezien een voordeel ondervinden bij autolease. Ook sluiten bedrijven met een bepaalde constructie onvoorziene kosten – waaronder reparaties – zo goed als uit. Een particulier heeft dit fiscale voordeel niet.

Lenen vergelijken

Omdat een particulier het voordeel van bedrijven niet heeft, is het voor particulieren raadzamer een andere vorm van lenen te kiezen dan het leasen van een auto. Bovendien krijgt men met het huren van een auto geen contant geld in de hand, waar het bij leningen toch vaak om te doen is.
© 2009 - 2017 Paulsmiezen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende manieren van lenen vergelijkenVerschillende manieren van lenen vergelijkenVerschillende manieren van lenen vergelijken is een verstandige eerste stap wanneer je een lening af wilt sluiten. Er be…
Financiële producten: Vergelijken sparen, lenen + hypothekenVergelijken van financiële producten is geen luxe maar pure noodzaak. Met name bij de producten waarbij er wordt gestunt…
Leningen vergelijken: Vergelijken van rente en voorwaardenWanneer je wilt gaan lenen, begin je natuurlijk met het vergelijken van leningen op rente. Bij een lagere leenrente beta…
Leningen vergelijkenOmdat het erg lastig is om zomaar een studie te bekostigen, nieuwe apparatuur aan te schaffen of een nieuwe auto te kope…

Reageer op het artikel "Snel geld lenen - autolease"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 01-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!