InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Verschillende soorten leningen

Verschillende soorten leningen

Lenen is hot tegenwoordig. Veel mensen in Nederland sluiten een lening af voor het kopen van enkele producten of een verbouwing. Maar welke verschillende soorten leningen zijn er eigenlijk, en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Lening

Bij een lening leent de ene partij geld uit aan een andere partij, met de bedoeling dat dit geld binnen een bepaalde periode terugbetaald wordt. Onder de categorie ‘lenen’ op deze site zullen we spreken over leningen die verstrekt worden door financiële instellingen (zoals banken) aan consumenten of andere bedrijven. Anders dan bij spaarrente, krijgt de consument de rente niet wanneer hij geld leent, maar moet de consument rente betalen.

Hypotheek

Één van de meest gangbare soort leningen, zijn de hypotheken. Bij een hypotheek leent een financiële instelling geld uit aan de consument om een grote aankoop te doen (bijv. een huis te kopen) en hierbij zal er een bepaald object als onderpand dienen. Een groot voordeel van een hypotheek is, dat de rente vaak relatief laag is. Over hypotheken zullen we binnenkort enkele afzonderlijke artikelen schrijven.

Persoonlijke lening

Naast de hypotheek is er de persoonlijke lening. Bij een persoonlijke lening is er geen sprake van een onderpand, en is het risico voor financiële instellingen dus groter. Omdat dit risico groter is, zal de financiële instelling vaak een hogere vergoeding (rente) in ruil hiervoor willen. Het rentepercentage ligt bij persoonlijke leningen dus vaak hoger dan bij hypotheken.

Achtergestelde lening

Ook bestaat er de achtergestelde lening. Deze lening wordt vooral verstrekt aan bedrijven, en brengt enkele speciale aspecten met zich mee. De achtergestelde lening wordt namelijk pas als laatste van alle leningen afbetaald. Eerst zullen alle andere schuldeisers terugbetaald worden, en dan pas zal de achtergestelde lening terugbetaald worden. Omdat het risico voor financiële instellingen hierbij nog groter is, zal het rentepercentage nog een stuk hoger liggen dan bij de persoonlijke lening.

Doorlopend krediet

De laatste leenvorm die we nu zullen bespreken is het doorlopend krediet. Bij deze leenvorm is er niet sprake van een vast leenbedrag met vaste aflossingen. De lenende partij kan tijdens de leenperiode telkens geld opnemen en ook weer aflossen wanneer hij dit wil. Ondanks dat de rente bij deze vorm van leningen relatief hoog is, kan deze leningsvorm toch veel voordelen met zich mee brengen, omdat je kunt aflossen wanneer je wilt en dus vaak maar rente betaald over kleinere periodes.
© 2009 - 2017 Enformatie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschillende soorten leningen"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 03-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!