InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Particulier lenen van geld

Particulier lenen van geld

Particulier lenen van geld Het particulier lenen van geld is steeds populairder aan het worden. Het is vorm van lenen waarbij de ene particulier leent van een andere particulier. Daar treedt geen bank of andere financiële instantie als tussenpersoon op. Meestal lenen mensen van familie of vrienden, maar er zijn ook aparte sites die bemiddelen bij particuliere leningen. Op deze manier voorkomt u ook een bkr-registratie.
Geld nodig hebben op het moment dat de spaarrekening leeg is kan erg irritant zijn. Bijvoorbeeld als de auto het begeeft. Een mogelijkheid is om dan een lening bij een particulier af te sluiten. Er zijn genoeg mensen die hiertoe bereid zijn. Wanneer u op zoek gaat naar iemand die u het geld wil lenen zijn er wel een aantal belangrijke aspecten om rekening mee te houden. Geld nodig zijn op het moment dat de spaarrekening niet meer toereikend is kan vervelende gevolgen hebben. Stel dat de auto het heeft begeven die toch vervangen moet worden.

Bureau Krediet Registratie

Er zijn een aantal belangrijke verschillen waar u rekening mee moet houden waarvan het lenen van een particulier verschilt met het lenen bij een kredietverlenende instantie. Het belangrijkste verschil is dat een particulier niet kan nagaan hoe groot uw schuld al is bij andere instanties. Een kredietverstrekkende instantie, zoals een bank, kan dat nagaan bij het Bureau Krediet Registratie en op basis daarvan besluiten dat u het geld niet krijgt. Het kan dus makkelijker zijn om geld te lenen. Aan de andere is een bureau als Bureau Krediet Registratie er ook voor uw eigen veiligheid, dus kijk uit dat u niet te veel leent.

Rente

Het lenen bij een particulier verschilt in wezen niet zoveel met het lenen bij een bank of verzekering. U heeft te maken met dezelfde factoren. Rente, hoogte bedrag, aflossingstermijn, etc.. Ook heeft een particulier veel mogelijkheden om zijn geld terug te krijgen wanneer u uw afspraken niet nakomt. Dan moet hij wel zorgen dat hij een duidelijk contract heeft.

Mogelijkheden

Een belangrijke vraag is nog van wie u het geld leent. In het algemeen is het aan te bevelen dit niet bij een vriend of familielid te doen. Waarom niet? Als u het geld niet op tijd kan terugbetalen, heeft dat waarschijnlijk niet alleen gevolgen voor uw zakelijke relatie, maar ook voor uw persoonlijke relatie en dat zou zonde zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden waar uw wel bij mensen terecht kan komen die u geld willen lenen. Eén van die mogelijkheden is internet. Zo is het via de site Bloober mogelijk om met particulieren in contact te komen die u het geld mogelijk wel willen lenen.

Particulier lenen

Particulier lenen is wel enigszins omstreden. Zo besloot het Autoriteit Financiële Markten (AFM) in 2007 tijdelijk de site Boober.nl stil te leggen omdat ze niet over een vergunning beschikten om als tussenpersoon op te treden. Boober was de mening toegedaan dat zij geen tussenpersoon is. De wet stelt dat een tussenpersoon bemiddelt tussen professionele aanbieders en particulieren. Volgens Boober waren op hun site enkel particulieren aanwezig die geld leenden aan andere particulieren, en kwam er dus geen professionele kredietverstrekkers aan te pas. De AFM dacht hier anders over en legde de site stil. Boober sloot zich in reactie daarop aan bij een bedrijf dat wel een vergunning heeft en pakte de draad weer op. Daar kwamen ze mee weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Particulier lenen van geld"

Reacties

Samiraa, 14-05-2016 04:40 #3
Hallo, ik ben al een tijd op zoek naar een lening.maar bij de banken krijg ik dat niet omwille een negatieve bkr.ik heb je artikel gelezen en zou graag een particulier lening aan willen gaan.kan u mij eventueel helpen hoe of wat?want ik weet niet bij wie ik terecht kan voor een lening.alvast bedankt, goetjes uk hoop dak een antwoord zal krijgen om een lenen te krijgen bedankt

Monica, 19-06-2015 11:20 #2
Goedendag, zou u mij kunnen helpen met een lening om een gezinsauto aan te schaffen. Ik kan bij niemand terecht. Heb wel een vaste baan. Had een negatief bkr ben nu al 2 jaar schuldvrij.
Alvast bedankt

Hakan, 29-12-2008 07:39 #1
Hallo, ik ben al een tijd op zoek naar een lening.maar bij de banken krijg ik dat niet omwille een negatieve bkr.ik heb je artikel gelezen en zou graag een particulier lening aan willen gaan.kan u mij eventueel helpen hoe of wat?want ik weet niet bij wie ik terecht kan voor een lening.alvast bedankt, goetjes

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lening
Reacties: 3
Schrijf mee!