InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geen reclame meer voor leningen

Geen reclame meer voor leningen

De dagelijks vertoonde en irritante reclames over leningen kennen wij allemaal. Gaat de overheid maatregelen nemen of blijft het toegestaan om reclame te maken voor het lenen.

Reclames over leningen

Reclames om aan te zetten tot lenen op de televisie en radio blijft een doorn in het oog van de Overheid. Zo nu en dan worden de eisen voor dergelijke reclames weer iets aanscherpt. Daarnaast gaan ze de eisen met betrekking tot de advisering en verkoop vaak aanscherpen om te voorkomen dat particulieren meer gaan lenen dan ze kunnen dragen. Toch blijken steeds meer Nederlanders problemen te krijgen door oplopende schulden. Vooral jongeren zijn eenvoudig te beïnvloeden als het gaat om leningen. Met minimale of zelfs zonder een vast inkomen kunnen ze grote bedragen lenen bij bankinstellingen.

Blijf Positief

In 2007 heeft de overheid een campagne opgezet onder de naam “blijfpositief”. In de reclame zat een grote man, genaamd Bud, die wijst op de risico’s van het lenen. Het Ministerie van Financiën wil waarschuwingslabels gaan introduceren om te wijzen op de gevaren van het lenen. Vergelijkbare labels worden al jaren gebruikt op sigaretten en shag met de schokkende gevolgen van het roken.

Beperken of toch verbieden

Een lening is net als een autoverzekering en een spaarrekening een financieel product die verkocht wordt door banken, bemiddelaars en verzekeraars aan volwassen mensen. U mag er vanuit gaan dat volwassen mensen die niet onder curatele staan zelf enige inzicht hebben in hun financiën. Het blijft van groot belang dat de geldverstrekkers een eerlijk advies geven over de gevolgen en eventuele gevaren van het sluiten van de lening.

Misleiding

In het verleden is er te vaak sprake geweest van bewuste misleiding. Er werden leningen afgesloten met verplichte extra’s. Aan de lening werd bijvoorbeeld een veel te dure levensverzekering gekoppeld. Op deze verzekeringen zat een hoge provisie voor de bemiddelaar. De te betalen premie voor deze verzekeringen werd in een keer betaald en meegefinancierd in het leenbedrag. Dergelijke praktijken mogen nu niet meer voorkomen. Ongetwijfeld zal de Overheid zorgen voor een verdere aanscherping van het beleid met betrekking tot het verstrekken van kredieten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geen reclame meer voor leningen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!