InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Nieuwe lening afsluiten

Nieuwe lening afsluiten

Nieuwe lening afsluiten U wilt in 2017 een nieuwe lening afsluiten. Hoe gaat dat in zijn werk en uit welke leningen kunt u kiezen? Een lening aanvragen is zeer eenvoudig en kan in de meeste gevallen geheel online plaatsvinden. Enige voorbereiding van uw kant is er wel nodig. Zo moet wel duidelijk zijn hoeveel geld u wilt lenen, waarvoor u de lening wilt gebruiken en bij wie u de lening wilt aanvragen.

Een nieuwe lening afsluiten

Er zijn vele geldverstrekkers die u graag geld willen lenen, maar u zult zelf ook wel wensen voor de lening hebben. Daarom is het bij het aanvragen van een lening belangrijk om een eigen verlanglijstje te maken, een korte checklist:
  • Hoeveel geld wilt u lenen (het bedrag)?
  • Voor hoe lang wilt u geld lenen (de looptijd)?
  • Leent u met of zonder onderpand?
  • Hoeveel kunt u maandelijks terugbetalen, wat is uw financiële ruimte?
  • Is het een consumptieve lening (vakantie, auto, wasmachine) of een lening voor uw woning?

Welke lening wilt u afsluiten?

Het maakt veel verschil of u leent met onderpand of zonder. Als uw woning bijvoorbeeld het onderpand van de lening is (stel u wilt de woning verbouwen), dan ligt het het meeste voor de hand om een hypotheek af te sluiten. Bent u nog niet zeker over de precieze hoogte van het bedrag, dan kunt u bij de bank een hypotheek afsluiten met een bepaald kredietplafond, een verhoogde inschrijving. Het grote voordeel hiervan is dat u flexibel kunt lenen en niet de totale hypotheek hoeft op te nemen. Als u toch tot het kredietplafond wilt gaan, hoeft u niet nog eens naar de notaris, maar kunt u direct aankloppen bij de bank. Een bijkomend voordeel van een hypotheek is dat, als het een hypotheek met maandelijkse aflossing is, de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar is en de hypotheekrente vaak veel lager is dan de rente die u betaalt op een een consumptieve lening. De hypotheekrente kan vast, maar ook variabel zijn. Met een consumptieve lening doelen we meestal op een persoonlijke lening of een doorlopend krediet.

Een persoonlijke lening afsluiten

Bij een persoonlijke lening spreekt u van tevoren het bedrag af dat u wilt lenen. U neemt na het afsluiten van de lening het hele bedrag op, respectievelijk u krijgt het hele bedrag op uw rekening gestort. Vooraf is bekend hoeveel u maandelijks moet aflossen, hoeveel rente u moet betalen en hoe lang de looptijd van de lening is. De geldverstrekker toetst u wel bij het BKR om na te gaan of u een goede betaler bent.

Doorlopend krediet afsluiten

Het doorlopend krediet is vergelijkbaar met een hypotheek met verhoogd kredietplafond. U spreekt van tevoren af hoeveel u maximaal kunt lenen. Zolang dit bedrag nog niet in zijn geheel is opgenomen, is extra lenen binnen dit maximumkrediet nog mogelijk. U betaalt rente over het inmiddels opgenomen bedrag. Komt u geld tekort, dan kunt u tot aan het kredietplafond extra geld opnemen. De rente is in de meeste gevallen variabel en er vindt een toets plaats bij het BKR in Tiel.

Een verstandige consumptieve lening kiezen

Vaak is het verstandig om de looptijd van uw lening af te stemmen op de levensduur van wat u koopt. Als u bijvoorbeeld een persoonlijke lening wilt afsluiten om daarmee een auto te kopen, dan is een looptijd van maximaal vijf jaar aan te bevelen. Korter kan overigens ook. Het idee is dat na vijf jaar de waarde van uw auto zodanig is gedaald dat het niet prettig is om daarvoor nog een hoge lening te hebben na vijf jaar. Bij een woning ligt dat natuurlijk weer anders. Een goed onderhouden woning gaat lang mee, en daarom verstrekken banken hypotheken dikwijls voor maar liefst dertig jaar.

Online lening afsluiten

U doet er goed aan om een aantal offertes aan te vragen. Dat kan eenvoudig online gebeuren. Online zijn er ook rekentools te vinden die u een aardige indruk geven van de kosten van de lening. Online zijn ook veel reviews te vinden, zodat u ook een indruk kunt krijgen van de gedeelde ervaringen met de kredietverstrekker. Een tip is nog om de voorwaarden altijd goed te bekijken. Is het bijvoorbeeld toegestaan om meer af te lossen (als u weer snel van de lening af wilt) of juist langzamer (als u kort bij kas zit). Is aan uw wensen voldaan, dan is de lening snel online afgesloten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwe lening afsluiten"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 13-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2017
Schrijf mee!