InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Je kredietwaardigheid verbeteren, hoe doe je dat?

Je kredietwaardigheid verbeteren, hoe doe je dat?

Je kredietwaardigheid verbeteren, hoe doe je dat? De kredietwaardigheid is bepalend óf en onder welke voorwaarden een aanvrager een lening kan krijgen. Het kan daarom zeer de moeite waard zijn om je kredietwaardigheid te verbeteren. Als het gaat om de kredietwaardigheid van particulieren of bedrijven in Nederland, wordt ook wel eens het synoniem boniteit gebruikt.

Kredietwaardigheid in Nederland: BKR-opvraag

In het kader van de kredietverlening doen banken in Nederland altijd een navraag bij BKR over de kredietwaardigheid van de aanvrager. Kan diens kredietwaardigheid niet naar genoegen worden aangetoond, dan wordt de leningaanvraag afgewezen.

Je BKR-gegevens online opvragen

In Nederland beslist dus doorgaans een BKR-opvraag erover of iemand een lening krijgt of een soortgelijke financiële transactie aan kan gaan met een handelaar of dienstverlener.

Omdat in veel gevallen de inhoud van een BKR-opvraag bepaalt dat een kredietaanvraag of een andere financiële overeenkomst negatief uitpakt, is er alles aan gelegen om je BKR-gegevens zorgvuldig te checken. Op dit moment dien je daarvoor nog een verzoek bij een bank in te dienen maar naar verwachting kan men vanaf 2013 zijn BKR-gegevens online inzien.

Controleer dus alle gegevens bij BKR zorgvuldig op juistheid en volledigheid. Want ook bij het BKR werkt men niet zonder fouten. Onderzoeken hebben dat in het verleden al meerdere malen aangetoond.

Correctie van foutieve BKR-gegevens

Het verzamelen van de gegevens is slechts één zaak. Niet in alle gevallen worden onjuiste gegevens ook (tijdig) gecorrigeerd, mede omdat de bij BKR aangesloten contractpartners (banken, postorderbedrijven, telefoonmaatschappijen etc.) ruim de tijd nemen voor actualisering van hun gegevens.

In ieder geval zou men moeten controleren of onjuiste noteringen bij BKR daadwerkelijk worden verwijderd of aangepast.

Je kredietwaardigheid verhogen door creëren van meer financiële armslag

Wie zijn kredietwaardigheid wil verbeteren, moet zijn financiële armslag zien te verbeteren door het vergaren van meer inkomsten en meer vermogen. Dat laatste vooral voor het bieden van voldoende zekerheden, onderpand en garanties als kredietverstrekkers daarom verzoeken.

Hoe kan je je financiële positie verbeteren?

  • Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwe baan, maar mogelijkerwijs moet je eerst een aanvullende opleiding volgen om aan een beter betaalde baan te raken;
  • Als het inkomen door een gemeenschap van goederen toeneemt (gehuwd en twee salarissen), heeft dat bij een leningaanvraag ook een positieve impact op de kredietwaardigheid;
  • Een significante invloed op je kredietwaardigheid heeft persoonlijk betaalgedrag. Wie geld leent moet zijn financiële verplichtingen, zoals in de kredietovereenkomst afgesproken, met absolute regelmaat nakomen. Dat geldt ook voor betaling van het abonnement van je mobiele telefoon en betalingen aan postorderbedrijven. Komt het, om welke reden dan ook, bij deze transacties tot een negatieve vermelding bij BKR, dan is het gebeurd met je kredietwaardigheid. Het duurt vaak jaren voordat een bank weer bereid is om je een lening te verstrekken.

De beste kredietwaardigheid heeft men in Nederland met een hoog inkomen, onroerend goed in eigendom en overige activa. Anders gezegd: een krediet moet gemakkelijk terugbetaald kunnen worden en passend worden afgedekt.
© 2012 - 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe beoordelen banken kredietaanvragen?Hoe beoordelen banken kredietaanvragen?Bij het beoordelen van kredietaanvragen stelt de bank als geldgever een goede kredietwaardigheid als voorwaarde. Hoe bet…
Kredietwaardigheid volgens ratingbureausKredietwaardigheid volgens ratingbureausHun macht lijkt haast onbegrensd: met enkele simpele lettercodes beoordelen ratingbureaus de kredietwaardigheid van stat…
Lening met lage rente: de criteriaLening met lage rente: de criteriaVoor bijna elke grote aanschaf in het leven is een lening nodig. Weliswaar kan spaargeld nuttig zijn maar aankoop van on…
De drie beste spaartipsDe drie beste spaartipsIedereen lijkt op zoek te zijn naar een zo hoog mogelijke spaarrente. Sinds het omvallen van Icesave letten spaarders oo…
Aan staatsleningen kleven risico’sIn het verleden werden staatsleningen gezien als veilige investeringen. Inmiddels weten wij dat er ook risico’s kleven a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je kredietwaardigheid verbeteren, hoe doe je dat?"

Reactie

Aleksandar, 24-04-2017 15:44 #1
Ik heb een vaste baan, voldoende inkomen, geen schulden, geen wanbetaler, geen achterstanden en ben afgewezen voor persoonlijke krediet op grond van kredietscore. Dit is helemaal onterecht. Hoe kan ik deze obstakel uit de weg nemen?
Mvrgr
Alex

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 11-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!