InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Banksparen 2013: Alternatief voor aflossingsvrije hypotheek

Banksparen 2013: Alternatief voor aflossingsvrije hypotheek

Banksparen 2013: Alternatief voor aflossingsvrije hypotheek Wat gebeurt er precies met de hypotheekrenteaftrek op i januari 2013? En wat betekent dat voor de aflossingsvrije hypotheek? Kun je in 2013 nog aflossingsvrij lenen? En zo niet, wat is dan een alternatief voor jouw hypotheek? Lees hier alles over de komende veranderingen op het gebied van hypotheken en belastingen. En leer meer over de bankspaarhypotheek als beste alternatief voor de toekomst!

Wat gebeurt er met de hypotheekrenteaftrek in 2013?

Wanneer de huidige plannen van het kabinet standhouden kan er straks nog maar beperkt hypotheekrente worden afgetrokken. Het kan nog wel maar alleen, wanneer je jouw hypotheek ook echt aflost voor het einde van de looptijd. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld aflossingsvrij lenen niet meer mogelijk is, omdat je hiermee geen vermogen opbouwt om de hypotheek mee af te lossen. Wanneer dit inderdaad doorgaat, gaan de nieuwe maatregelen in vanaf 01-01-2013 en doe je er dus goed aan om jouw hypotheek onder de loep te nemen en wanneer nodig over te sluiten.

Kan ik nog gebruik maken van een aflossingsvrije hypotheek in 2013?

Natuurlijk kun je nog steeds gebruik maken van aflossingsvrij lenen. Je komt dan echter niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek voor dat deel van de hypotheek. Alleen bij volledige aflossing van de totale schuld binnen de looptijd en op jaarlijkse basis blijft de huidige regeling, waarbij je hypotheekrente van de belasting mag aftrekken gehandhaafd.

Wat is een alternatief voor de aflossingsvrije hypotheek? Bankspaarhypotheek of annuïteitenhypotheek?

Bij een annuïteitenhypotheek voldoe je aan de voorwaarden om je hypotheekrente van de belasting te mogen aftrekken. Hiermee los je, in toenemende mate per jaar, jouw hypotheekschuld voor de einddatum volledig af. Ook bij een bankspaarhypotheek, ook wel banksparen genoemd, bouw je vermogen op door jaarlijks te sparen en heb je aan het einde van de looptijd van de hypotheek voldoende vermogen opgebouwd om de hypothecaire schuld mee af te lossen. Bij een bankspaarhypotheek ontvang je echter spaarrente op je vermogen, wat zorgt dat je maandlasten op de hypotheek laag zijn.

Waarom is banksparen de beste keuze voor een hypotheek in 2013?

Banksparen is voordelig en wordt door de overheid gestimuleerd. Doordat je spaarrente krijgt op het vermogen, zijn je netto maandlasten laag, hoewel je niet meer gebruik kan maken van een aflossingsvrije hypotheek. Ook voldoe je aan de voorwaarden om je maandlasten van de belasting te mogen aftrekken. Bij een annuïteiten hypotheek voldoe je ook aan de voorwaarden voor hypotheekrente aftrek maar heb je niet het bijkomende voordeel dat je spaarrente ontvangt. Ook zijn hier de kosten niet gelijk per jaar, terwijl dat bij een bankspaarhypotheek wél het geval is.

Moet ik mijn hypotheek oversluiten in 2013 als ik nu een aflossingsvrij gedeelte in mijn hypotheek heb?

Dat hoeft niet in alle gevallen. De maatregel geldt in principe voor nieuwe hypotheken. Ga je echter verhuizen of loopt je rentevastperiode af, dan is het een ander geval. Wanneer je iets aan je hypotheek verandert, zoals een verhoging, of een nieuwe hypotheek wilt sluiten bij een andere aanbieder, dan ben je automatisch gebonden aan de nieuwe voorwaarden. Oversluiten naar banksparen kan gunstiger zijn en het is dus zinvol om je te oriënteren op banksparen en te kijken of oversluiten in jouw specifieke geval voordeliger is. Vraag hiervoor liefst offertes op bij meerdere banken en verzekeraars.

Lees verder

© 2012 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2014 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…
Aflossingsvrije hyypotheek 2013: Wat mag er nog vanaf 2013?Aflossingsvrije hyypotheek 2013: Wat mag er nog vanaf 2013?Vanaf 1 januari is het niet meer toegestaan om rente op een aflossingsvrije hypotheek af te trekken van de belasting. Ma…
Hypotheekrenteaftrek 2013Hypotheekrenteaftrek 2013Misschien staat u op het punt om een huis te kopen, maar twijfelt u nog. Of u heeft al een hypotheek afgesloten, maar vr…
Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013De Kunduz-coalitie, bestaande uit ChristenUnie, D66 en GroenLinks (met steun van VVD en CDA), heeft een beperking van de…
Aflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheekAflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheekEen aflossingsvrije hypotheek kunt u ook omzetten (nieuw), dat wil zeggen wijzigen in een andere hypotheek zoals een spa…

Reageer op het artikel "Banksparen 2013: Alternatief voor aflossingsvrije hypotheek"

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek 2013
Schrijf mee!