InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek 2016, 2017 annuïtair of lineair

Hypotheekrenteaftrek 2016, 2017 annuïtair of lineair

Hypotheekrenteaftrek 2016, 2017 annuïtair of lineair Hoeveel hypotheekrenteaftrek krijgt u nog in 2016 en 2017 via een annuïteitenhypotheek? Er is een groot verschil met 2012 toen u nog een aflossingsvrije hypotheek kon afsluiten met aftrek. Hoeveel mag u nog volgens een annuïteit aftrekken? Er gelden nieuwe regels voor de hypotheekrenteaftrek 2015, 2016 en 2017. De veranderingen: alleen nog hypotheekrenteaftrek als uw hypotheek annuïtair of lineair is gefinancierd. Een lineaire hypotheek kan dus ook met hypotheekrenteaftrek worden afgesloten en is in de meeste gevallen ook goedkoper Bij de annuïteiten hypotheek of de lineaire hypotheek lost u elk jaar een deel van de hypotheek af waardoor de hypotheekrente die u moet betalen, maar ook de hypotheekrenteaftrek, lager is dan normaal. Hoe ziet deze beperking van de hypotheekrenteaftrek eruit en wat zijn de voorwaarden? De maximale periode van aftrek is nu nog dertig jaar. U merkt het in de portemonnee, maar er zijn ook voordelen. Wat is een lineaire hypotheek, wat annuïteiten?

Annuïtair (annuïteit) of lineair? Welke hypotheek hebt u?

In ons land zijn vele soorten hypotheek mogelijk. Van conservatief tot exotisch. Van elke maand een vast bedrag aflossen tot niets aflossen en na 30 jaar bekijken of er genoeg kapitaal is opgebouwd om de hypotheek af te lossen. Nu mag deze volledig aflossingsvrije hypotheek bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek nog maar voor 50% van de waarde van uw huis volgens nieuwe regels hypotheek 2013, maar velen hadden al eerder een volledig aflossingsvrije hypotheek, een spaarhypotheek of bankspaarhypotheek afgesloten en kunnen die behouden. Het soort hypotheek dat u hebt is vanaf 2013 van belang voor de hypotheekrenteaftrek.

Wat is een lineaire hypotheek 2016 en 2017, voordelen lineaire hypotheek, verschillen met annuïteitenhypotheek

Bij een lineaire hypotheek lost u jaarlijks 1/30e deel van de hypotheek af ofwel maandelijks 1/360e deel. Na dertig jaar is uw hypotheek zo volledig afgelost. Bij een hypotheek van 210.000 euro betaalt u jaarlijks dus dezelfde 7.000 euro aan aflossing. Omdat de schuld zo snel terugloopt, gaat u al snel minder hypotheekrente betalen. Een groot voordeel. Bij een annuitaire hypotheek lost u ook af met dien verstande dat uw aflossing jaarlijks groter wordt. Voor beide vormen van aflossen geldt dat voor nieuwe hypotheken in 2016 en 2017 de hypotheekrente volledig aftrekbaar is van de inkomstenbelasting. Het grote verschil tussen annuitair en lineaire zijn de maandlasten. In de eerste jaren is de lineaire hypotheek duurder, maar later is juist de annuitaire hypotheek duurder. Een voordeel is wel dat een overlijdensverzekering bij een lineaire hypotheek ook goedkoper is.

Hoogte hypotheekrente en hypotheekrenteaftrek eigen woning

Hoe meer hypotheekrente u betaalt hoe groter de aftrekpost hypotheekrenteaftrek wordt. Dat maakt het aantrekkelijker om een schuld te hebben die niet of nauwelijks wordt afgelost dan een schuld die steeds kleiner wordt. De tegenhanger is dat u daarmee een verhoogd risico neemt, omdat u bij verkoop kunt blijven zitten met een restschuld eigen woning. En dat verhoogde risico wordt steeds meer manifest als het minder gaat met de economie. Dit extra risico kan u raken, maar kan ook de bank raken.

Hypotheekrenteaftrek en belasting betalen

De hypotheekrenteaftrek zorgt ervoor dat u minder belasting hoeft te betalen. Daarmee zijn uw netto uitgaven voor het eigen huis lager dan de bruto hypotheeklasten. Op zich een goede zaak, omdat de staat graag het eigen woning bezit stimuleert. Bovendien kost de hypotheekrenteaftrek het rijk weliswaar geld, maar staan daar ook allerlei extra inkomsten en belastingen eigen huis tegenover.

Bezuinigen op de hypotheekrenteaftrek, via annuïtaire hypotheek (annuïteiten) of lineaire hypotheek

Bezuinigen op de hypotheekrenteaftrek kan in beginsel op vele manieren:
  • De aftrek verder beperken in de tijd;
  • De aftrek nog maar mogelijk maken tegen uiteindelijk 30% of 40%;
  • Geen volledige hypotheekrenteaftrek meer toestaan als niet ook wordt afgelost, maar een annuïteit of lineaire aflossing verplicht stellen.

De aftrek verder beperken in de tijd, nu is het nog dertig jaar

Momenteel is de hypotheekrente van een eigen huis maximaal 30 jaar aftrekbaar. Die dertig jaar kan verder worden beperkt. Eerst naar 25 jaar, daarna misschien 20 jaar. De vraag is of dit ook voor bestaande hypotheken kan en gelukkig zit dit zit nog niet in de plannen.

De aftrek mogelijk maken tegen 30%

Nu is het zo dat iemand met een hoger inkomen tot 52% van de aftrekpost hypotheekrente in 2013 en 51,5% in 2014, dat is de betaalde hypotheekrente minus het eigenwoningforfait, terug kan krijgen van de belasting dienst. Bij de jaarlijkse belastingaangifte of maandelijks. Dat kan al met al een grote belastingteruggave zijn. Het is denkbaar om het maximale percentage waartegen de aftrek mag plaats vinden, geleidelijk te verlagen naar 30% zoals in box 3. Maar let op, in 2016 is dit nog maar maximaal 50,5%, in 2017 nog 50%.

Geen volledige hypotheekrenteaftrek meer toestaan, maar annuïtair of lineair, de verschillen

Een mogelijkheid is ook om, welke hypotheek u ook heeft, te doen alsof u een annuïteitenhypotheek hebt. U behoudt dan uw hypotheek en de belastingdienst geeft met tabellen aan wat er met een annuïteit fiscaal aftrekbaar is. In het Lente akkoord staat als eis voor de renteaftrek op nieuwe hypotheken dat tenminste annuïtair moet worden afgelost. Lineair mag dus ook.

Gevolgen hypotheekrenteaftrek annuïtair of lineair voor rente en renteaftrek

De gevolgen van de systematiek zijn groot. Omdat er wordt afgelost respectievelijk wordt verondersteld dat wordt afgelost, loopt de hypotheekrenteaftrek snel terug. Wie in het eerste jaar nog 4000 euro aan hypotheekrenteaftrek heeft, ziet dat na 10 jaar dalen naar 3.000 euro, halveren na 20 jaar en daarna loopt de aftrek helemaal snel terug. Lineair gaat dat nog sneller dan annuïtair.

Beperken hypotheekrenteaftrek Regeerakkoord Rutte 2

Het kabinet Rutte 2 heeft besloten dat voor nieuwe gevallen de hypotheekrenteaftrek:
  • Alleen aftrekbaar is bij annuïteit of lineaire hypotheek;
  • De maximale aftrek in 2014 is tegen 51,5% en vervolgens jaarlijks met 0,5% minder tot uiteindelijk een belastingtarief van 38%;
  • Het maximale tarief voor aftrek is in 2015 nog 51% en 50,5% in 2016;
  • De rente op de restschuld is maximaal 10 jaar als hypotheekrente aftrekbaar;
  • Er is een overgangsregeling voor een huis kopen in 2012 met een hypotheek in 2013.

Men zegt dat het daarbij blijft, maar of dat ook zo is zal de toekomst uitwijzen. Zoals aangeven zijn er nog genoeg mogelijkheden om de schatkist verder te vullen.

Box 1 vrijstelling KEW in 2013 en 2014- 2017

De KEW blijft ook in 2013 en 2014 tot en met 2017 gehandhaafd voor bestaande hypotheken.

Slot beperking hypotheekrenteaftrek en de nieuwe regels 2015, 2016 en 2017

Een beperking van de hypotheekrenteaftrek doet pijn. Hoeveel pijn dat geeft, hangt af van uw situatie. Het is dan ook niet raar dat dit eind 2012 een grote stimulans was om nog snel een nieuwe hypotheek af te sluiten tegen de oude voorwaarden. De besluiten van het kabinet zijn immers alleen van toepassing op de nieuwe gevallen. Wie al vóór 2013 een hypotheek heeft, valt daar dan niet onder. Hogere inkomens hebben in 2015 een aftrek tegen maximaal 51%, maar dat wordt elk jaar 0,5% minder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2017 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…
Hypotheek op basis van huurHypotheek op basis van huurHoeveel hypotheek kunt u in 2017 krijgen op basis van uw maandelijkse huur? Anders gezegd, stel u betaalt nu aan huur 80…
Annuïteit: hoeveel aflossing bij annuïteiten hypotheekAnnuïteit: hoeveel aflossing bij annuïteiten hypotheekSinds de hervorming van de renteaftrek is de annuïteiten hypotheek een populaire manier van financiering geworden. Dit k…
Hoe kunt u de hypotheekrente berekenen?Hoe kunt u de hypotheekrente berekenen?Heeft u een hypotheek of wilt u een huis kopen, dan moet u uiteraard weten hoeveel rentelasten u heeft. Daarbij wilt u p…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2016, 2017 annuïtair of lineair"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lineaire hypotheek
Schrijf mee!