InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Recessie in VS lijkt onafwendbaar na ontstaan kredietcrisis

Recessie in VS lijkt onafwendbaar na ontstaan kredietcrisis

Recessie in VS lijkt onafwendbaar na ontstaan kredietcrisis Een recessie betekent het tegenovergestelde van economische groei. Als gevolg van een recessie vinden vaak meer reorganisaties, faillissementen en ontslagen plaats. Werkloosheid neemt toe evenals het begrotingstekort. Kortom ellende. De kans dat de Amerikaanse economie in een recessie belandt, schat Greenspan eind 2007 op 50 procent. Dit zal ook een enorme invloed hebben op onze economie.
Kritiek is er op Greenspan: dé 81-jarige oud-voorzitter van de Amerikaanse centrale bank. Greenspan werkte als voorzitter van 1987 tot 2006 voor de Fed. Hij zou volgens de critici verantwoordelijk zijn voor de luchtbel die is ontstaan op de Amerikaanse huizenmarkt, omdat hij de rente jarenlang te laag hield. De oud-bankier erkent dat de luchtbel kon ontstaan door de lage rente, maar ziet nog steeds geen mogelijkheid om het anders te doen.

Greenspan beweert dat bankiers alleen invloed hebben op de rente op korte termijn en niet op de lange termijn. En die lange rente heeft een grote invloed op de hypotheekrente. Volgens Greenspan heeft de Fed sinds 2004 geprobeerd die lange rente te verhogen, maar tevergeefs.

Kredietcrisis

De kredietcrisis, ook wel subprime crisis of hypotheekcrisis genoemd is ontstaan na een te groot optimisme over de stijging van lonen en huizenprijzen in Amerika. Banken verstrekten makkelijker hypotheken aan mensen die het eigenlijk niet konden betalen.

Deze mensen komen massaal in de problemen, aangezien zij door de stijgende rente en de dalende huizenprijzen hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Dat leidde weer tot verliezen op hypothecaire leningportefeuilles die als obligatieleningen weer aan beleggers waren verkocht.

Recessie

Gevolg van dit alles is dat de huizenmarkt in Amerika nog jaren last zal hebben van de huidige crisis. Het aantal onverkochte huizen zal toenemen, dat uiteraard weer de huizenprijzen onder druk zet. De kans dat de Amerikaanse economie in een recessie belandt, schat Greenspan op 50 procent.

Rente

Groot probleem is namelijk dat niet alleen de groei vertraagt, maar ook de inflatie dreigt op te lopen. Dus kies je voor de economie en verlaag je de rente óf probeer je inflatie tegen te gaan door de rente te verhogen?

In september koos Ben Bernanke, de opvolger van Greenspan als voorzitter bij de Fed, voor een renteverlaging van een half procentpunt naar 4,75 procent. In december 2007 volgde de derde renteverlaging, maar na het huidige inflatiecijfer (0,8 procent gestegen in november) kan de rente niet verder na beneden.

Kortom Amerika kan geen kant meer op en dat maakt beleggers wereldwijd huiverig.

China

Greenspan waarschuwt ook voor inflatie vanuit China. De inflatie in China loopt op, die veroorzaakt hogere prijzen ook bij de landen die veel uit China importeren. Juist ja: Europa en de Verenigde Staten. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat een recessie niet langer tegen te gaan is.
Gerelateerde artikelen
Hypotheekcrisis VS 2007-2008 in beeld gebrachtHypotheekcrisis VS 2007-2008 in beeld gebrachtHet is een beetje kortzichtig om te zeggen dat je niet kon zien aankomen dat er een hypotheekcrisis zou komen. Een paar…
Alan Greenspan het orakelAlan Greenspan het orakelAlan Greenspan was vele jaren een van de machtigste mannen in de wereld. Dit voorjaar 2015 werd hij 89 jaar oud en nog s…
Start van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSStart van kredietcrisis: Problemen subprime hypotheken in VSIn de Verenigde Staten zijn huizeneigenaren met een subprime oftewel non-conforming hypotheek in de problemen geraakt, n…
Kredietcrisis raakt onze economieKredietcrisis raakt onze economieDe kredietcrisis slaat toe. Toen de kredietcrisis zomer 2007 duidelijk zichtbaar werd, haastten velen zich om te zeggen…
Hypotheekcrisis VS is een veenbrandHypotheekcrisis VS is een veenbrandDe wereld draait op geld en kredieten. Dat laatste is er met de kredietcrisis en hypotheekcrisis vanaf de zomer 2007 nie…

Reageer op het artikel "Recessie in VS lijkt onafwendbaar na ontstaan kredietcrisis"

Reacties

Robert, 21-12-2008 13:16 #6
Onzin, die beschuldiging aan Greenspan. Greenspan heeft er alles aan gedaan wat hij kon, maar JWB wilde graag kadootjes geven evenals het merendeel van zijn ja knikkende republikeinse economische fans. Continue belastingverlagingen en een land in diverse eeuwige oorlogen stortende looser van een president (de slechtste ooit) heeft alle ellende veroorzaakt. De wereld is slachtoffer van een idioot, duidelijk is dat de macht nooit in de handen mag liggen van een enkeling, je ziet waar het toe leidt. Op europees gebied kan het simpel worden opgelost, geef alle deelnemende eurolanden veel geld, laat veel euro's bijdrukken. de landen in kwestie gebruiken dit geld voor inlossen staatsschuld (gedeelte) en belastingverlaging (minder nodig ivm lagere staatsschuld). Voordeel is ook devaluatoie van de euro waardoor onze concurrentiekracht groter wordt. Banken en de elite hoeven niet geholpen te worden, zorg dat het publiek weer makkelijker kan lenen. Die idioten in de regering welke steeds strakkere regels maken voor financiering van een huis, zorgen ervoor dat er minder kopers komen, dit zorgt voor lagere prijzen, dus mensen hebben geen overwaarde meer, gaan niet meer verhuizen, lenen niet meer bij, besteden dus minder, simpelweg door het wijzigen van een paar simpele regels (deze ellende is dus door onze overheid veroorzaakt). Regels beperken de vrije marktwerking, rot op met dat quasi kapitalistische systeem en schaf die stupide regels af. Wouter Bos wordt nu op handen gedragen, wedden dat dat over 5 jaar 180 graden gedraaid is?

Hulsink, 27-10-2008 20:00 #5
De hele ellende is begonnen met de komst van de euro, een aanstormende recessie kan mijn inziens voorkomen worden, door het geld terug te geven aan de bevolking en wel in de vorm van de gulden, schop de euro eruit en de gulden terug.
maar wel F2.20 terug voor( een) euro en de prijsen wat nu een euro kost terug naar (een) gulden, dan heeft de nederlandse bevolking weer geld en kunnen we het weer uitgeven, nog nergens op wat voor nieuwsbericht dan ook heb ik hier iemand over horen praten, wie weet komt hier wel reactie op. lang leve de gulden

Hinke Berga, 16-10-2008 14:53 #4
Wat gebeurd er met de rente op spaartegoeden/depositorekeningen ten tijde van een recessie? Reactie infoteur, 17-10-2008
Er spelen veel factoren mee bij de hoogte van een spaarrente.

Als de economie in een recessie komt en de inflatie is niet te hoog, zal de rente van de centrale bank omlaag gaan. Hiermee stimuleer je de economie. Dan zullen ook de spaarrentes zakken.

Mocht de inflatie wel hoog zijn dan staat de centrale bank voor een dilemma. Want om inflatie tegen te gaan, moet de rente juist verhoogd worden.

Kortom ten tijde van recessie zal de centrale bank de rente willen verlagen, als de inflatie acceptabel blijft.

Maar daarnaast speelt de onrust in de financiële wereld ook nog een rol. Banken vertrouwen elkaar momenteel niet erg, waardoor de rentes hoog zijn. Hoog risico zorgt voor een hoge rente. Zolang daar geen vertrouwen is, zal de rente hoog zijn.

Eigenlijk is het onmogelijk om de rente te voorspellen, omdat er zoveel factoren een rol spelen. Ik verwacht op korte termijn dat het ongeveer gelijk blijft. Als Europa in een recessie belandt, is de kans aanwezig dat de rentes weer omlaag gaan.

Pipardi, 23-09-2008 22:31 #3
Goede synthese voor financieel analfabeten. Ook en France zijn er die Nederelandse komentaren lezen. Maar hoe ontsnapt men dan 'privé' aan een financiele kathastrofe? Veel Cash afhalen bij uw onbetrouwbare Bankier (Fortis bv… geen divident) en in de koffer leggen, want wie 'kontant' betaalt… kan korting krijgen en verder met de rest Goud kopen en "lingots" en laten liggen denk ik? en wat adviseren jullie? Niets natuurlijk, om het "systeem" niet verder in gevaar te brengen. Ooit "Das Schloss" van Kafka gelezen? Reactie infoteur, 16-10-2008
Nou ik zou niet massaal cash in huis halen. Behalve dat je geld alleen maar minder waard wordt (inflatie, vermogenrendementsheffing), loop je ook nog eens het risico dat je alles kwijt bent in geval van brand of een inbraak.

De garantie voor spaartegoeden is 7 oktober verhoogd naar 100.000 euro per persoon per bank. Lijkt me toch voor de meerderheid van alle Nederlanders ruim voldoende.

Ronny, 04-10-2007 13:05 #2
"De inflatie in China loopt op, die veroorzaakt hogere prijzen ook bij de landen die veel uit China importeren. Juist ja: Europa en de Verenigde Staten"

De Chineese munt is gekoppeld aan de dollar en juist in dollars genoteerde prijzen (denk aan olie en grondstoffen) lopen enorm op, voor Europa geld dit in veel mindere mate door de enorme dollar daling t.o.v. de euro. De Europese economie loopt in mijn ogen dan ook veel minder risico wat inflatie aangaat. Een groot risico zou wel kunnen zijn, de (gedeeltelijke) ontkoppeling van de Chineese munt en de dollar, om de inflatie in China onder controle te (kunnen) houden (of als politiek drukmiddel). Mocht bovenstaande scenario in werking treden, dan wordt het pas echt feest op de valuta en rentemarkten! Ik ga er vanuit dat de wereldeconomie zich op het ogenblik aan het herschikken is met een verschuiving richting (verre) Oosten en enkele stappen terug in de VS. Recessie in de VS? Zou kunnen, rest van de wereld herstelt er snel van!

Etsel (infoteur), 03-10-2007 17:33 #1
Sommige economen verwijten Greenspan dat zijn eerdere renteverlagingen bij vorige crises hebben bijgedragen aan de huidige hypotheek- en kredietcrisis. In NRC.Next weerlegt hij dit. "Het fascineert me dus hoe wijdverbreid dat verwijt is. Het grootste probleem dat ik daarmee heb is dat je exact hetzelfde fenomeen van excessief stijgende huizenprijzen in dertig andere landen aantreft. Onze zeepbel was in geen geval de grootste ter wereld. Vanaf de lente van 2004 zijn we met de Federal Reserve (FED) de rentetarieven gaan verhogen? juist om de hypotheektarieven ook omhoog te krijgen en zo de druk op de woningmarkt te verlichten. Toen gebeurde er iets wat ik nog nooit gezien heb: de hypotheekrente werd niet hoger, maar daalde verder. Het duurde nog een jaar voordat die hypotheektarieven aantrokken. We hebben het dus wel geprobeerd, maar we hebben gefaald. Hoe belangrijk de Federal Reserve (FED) ook is voor de wereldeconomie, tegen de kracht van de vrije markt kunnen we niet op."

Infoteur: Jour
Laatste update: 25-07-2015
Gepubliceerd: 02-10-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 6
Schrijf mee!