InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen zonder hypotheek

Huis kopen zonder hypotheek

Huis kopen zonder hypotheek Een huis kopen zonder hypotheek in 2016 of 2017, hypotheekvrij met gebruik van uw spaargeld is niet voor iedereen weggelegd. Misschien met een lening bij de familie, een hypotheek zonder notaris? Ook een huis geheel zonder een hypotheek heeft voordelen. Zeker nu de hypotheekrenteaftrek wordt beperkt en u aan allerlei regels moet voldoen. Maar omdat geheel zonder hypotheek vaak niet haalbaar is, kunt u nadenken over kopen met zo min mogelijk hypotheek of met een hypotheek waarbij u spaart. Met de lage spaarrente wordt ook het aflossen van de hypotheek een stuk aantrekkelijker gemaakt.

Huis kopen zonder hypotheek, hypotheekvrij

Een huis kopen zonder hypotheek geeft rust. U hoeft niet na te denken over een hypotheekrenteaftrek die verdwijnt. Al dan niet geleidelijk. U hoeft geen hypotheekadviseur te betalen en de notaris verdient niet aan een hypotheekakte. Kortom, de kosten voor het kopen van een huis zijn een stuk lager. Bovendien betaalt u over uw vermogen in een hypotheekvrij eigen huis geen belasting in box 1 van de inkomstenbelasting. Zo woont u dus goedkoop.

Hypotheekrenteaftrek 2015, 2016, 2017

De hypotheekrenteaftrek is maximaal tegen 52% in 2013, maar velen onder ons moeten het doen met 40,8% of minder. Dat wil zeggen dat u altijd nog meer dan de helft van de hypotheekrente zelf betaalt. Leuk die belastingteruggave, maar uiteindelijk kost de hypotheek u geld. De maximale aftrek daalt van 52% in 2013 naar 50,5% in 2016 en 50% in 2017.

Variabele rente hypotheek kan ook omhoog

De hypotheekrente staat meestal voor een bepaalde periode vast, maar daarna moet er weer een nieuwe rente worden afgesproken. Niemand kan in de toekomst kijken, niemand weet wat dan de rente zal zijn en ook niet of uw inkomen tegen die tijd hoog genoeg zal zijn.

Restschuld eigen huis

Wie een hoge hypotheek heeft, loopt kans op een restschuld wanneer het huis verkocht wordt. Wie het huis al een tijd in zijn bezit heeft loopt minder risico, maar als u de laatste jaren een huis hebt gekocht of dat binnenkort gaat doen, wordt het allemaal een stuk onzekerder. Geen hypotheek of een lage hypotheek vermindert dit risico.

Ik heb spaargeld

Wie spaargeld heeft, kan het beste een rekensom maken. Bekijk hoeveel rendement u maakt op uw spaargeld. Via sparen of beleggen. Trek daar de vermogensrendementsheffing van 1,2% vanaf en vergelijk dat eens met de netto hypotheekrente die u betaalt. Is de netto hypotheekrente hoger en hebt u niet binnenkort geld nodig om een grote aankoop te doen, dan is een extra aflossing van de hypotheek aantrekkelijk.

Rekenvoorbeeld voor 2016

Stel u krijgt 1,2% spaarrente en betaalt 6% aan hypotheekrente. Stel u zit in de belastingschijf met 40,4%. Dan bedraagt uw netto spaarrente 0%, terwijl de hypotheekrente die u betaalt netto 3,6% bedraagt. Veel meer dus. Die hypotheeklast is feitelijk nog hoger door het huurwaardeforfait. Dan is dus aflossen of kopen met een lagere hypotheek dus voordelig.

Ik heb geen spaargeld

Als u geen spaargeld hebt, kunt u zich afvragen of u er wel goed aan doet om een huis te kopen. Maar ook dan zijn er oplossingen. In dat geval komt de aloude annuïteitenhypotheek om de hoek, eventueel aangevuld met 50% aflossingsvrij. Op deze manieren spaart u voor de aflossing van uw hypotheek en neemt de nationale hypotheekgarantie in vele gevallen de eventuele restschuld voor eigen rekening. En dat geeft ook rust.

Hypotheek zonder notaris

Om een woning te kunnen kopen is een notaris nodig die de overdracht van de woning regelt en inschrijft, maar voor een hypotheek is niet per se een notaris nodig. Niet als u alles met eigen geld koopt en ook niet als u geld leent bij familie of vrienden. Dat zijn onderhandse leningen die u wel bij de Belastingdienst kunt aangeven voor hypotheekrenteaftrek, maar waarbij de notaris niets hoeft te doen,

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De voors en tegens van hypotheekrenteaftrekHypotheekrenteaftrek is een belastingmaatregel, ter bevordering van het bezitten van een eigen huis. Door deze maatregel…
Overgangsregeling huis kopen in 2012 met hypotheek in 2013Overgangsregeling huis kopen in 2012 met hypotheek in 2013In 2013 veranderen de fiscale regels voor hypotheekrenteaftrek voor een nieuwe hypotheek. Wat gebeurt er volgens de Bela…
Waarom zou u een steeds duurder huis kopen?Waarom zou u een steeds duurder huis kopen?Wij zijn gewend om een huis te kopen die het beste past bij onze huidige levensfase. Dit heeft als nadeel dat er een ste…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…

Reageer op het artikel "Huis kopen zonder hypotheek"

Reactie

Snarf, 09-06-2015 12:49 #1
Indien halverwege het jaar het huis hypotheekvrij gemaakt wordt, wat gebeurt er dan met eigen woningforfait over de maanden waarbij geen hypotheek meer is? Reactie infoteur, 09-06-2015
Beste Snarf,
Zolang uw woning uw eigen woning is, geldt ook het volledige eigenwoningforfait. Alleen als een woning voor een deel van een jaar uw bezit, kan de bijtelling tot een aantal maanden worden beperkt. Het is wel zo dat dat u eerder gebruik kunt maken van de regeling geringe eigenwoningschuld:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/135228-geringe-eigenwoningschuld-hebben.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2016
Gepubliceerd: 22-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek extra aflossen
Reacties: 1
Schrijf mee!