InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Restschuld hypotheek voorkomen door aflossen of sparen

Restschuld hypotheek voorkomen door aflossen of sparen

Restschuld hypotheek voorkomen door aflossen of sparen Door dalende huizenprijzen lopen veel mensen het risico op een grote restschuld bij de verkoop van hun woning. Op een op de acht koopwoningen rust een “onderwaterhypotheek”. De marktwaarde is dan lager dan de hypotheekschuld. Een restschuld kan worden voorkomen door aflossen en sparen. Huizenbezitters met een beleggingshypotheek kunnen overstappen naar banksparen om het risico op een restschuld te reduceren.

Situatie op de huizenmarkt in 2011 - 2012

Dalende huizenprijzen, vermindering van het besteedbaar inkomen en toenemende werkloosheid leiden ertoe dat er steeds meer huishoudens in financiële problemen komen. Volgens het Bureau Krediet Registratie (BKR) is het aantal mensen met betalingsachterstand van de hypotheek toegenomen met 10.000. Volgens de prognose van de huizenprijzen zullen ook in 2012 woningen in prijs dalen.

Onderwaterhypotheek

Een op de acht koopwoningen staat “onder water”: dat houdt in dat de hypotheekschuld hoger is dan de marktwaarde. Dit wordt aangeduid met “onderwaterhypotheek”. Het aantal huizen dat “onder water” staat, zal alleen maar toenemen naarmate de huizenprijzen verder dalen.

Restschuld: woning met verlies verkopen

Steeds meer huizeneigenaren lopen het risico op een restschuld, oftewel verlies bij verkoop van hun woning. Dat geldt vooral voor huizenbezitters die vijf tot zeven jaar geleden een koopwoning hebben gekocht. Toen waren de huizenprijzen het hoogst. Bovendien werden mensen aangemoedigd om een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten.

Restschuld hypotheek voorkomen door sparen

De Vereniging Eigen Huis (VEH) adviseert huizeneigenaren om te sparen of af te lossen, om te voorkomen dat zij na verkoop met een restschuld achterblijven. Dat geldt vooral voor mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben afgesloten.

Overstappen naar banksparen

De VEH adviseert mensen met een beleggingshypotheek om over te stappen naar banksparen. Een beleggingshypotheek brengt immers risico met zich mee. Met deze hypotheekvorm wordt er vermogen opgebouwd met beleggingen. Omdat het beleggingsrendement afhankelijk is van de situatie op de financiële markt, is het risico groot. De kans is aanzienlijk dat u onvoldoende vermogen opbouwt om aan het einde van de looptijd uw hypotheekschuld af te lossen. Momenteel is 10% van de hypotheken een beleggingshypotheek.

Restschuld voorkomen door aflossen

Aflossen op de hypotheekschuld wordt aangeraden door zowel de VEH als Hypotheekshop. U profiteert dan in mindere mate van de hypotheekrenteaftrek, maar het risico op een restschuld wordt verkleind. Bovendien biedt het aflossen de financiële zekerheid dat u de hypotheekschuld kunt voldoen. U bouwt vermogen op en daarnaast betaalt u geen belasting meer over uw woning als u een kleine of geen eigenwoningschuld hebt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • VEH
  • ND - 3 - 11- 2011

Reageer op het artikel "Restschuld hypotheek voorkomen door aflossen of sparen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!