InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is rentemiddeling?

Wat is rentemiddeling?

U kunt uw bank verzoeken om de lopende rentevaste periode te verlengen. Dit zou u kunnen doen als u verwacht dat de rente in de nabije toekomst gaat stijgen, of als u meer zekerheid wenst over de hoogte van de maandlasten op lange termijn. Huizenbezitters kijken nauwelijks nog om naar hun hypotheek nadat deze is afgesloten. De aandacht wordt er pas weer op gevestigd op het moment dat er bericht komt van de bank dat de rentevast periode verlengd moet gaan worden. Vanaf dat moment resteert er weinig tijd om na te gaan wat u het beste kunt doen met uw hypotheek, verlengen bij dezelfde bank of oversluiten naar een andere geldverstrekker.

Wat is een rentevast periode?

Dit is de periode dat u afgesproken hebt met de bank dat de hypotheekrente op hetzelfde niveau blijft. Huiseigenaren willen het liefst een zo lang mogelijke periode de hypotheekrente vast zetten, zodat ze gedurende deze periode verzekerd zijn van een vaste hypotheekrente. Over het algemeen wordt de hypotheekrente hoger, naarmate de rente voor een langere periode wordt vastgelegd.

Wat is rentemiddeling?

U kunt tussentijds de rentevaste periode verlengen door gebruik te maken van rentemiddeling. In dat geval kijkt de bank naar de hoogte van de rente die u op dat moment moet betalen. Dit wordt verrekend met de hypotheekrente voor de langere rentevaste periode waar u de periode mee wenst te verlengen. De bank kan een voorstel maken hoe hoog de rente gaat worden na rentemiddeling.

Is een rentemiddeling verstandig?

Dit is volledig afhankelijk van de toekomstige ontwikkeling van de rente. Bij een toekomstige daling van de hypotheekrente, was het achteraf niet verstandig van de huisbezitter om de hypotheekrente te middelen. Bij een stijging van de hypotheekrente is het een goede beslissing geweest. Rentemiddeling wordt aangevraagd om garanties te krijgen voor de toekomst. Door de rente voor een zo lang mogelijke periode vast te leggen, koopt u een stukje zekerheid voor de toekomst.

Tussentijds overstappen naar een andere geldverstrekker

U kunt niet zondermeer tussentijds overstappen naar een andere geldverstrekker. De bank waar u de hypotheek bij weg gaat halen, heeft een overeenkomst met u gesloten voor de lengte van de rentevaste periode. In het geval u onder het contract uit wenst, kan de bank daarvoor een boeterente bij u in rekening brengen. Hiermee gaat de bank zijn verlies aan inkomsten verrekenen. Of u boeterente moet betalen, en de hoogte daarvan, is afhankelijk van de huidige rentestand en de rentestand bij het vastleggen van de rentevaste periode.

Ruim voor de einddatum van de rentevaste periode contact opnemen met de bank

De bank heeft de verplichting om u te informeren vóór de rentevaste periode afloopt, over de mogelijkheden. De bank gaat er vanuit dat u blijft en dat er een nieuwe rentevaste periode moet worden vastgelegd. In de praktijk blijkt dat de banken hun klanten vaak slechts een paar weken voor het aflopen van deze periode informeren. Het nadeel voor u als klant is, dat u niet meer de mogelijkheid hebt om over te stappen naar een andere bank.

Als klant doet u er verstandig aan om ruim voor de einddatum van de rentevaste periode, contact op te nemen met de bank, en om een voorstel te vragen. Indien u deze niet redelijk vindt, hebt u nog de tijd om bij andere banken te informeren, en om de hypotheek eventueel over te sluiten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is rentemiddeling?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!