InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Boeterente hypotheek berekenen

Boeterente hypotheek berekenen

Boeterente hypotheek berekenen Wie besluit tot het oversluiten of omzetten van de hypotheek als de rentevaste periode nog niet is afgelopen, wordt geconfronteerd met een boeterente. Wat is een boeterente? Wat is de hoogte van de boeterente en hoe kan men de boeterente berekenen? Is de boeterente aftrekbaar en kunt u de boetrente meefinancieren in uw nieuwe hypotheek?

Boetevrije afslossing

De boetevrije aflossing is het bedrag dat u jaarlijks mag aflossen op uw hypotheek, zonder dat hier een boeterente voor in rekening wordt gebracht. Dat bedrag staat vermeld in uw hypotheekakte. Er is een beperking aan het af te lossen bedrag gesteld, omdat meer aflossing gemiste renteopbrengsten betekent voor de bank. De boetevrije aflossing bedraagt meestal 10 tot 20% van het totale leenbedrag per jaar.

Wat is een boeterente?

Een boeterente is de strafrente die in rekening wordt gebracht bij het vervroegd beëndigen van de hyptheek: dus het vervroegd aflossen, door oversluiten of omzetten van de hypotheekvorm. Het resterende hypotheekbedrag wordt in één keer afgelost en u betaalt boeterente om de gemiste renteopbrengsten te compenseren.

Is boeterente aftrekbaar

Boeterente is fiscaal aftrekbaar in box 1, mits de hypotheek waarover de boeterente wordt berekend, ook een aftrekbare lening is. Als dat bedrag een consumptieve lening is, vervalt dat fiscale voordeel.

Boeterente meefinancieren in nieuwe hypotheek

Als u uw hypotheek oversluit en uw boeterente wilt meefinancieren, dan is de hypotheekrente over dat deel niet aftrekbaar.

Hoogte van de boeterente

De hoogte van de boeterente wordt door meerdere factoren bepaald, zoals de hoogte van het hypotheekbedrag dat u vervroegd aflost, de mate waarin boetevrije aflossen is toegestaan, een eventueel openstaande restschuld en de hypotheekrente die staat vermeld in de hypotheekakte. Daarnaast speelt de resterende rentevaste periode een belangrijke rol: hoe langer de rentevaste periode nog zou zijn, des te hoger de boeterente.

Boeterente hypotheek berekenen

De boeterente is eigenlijk het verschil tussen het rentepercentage dat u betaalt en het rentepercentage dat de hypotheekverstrekker zou krijgen als de hypotheek niet voortijdig zou zijn beëndigd. (de gemiste rente-inkomsten). De meeste hypotheekverstrekkers hanteren de Netto Contante Waarde bij het berekenen van de boeterente. Op diverse internetsites zijn er rekentools te vinden, waarbij u gegevens met betrekking tot de hypotheek moet invoeren. De boeterente wordt op de volgende wijze berekend:
  • Eerst wordt bepaald wat de resterende rentevaste periode van de hypotheek is
  • Voor iedere betaling in de resterende rentevaste periode wordt bepaald hoeveel rente-inkomsten de hypotheekverstrekker misloopt: kortom, het hypotheekbedrag dat u anders aan uw hypotheekverstrekker zou betalen, wordt per termijn in kaart gebracht
  • Voor een precieze berekening van de boeterente wordt u verwezen naar uw hypotheekverstrekker.
De berekeningen die op internet te vinden zijn, geven slechts een indicatie van de boeterente.

Voor een precieze berekening van de boeterente wordt u verwezen naar uw hypotheekverstrekker. De berekeningen die op internet te vinden zijn, geven slechts een indicatie van de boeterente.
Gerelateerde artikelen
Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Boeterente berekenen, hoeveel ben ik kwijt?Om de boeterente te berekenen bepaal je het verschil tussen de actuele hypotheekrente en de hypotheekrente die je nu bet…
Hypotheek oversluiten: BoeterenteHypotheek oversluiten: BoeterenteHet oversluiten van een hypotheek kan veel kosten besparen op de lange termijn, maar op de korte termijn zullen er waars…
Boeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenenBoeterente direct aftrekbaar: boeterente berekenenBoetevrij aflossen is natuurlijk aantrekkelijk, maar wat is de te betalen maximale boeterente bij het oversluiten van ee…
Boeterente berekenen en fiscaal aftrekkenBoeterente berekenen en fiscaal aftrekkenSoms kan het bij een hypotheek financieel aantrekkelijk zijn om over te stappen naar een andere bank. Helaas krijgt u da…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boeterente hypotheek berekenen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!