InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is boeterente?

Wat is boeterente?

Indien u de overeenkomst met de geldverstrekker van uw hypotheek, vroegtijdig wenst te beëindigen, zal de bank daar mogelijk een boete voor rekenen. Een deel zal boetevrij afgelost kunnen worden, over de rest moet u boeterente betalen afhankelijk van de hoogte van de rente bij het vastleggen van de rentevaste periode en de huidige tarieven.
In bepaalde situaties is het voordelig om over te stappen naar een andere bank of verzekeraar met uw hypotheek. Dit kan zonder boetebepalingen bij het bereiken van de einddatum van de rentevaste periode. Tussentijds is het ook mogelijk, maar dan moet u de huidige geldverstrekker een vergoeding betalen voor misgelopen inkomsten.

Wanneer kan het uit om over te stappen naar een andere bank?

Op het moment dat u rentevaste periode is afgelopen kunt u boetevrij overstappen naar een andere bank. De besparing moet wel voldoende zijn om de kosten en de moeite te rechtvaardigen. U krijgt namelijk te maken met afsluitprovisie bij het afsluiten van de nieuwe hypotheek. Waarschijnlijk moet u uw huis opnieuw laten taxeren, en u moet de notariskosten meenemen in de overweging.

Wanneer kunt u boetevrij overstappen?

Er zijn een aantal situaties waarbij u geen boeterente verschuldigd bent. Afhankelijk van de voorwaarden van uw hypotheek, kunnen er meer situaties zijn dat u boetevrij kunt aflossen. In de meeste voorwaarden is gesteld dat u tussen de 10 en 20 procent boetevrij kunt aflossen.

Aflossen is in de volgende gevallen boetevrij:
  • Indien er een variabele rente is afgesproken
  • Op het moment dat het huis wordt verkocht
  • Indien de huidige rente voor de betreffende rentevaste periode op dit moment hoger is bij dezelfde geldverstrekker
  • Bij het bereiken van de einddatum van de rentevaste periode

Hypotheek oversluiten bij het beëindigen van de rentevaste periode

Vaak blijkt dat banken en verzekeraars in de laatste weken van de geldigheid van de rentevaste periode, hun klanten pas informeren over de hoogte van de rente in de nieuwe rentevaste periode. De klanten hebben dan niet meer de mogelijkheid om over te stappen. Het oversluiten van een hypotheek, kan namelijk wel één maand of zelfs langer in beslag nemen.

In dit soort gevallen kan ervoor gekozen worden om in eerste instantie te kiezen voor een variabele rente in plaats van een nieuwe rentevaste periode. Op deze manier wordt de tijd gecreëerd om een geschiktere geldverstrekker te vinden

Is de te betalen boeterente fiscaal aftrekbaar?

Ja, op voorwaarde dat de boeterente betrekking heeft op een hypotheek die fiscaal aftrekbaar is. Als een consumptief krediet een onderdeel uit maakt van de hypotheek, zijn de kosten voor het deel dat betrekking heeft op het consumptief krediet niet aftrekbaar.

Waarvan is de hoogte van de boeterente afhankelijk?

Ten eerste is dit afhankelijk van het verschil tussen de huidige rente en de hoogte van de rente in uw hypotheek. Indien de huidige rente hoger is, zal er geen boeterente berekend worden. In het geval de huidige rente lager is, wordt de boeterente hoger naarmate het verschil groter is. Daarnaast speelt de resterende duur van de rentevaste periode een grote rol. Moet u nog een paar jaar totdat de rentevaste periode verlopen is, zal de rekening hoger worden dan in het geval u nog maar een paar maanden hoeft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is boeterente?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!