InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Werkgeversverklaring hypotheek nodig?

Werkgeversverklaring hypotheek nodig?

Werkgeversverklaring hypotheek nodig? Voor het verkrijgen van een hypotheek heb je altijd een werkgeversverklaring nodig. Heb je nog geen vast dienstverband dan is een intentieverklaring een vereiste. Tegenwoordig kan de werkgever op de werkgeversverklaring de intentie uitspreken voor het voortzetten van het tijdelijke dienstverband in de toekomst. Een intentieverklaring is bindend voor de werkgever. Ook voor een hypotheek met NHG heb je een werkgeversverklaring nodig.

Werkgeversverklaring hypotheek

Als je een hypotheek nodig hebt voor de aankoop van een woning, dan heeft de geldverstrekker een werkgeversverklaring nodig om een hypotheek te kunnen verstrekken. Een werkgeversverklaring kun je bij je werkgever opvragen en laten invullen. Op de werkgeversverklaring staat jouw inkomen dat je van je baas ontvangt. Ook voor het aanvragen van een hypotheek met NHG (Nationale Hypotheek Garantie) heb je een werkgeversverklaring nodig. Dit is niet anders dan bij een hypotheek die boven de NHG grens ligt.

Werkgeversverklaring voorbeeld

Om een goed beeld te krijgen van de werkgeversverklaring kun je het NHG model werkgeversverklaring erbij pakken als voorbeeld. Dit is een vrij standaard model die de benodigde informatie bevat. Veel geldverstrekkers accepteren alleen dit model, maar er zijn uitzonderingen. Er zijn bepaalde voorwaarden bij het invullen van de verklaring die, als je ze opvolgt, ervoor zorgen dat de hypotheek aanvraag geen vertraging oploopt. Deze voorwaarden zijn:
  • de verklaring moet door 1 persoon worden ingevuld met een pen
  • het gebruik van een correctiestift of correctievloeistof is af te raden
  • let er op dat alle vakjes juist zijn ingevuld
  • de datum van indiensttreding moet gelijk zijn aan de datum op de loonstrook
  • het berekende salaris dient overeen te komen met de meest recente loonstrook

Als alles juist is ingevuld dan moet de verklaring worden ondertekend en er moet een stempel van het bedrijf op staan.

Intentieverklaring hypotheek

Heb je geen vast dienstverband dan heb je een intentieverklaring nodig om een hypotheek te kunnen aanvragen voor de aankoop van een nieuwe woning. Omdat je nog geen vast contract hebt is je inkomenssituatie onzeker voor de toekomst. Een geldverstrekker wil zekerheid hebben dat je ook in de toekomst de hypotheek kunt blijven betalen. Een intentieverklaring voor de hypotheek aanvraag is daarvoor de oplossing.

In een intentieverklaring geeft de werkgever aan dat het tijdelijke dienstverband wordt voorgezet in de toekomst. Een intentieverklaring is bindend voor de werkgever. Daarom kun je op basis daarvan toch een hypotheek krijgen bij een geldverstrekker. Als je geen intentieverklaring kunt krijgen dan telt je inkomen niet mee in de hypotheekberekening. Je kunt dan geen of minder hypotheek krijgen.

Intentieverklaring voorbeeld

De meeste intentieverklaringen zijn in de vorm van een brief van de werkgever. In die brief staat dat de werkgever de intentie heeft om het dienstverband te verlengen in de toekomst. Het is echter mogelijk om op de werkgeversverklaring aan te geven dat het dienstverband wordt voorgezet. Hiervoor is het onderdeel ‘Verklaring voortzetting dienstverband’ opgenomen. Een aparte brief is dan niet meer nodig om de intentie van de voorzetting van het dienstverband uit te spreken.

Werkgeversverklaring nodig?

Ja, bij de aanvraag van een hypotheek heb je altijd een werkgeversverklaring nodig. Als je (nog) geen vast dienstverband hebt dan moet je werkgever bereid zijn om de intentie uit te spreken dat het dienstverband wordt verlengd. Een werkgeversverklaring kun je meestal bij de afdeling personeelszaken van de organisatie waarin je werkzaam bent opvragen. Degene die de verklaring invult is doorgaans een personeels adviseur. Vragen kun je ook aan deze functionaris stellen als je meer wilt weten over de werkgeversverklaring of de intentieverklaring.
© 2011 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eisen hypotheek afsluitenEisen hypotheek afsluitenDoor het afsluiten van een hypotheek gaat u een financiële verbintenis aan met de bank. Elke hypotheekverstrekker heeft…
Benodigdheden voor het afsluiten van een hypotheekBenodigdheden voor het afsluiten van een hypotheekBij het afsluiten van een hypotheek zijn altijd diverse zaken nodig. Hieronder valt oa een gezondheids-verklaring, legit…
Intentieverklaring hypotheek van werkgeverIntentieverklaring hypotheek van werkgeverEen intentieverklaring van een werkgever is altijd een grote hulp bij het kopen van een huis met hypotheek als u geen va…
Hoe krijg ik mijn hypotheek rond in 2017?Hoe krijg ik mijn hypotheek rond in 2017?Hoeveel hypotheek krijg ik maximaal in 2016 en 2017 en hoe krijg ik dan mijn hypotheek rond? Wat is daarbij een werkgeve…
Werkgeversverklaring of intentieverklaringEen werkgeversverklaring en intentieverklaring zijn bijna hetzelfde: verklaringen van de werkgever over het contract van…

Reageer op het artikel "Werkgeversverklaring hypotheek nodig?"

Reacties

Jeroen, 07-11-2015 21:43 #3
Grote onzin! Werkgeversverklaring is nooit bindend. Verder geeft het artikel niet duidelijk aan of een verklaring nodig is bij een vast contract. Het artikel geeft aan "ja altijd nodig" maar geeft daarvoor aan dat zo'n verklaring er voor verstrekkers is om te weten of je aanstelling niet tijdelijk is. Dat conflicteert met de "ja altijd nodig" in het artikel.

Jordi, 19-06-2013 11:19 #2
Een intentieverklaring is bindend voor de werkgever.?

Dit is echt de grootste onzin, een werknemer kan hier dan ook geen enkele rechten aan ontlenen. Geert helaas is de werkgever niet verplicht er een in te vullen. Wel kun je hem wijzen op het feit dat er geen rechten aan te ontlenen zijn.

Geert Brink, 09-05-2013 13:09 #1
Ondanks dat mijn zoon een contract voor onbepaalde tijd heeft wil zijn werkgever geen werkgeversverklaring invullen die mijn zoon nodig heeft voor de aanvraag van een hypotheek. Is een werkgever verplicht om een werkgeversverklaring in te vullen?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 3
Schrijf mee!