InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrente met verschillende rentevaste periodes

Hypotheekrente met verschillende rentevaste periodes

Een hypotheekrente legt u voor een bepaalde periode vast, of u spreekt een variabele rente af met de bank. De meeste huizenbezitters kiezen voor een rentevaste periode van vijf tot tien jaren. U kunt het risico ook spreiden door verschillende looptijden af te spreken voor delen van uw hypotheek. De duur van een rentevaste periode afspreken is een beslissing waar u goed over na moet denken. Daarnaast doet u er verstandig aan om u goed te laten informeren door meerdere deskundigen. Niemand weet hoe de hypotheekrente zich gaat ontwikkelen, maar vaak zijn er wel indicatoren waar u rekening mee moet houden.

Door voor een periode van twintig of dertig jaar te kiezen, bent u voor een zeer ruime periode verzekerd van vaste maandlasten. Een nadeel is wel dat u gemiddeld gerekend over de gehele looptijd teveel moet betalen aan hypotheeklasten. Echter als de rente sterk gaat stijgen, kunt u nog twintig of dertig jaar profiteren van de vaste lagere hypotheekrente.

Kiezen voor een variabele hypotheekrente

Het voordeel van de variabele hypotheekrente is dat u op korte termijn gerekend lagere maandlasten hebt. Bij een stijging van de marktrente kunnen er echter snel problemen ontstaan. De variabele hypotheekrente stijgt namelijk gelijk mee. In het geval u vervolgens alsnog besluit om de hypotheekrente vast te zetten, zal het tarief hoger zijn in vergelijking met het moment dat u gelijk gekozen had voor een vaste hypotheekrente.

Kiezen voor een korte rentevaste periode

Door te kiezen voor een rentevaste periode van een paar jaar, kunt u nog wel profiteren van een relatief lage hypotheekrente, maar u weet wel dat u de eerste jaren vaste woonlasten gaat houden. Bij een rentestijging zit u nog steeds met het probleem dat de rente gaat stijgen, zodra u de rentevaste periode weer gaat verlengen.

Verschillende rentevaste periodes afspreken

U kunt ook kiezen voor een middenweg, door verschillende leningsdelen voor verschillende periodes vast te zetten. Voor het grootste deel van de hypotheek, kiest u voor zekerheid en het overige deel zet u voor korte periodes vast. Op het moment dat de rente wel sterk gaat stijgen, zijn de gevolgen nog te overzien. Dit komt over het algemeen de overzichtelijkheid niet te goede, maar bij het voeren van een goede administratie is het redelijk eenvoudig bij te houden.

Renteperiodes opbreken

Tussentijds hebt u ook de mogelijkheid om de rentevaste periodes open te breken. Een rentevaste periode die bijvoorbeeld nog twee jaar loopt, kunt u gaan verlengen bij uw bank. De bank zal uw huidige rente gaan verrekenen ten opzichte van de huidige hypotheekrente. Dit kunt u bijvoorbeeld doen als u een grote stijging van de hypotheekrente verwacht.

Vroegtijdig rentevoorstel opvragen bij uw bank om overstappen mogelijk te maken

Op de datum dat de rentevaste periode afloopt, moet u al besloten hebben over de verlenging. Bij het opnieuw vaststellen van de rentevaste periode kunt u ook overstappen naar een andere bank. In de praktijk blijken banken het voorstel laat te sturen. Hierdoor hebben de huizenbezitters niet meer de mogelijkheid om over te stappen naar een andere bank.

Door zelf ruim op tijd actie te ondernemen richting de bank, houdt u de mogelijkheid open om over te stappen naar de concurrentie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheekrente met verschillende rentevaste periodes"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!