InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overwaarde woning opnemen

Overwaarde woning opnemen

Als je vermogen vastzit in de woning, kun je de woning verkopen en kleiner gaan wonen, zodat je de overwaarde van je huis kunt besteden aan bijvoorbeeld consumptieve uitgaven. Hoe kun je de overwaarde uit de woning opnemen en omzetten in euro's?

Wat is overwaarde?

Overwaarde is het positieve verschil tussen de waarde van de woning en de hoogte van de hypotheek waarmee de woning is belast. Overwaarde kan ontstaan als een deel van de hypotheek is afgelost of als de waarde van de woning gestegen is.

Overwaarde uit woning opnemen

Er zijn verschillende manieren om overwaarde uit de woning op te nemen:
  • Een tweede hypotheek afsluiten
  • Hypotheek verhogen
  • Hypotheek oversluiten of omzetten naar een andere hypotheekvorm

Overwaarde woning opnemen met tweede hypotheek

Als je een tweede hypotheek afsluit, sluit je naast de huidige hypotheek een hypotheek af waarmee je niet hoeft af te lossen op de hypotheekschuld, zoals een aflossingsvrije hypotheek. Er zijn speciale “opeethypotheken” op de markt, zoals een krediethypotheek. Bij het afsluiten van een tweede hypotheekvorm ben je vrij in je keuze. Als je de hypotheek alleen afsluit met het doel om de overwaarde van de woning te benutten, dan zijn er slechts twee mogelijkheden:
  • Krediethypotheek
  • Aflossingsvrije hypotheek

Overwaarde opnemen door verhogen hypotheek

Een andere manier om de overwaarde van de woning om te zetten in geld, is door de bestaande hypotheek te verhogen. De hypotheek wordt dan voor een hoger bedrag ingeschreven in het hypotheekregister. Je kunt in de toekomst lenen tot het verhoogde hypotheekbedrag. De hypotheekverstrekker moet dan wel toestemming geven.

Het nadeel van een tweede of verhoogde hypotheek is dat de maandelijkse hypotheeklast er door wordt verhoogd. Als je het opgenomen geld niet gebruikt voor de eigen woning, is de hypotheekrente niet fiscaal aftrekbaar.

Overwaarde woning opnemen door oversluiten hypotheek

Je kunt ook (een deel van) de hypotheek omzetten in een krediethypotheek of een aflossingsvrije hypotheek. De hypotheekverstrekker zal dan echter een boeterente in rekening brengen, die behoorlijk hoog op kan lopen.

Het is niet verstandig om de hele hypotheek om te zetten naar een krediethypotheek. Als de huizenprijzen dalen, loop je de kans met een restschuld te blijven zitten. Bovendien is er bij een krediethypotheek sprake van een variabele rente.

Overwaarde woning & belasting

Wie de overwaarde uit de woning laat opnemen, krijgt te maken met de Belastingdienst. De eigen woning is belast met het eigenwoningforfait uit box 1. Box 1 kent ook de hypotheekrenteaftrek. Die geldt helaas niet als je de overwaarde besteedt aan consumptieve doeleinden (zoals een wereldreis, een nieuwe auto etc.). Je loopt dus de hypotheekrenteaftrek mis. Daarnaast geldt er over het vrijgevallen vermogen dat boven de vrijstelling in box 3 uitkomt, een vermogensrendementsheffing van 1,2%.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn inkomsten uit eigen woning?Wat zijn inkomsten uit eigen woning?In box één van ons belastingstelsel worden inkomsten uit eigen woning belast, maar wat zijn inkomsten uit eigen woning?
Belasting betalen over hypotheekvrij huisBelasting betalen over hypotheekvrij huisOnterecht wordt vaak gedacht dat een huis bezitten waar geen hypotheek op zit onverstandig is. Over overwaarde hoeft gee…
Bronnen en referenties
  • Mistermoney
  • Belastingdienst
  • Hypotheek rubriek

Reageer op het artikel "Overwaarde woning opnemen"

Reacties

Josine Riemslag, 17-05-2016 17:54 #3
Goedendag,
Ons huis heeft overwaarde en gaat in de verkoop. Wij hebben indertijd voor de koop van dit huis eigen geld ingebracht om de hypotheek te verlagen. En eigen geld in gebracht voor de aanschaf van een keuken en badkamer. Nu willen we bij de aankoop van het volgende huis een deel van deze overwaarde gebruiken om te verbouwen en daarnaast een volledige hypotheek voor het nieuwe huis afsluiten. Dan is er nog overwaarde over. Mogen wij het indertijd ingebrachte geld om de hypotheek indertijd te verlagen en het geld voor de aanschaf keuken en badkamer terughalen uit de overwaarde halen en niet gebruiken voor de aanschaf, maar naar eigen inzicht gebruiken, voor bv spaarrekening of aanschaf auto? Verneem graag wat mag of mogelijk is.
J. Riemslag

Ronald, 02-05-2015 16:37 #2
Hallo,

ik wil mijn huis met overwaarde verkopen.
Voorlopig trek ik bij iemand in, gratis zonder inkoop of huur.
De overwaarde wil ik gewoon opsnoepen,
Een ander koophuis pas over 2 a 3 jaar weer in het vooruitzicht.
Kan dit?

bvd.

Ronald

Madeleine, 30-03-2012 08:30 #1
Beste, Ik wil mijn huis verkopen, gaan huren, en de overwaarde van het huis op mijn (spaar) rekening zetten. Dan zal ik daarover belasting moeten betalen. Hoeveel procent? Is dat inkomsten belasting of vermogensbelasting? Als ik maart mijn huis verkoop, niet investeer in een nieuwe hypotheek, maar wel een groot deel van de verkregen overwaarde uitgeef aan bijv.auto, verhuizen, opknappen interieur huurwoning e.d. en een deel op een spaarrekening zet, hoe werkt het dan met de belastingen? Dank voor uw reactie.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 28-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 3
Schrijf mee!