InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Kosten nieuwbouwwoning

Kosten nieuwbouwwoning

Kosten nieuwbouwwoning Als u een nieuwbouwwoning koopt, zijn de aankoopkosten, zoals de kosten van de leveringsakte, al bij de prijs inbegrepen. Nieuwbouwwoningen zijn namelijk meestal “Vrij Op Naam” (V.O.N). Dat houdt in dat de verkoper de kosten die betrekking hebben tot de levering voor zijn rekening neemt. Toch zijn er behoorlijk wat bijkomende kosten, die in dit artikel worden besproken. Wat zijn de kosten van de nieuwbouwwoning?

Bestaande bouw of nieuwbouw

Als u op zoek gaat naar een ander huis, heeft u eigenlijk de keuze uit twee soorten woningen: bestaande bouw of nieuwbouw. Bestaande bouw brengt doorgaans aankoopkosten mee voor de koper, die aangeduid worden met “k.k” oftewel “kosten koper”.

Dit is een verzamelnaam van:
  • De 6% BTW (voor bestaande woningen is dat de overdrachtsbelasting)
  • Kadasterkosten voor de inschrijving van de transportakte in het Kadaster
  • Notariskosten voor de opmaak van levering

Bij nieuwbouw zijn de bovenstaande aankoopkosten al bij de prijs inbegrepen. Nieuwbouw brengt echter veel bijkomende kosten met zich mee, zoals u in de loop van het artikel zult zien. Nieuwbouwwoningen worden doorgaans "Vrij Op Naam" (V.O.N) verkocht.

Bijkomende kosten nieuwbouwwoning

Als u een nieuwbouwhuis gaat kopen, wordt u met aanzienlijke kosten geconfronteerd. Het betreft niet alleen de kosten voor de koop - en aanneemsom, maar houd tevens rekening met vehuis - en inrichtingskosten. Bovendien heeft een nieuwbouwwoning geen tuin. Het is verstandig om een bepaald bedrag te reserveren voor de inrichting van de tuin.

U moet als koper rekening houden met de volgende bijkomende kosten, die kunnen oplopen tot gemiddeld 8 a 10% boven de aankoopprijs van de woning.
  • Afsluitkosten van de hypotheek De afsluitkosten bedragen gemiddeld 1 tot 1,5% van de hoofdsom van uw hypotheek.
  • Afsluitkosten van de Nationale Hypotheek Garantie. Dit is uiteraard alleen van toepassing als u NHG afsluit voor uw hypotheek. In 2011 zijn de afsluitkosten vastgesteld op 0,55% van het hypotheekbedrag.
  • Depotrente: dat is de rente op het bedrag dat u op het nieuwe huis leent
  • Grondrente vanaf de bouw: zolang u nog geen eigenaar bent van de grond, moet u grondrente betalen. Hoe eerder u de grond op uw naam krijgt, des te hoger de kostenbesparing. Het is dus verstandig om de grond zo snel mogelijk op naam te krijgen. De grondrente kan al snel oplopen tot 7% exclusief BTW.
  • Meerwerk, indien u andere verbouwingen wilt dan standaard is aangeboden.
  • Bouwrente: de rente die de aannemer aan u doorberekend als de bouw is gestart voordat u de woning heeft gekocht. De bouwrente wordt opgeteld bij de koopsom van de hypotheekwoning. Deze rente is niet fiscaal aftrekbaar.
  • Rente tijdens bouw. Bij nieuwbouw moet u meestal voor de oplevering van de woning de aannemer betalen vanuit een financiering. De rente die u tijdens de bouwperiode betaalt aan de geldverstrekker, wordt “rente tijdens de bouw” genoemd en is aftrekbaar van het belastbaar inkomen.
  • Taxatiekosten woning. Soms vraagt de hypotheekverstrekker ook bij een nieuwbouwwoning om een taxatierapport. De kostenindicatie is €500 tot €1.500.
  • Verzekering tegenslag inzake bouw
  • Bankgarantie Soms vragen projectontwikkelaars een bankgarantie. De bankgarantie bedraagt meestal 0,1% van de koopprijs van de woning.
  • Eventueel de kosten van de aankopend makelaar De makelaarskosten lopen sterk uiteen, omdat makelaars vrij zijn om zelf hun tarieven vast te stellen. Zet daarom vooraf alle afspraken duidelijk op papier.
  • Aansluiten van telefoon en energie en andere nutsvoorzieningen

Een nieuwbouwwoning kan uiteindeljik duurder zijn dan bestaande bouw. Nieuwbouwwoningen worden namelijk kaal opgeleverd. U moet zelf zorgen voor vloerbedekking en behang aan de muur. Maar ook kosten voor het inrichten van de woning, meerwerk of de erfafscheiding.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?De belangrijkste kosten bij de aankoop van een huis of appartement zijn de kosten van de hypotheek. De hypotheekverstrek…
Bijkomende kosten bij het kopen van een huisBijkomende kosten bij het kopen van een huisEen groot nadeel van kopen in plaats van huren, zijn de bijkomende kosten bij het aankopen. Dit zijn bijvoorbeeld de kos…
Hypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenHypotheek & Huis kopen: bijkomende kostenEen huis kopen kan ontzettend spannend en leuk zijn, maar brengt tegelijkertijd met zich mee, dat belangrijke financiële…
Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?Huis kopen: wat zijn de voordelen van een nieuwbouwwoning?Nieuwbouwwoningen hebben heelwat voordelen ten opzichte van bestaande woningen. De koper van een bestaande woning moet t…
Vastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woningVastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woningGaat u nieuwbouw huis of een bestaande woning kopen? De aankoopkosten gaan voor bestaande bouw omlaag doordat de overdra…
Bronnen en referenties
  • De Hypotheker
  • Mistermoney

Reageer op het artikel "Kosten nieuwbouwwoning"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!