InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat zijn de voordelen van NHG?

Wat zijn de voordelen van NHG?

Als u een woning koopt met NHG, levert dit verschillende voordelen op. U betaalt aanzienlijk minder hypotheekrente. Bovendien zijn de bijkomende kosten voor de aankoop van een woning fiscaal aftrekbaar. Welke voordelen biedt NHG nog meer?

Wat is de Nationale Hypotheek Garantie?

De Nationale Hypotheek Garantie is een garantie, een verzekering die u kunt krijgen als u een hypotheek afsluit voor de aankoop of het verbouwen van een woning. De verzekering wordt verstrekt door het Waarborgfonds Eigen Woning (WEG).

In uw leven kunnen zich situaties voordoen waardoor u de hypotheek niet meer kunt aflossen, zoals werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of scheiding. Het kan zijn dat u gedwongen uw woning moet verkopen. Als de opbrengst lager is dan uw hypotheekschuld, ontstaat er een restschuld. De NHG kan de restschuld kwijtschelden mits u er alles aan hebt gedaan om de restschuld zoveel mogelijk te beperken. Maar de NHG kent meer voordelen, die in dit artikel worden besproken.

Voordelen van NHG

Welke voordelen heeft de Nationale Hypotheek Garantie?

Minder hypotheekrente met NHG

De rente voor een hypotheek met NHG is meestal 0,4% tot 0,6% lager dan de hypotheekrente zonder NHG. De rentebesparing kan oplopen tot maximaal 0,8%. Op jaarbasis bespaart u 10% hypotheekrente. Bij het afsluiten betaalt u echter wel 0,55% over uw hypotheekbedrag, maar dankzij het rentevoordeel en de fiscale aftrekbaarheid heeft u dit bedrag in een jaar terugverdiend.

Extra lenen bij arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, overlijden of echtscheiding

Als u financiële problemen krijgt als gevolg van arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, het overlijden van de partner of een echtscheiding, kunt u een extra bedrag lenen van de Woonlastenfaciliteit, zodat u aan uw betalingsverplichtingen kunt blijven voldoen. De geldverstrekker bepaalt of en onder welke voorwaarden u gebruikt kunt maken van een dergelijke overbruggingsconstructie.

Kwijtschelden restschuld met NHG

Als u als gevolg van arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, scheiding of het overlijden van uw partner genoodzaakt bent uw woning te verkopen en als u met een restschuld achterblijft, kan de NHG de restschuld onder bepaalde voorwaarden kwijtschelden.

Financiële zekerheid

Een hypotheek met NHG biedt financiële zekerheid en beperkt het risico op schulden. De NHG bepaalt namelijk in samenwerking met het Nibud hoeveel u mag lenen, zodat u niet teveel leent.

Verplichte aflossing

De NHG verplicht huizenbezitters om minimaal 50% van de waarde van de woning af te lossen aan het einde van de hypotheek. Zo blijven de woonlasten betaalbaar.

Kosten meefinancieren, kosten fiscaal aftrekbaar

Het kopen van een huis brengt veel bijkomende kosten met zich mee, zoals notariskosten, de kosten van het taxatierapport en afsluitkosten. Deze kosten kunt u meefinancieren met de NHG, zodat u niet uw spaargeld hoeft aan te spreken. Een ander voordeel is dat de kosten aftrekbaar zijn van uw belastbaar inkomen.

Verbouwing financieren met NHG

De Nationale Hypotheek Garantie kan ook van pas komen bij het verbouwen van de woning. Het is namelijk mogelijk om de verbouwing te financieren met NHG.
Gerelateerde artikelen
Een huis kopen met de Nationale Hypotheek GarantieDe Nationale Hypotheek Garantie (NHG) geeft geldverstrekkers de garantie dat de hypotheek wordt terugbetaald. In ruil hi…
Wat kost een hypotheek?Wat kost een hypotheek?Wie een hypotheek afsluit, krijgt altijd met kosten te maken. Daarbij gaat het niet alleen om de maandelijks terugkerend…
NHG later aan hypotheek toevoegenOm een hypotheek te kunnen sluiten onder de condities van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG), moet er aan bepaalde vo…
Top 6 Hypotheken met de laagste HypotheekrenteDe Hypotheekrente is de rente die over de hypotheek word berekend. De hypotheekrente kan worden afgetrokken van het bela…
Hypotheekrente vergelijkenWie een huis koopt, kan overwegen een hypotheek af te sluiten. Op die manier word je huis betaald door de verstrekker va…
Bronnen en referenties
  • NHG

Reageer op het artikel "Wat zijn de voordelen van NHG?"

Reactie

Alex1911, 09-10-2012 09:52 #1
Stukje over verplichte aflossing is niet juist. Het maximaal aflossingsvrije deel bij NHG is 50% van de marktwaarde. Dus niet de aflossing, maar juist het aflossingsvrije deel is aan banden gelegd. Lijkt hetzelfde, maar is heel anders.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 15-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!