InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek aflossen: verstandig?

Hypotheek aflossen: verstandig?

Hypotheek aflossen: verstandig? Is het verstandig om een hypotheek af te lossen tijdens de looptijd? Als u veel spaargeld heeft, kan het wellicht een optie zijn om de hypotheek af te lossen. Welke factoren spelen mee in de afweging tussen aflossen of niet aflossen?

Voordelen aflossen hypotheek

Een lagere hypotheek betekent dat u minder hypotheekrente betaalt. Daardoor zijn uw maandlasten lager. Ook komt de woning uiteindelijk volledig in uw bezit.

Afweging: hypotheek aflossen verstandig of niet?

  • Er zijn verschillende factoren die bepalen of het verstandig is om de hypotheek af te lossen.
  • De rendementsafweging (zie onder)
  • De hypotheekrenteaftrek
  • De bijleenregeling
  • De boeterente bij vervroegd aflossen van de hypotheek
  • Financiële ruimte: hebt u na de aflossing voldoende liquide middelen
  • Wet Hillen

Rendementsafweging maken

Of u de hypotheek wel of niet aflost, kunt u bepalen door een rendementsafweging te maken. Een aflossing kunt u zien als een investering. Het rendement is de hypotheekrente die u netto bespaart. Met de rendementsafweging wordt de hypotheekrente vergeleken met het fiscale voordeel: de hypotheekrenteaftrek. Daarna vergelijkt u de uitkomst met het rendement dat u zou behalen als u het geld zou sparen of beleggen.

Ter illustratie volgt een voorbeeld:
U heeft een hypotheekschuld openstaan van 80.000 en uw spaargeld bedraagt 100.000. Is het verstandig om de hypotheek af te lossen? De hypotheekrente is 5% op jaarbasis, dus 4.000 per jaar. Stel, het fiscale voordeel is 1.000. Dan betaalt u netto 3.000, oftewel 3%. Als u de 100.000 op een spaarrekening parkeert, is de rente bijvoorbeeld 3,5%. Maar de vermogensrendementsheffing bedraagt 1,2%. De netto spaarrente is dan (3,5-1,2) 2,3%. Omdat het rendement lager is dan het rendement dat u behaalt als u de hypotheek aflost, is aflossing in dit voorbeeld verstandig.

Hypotheekrenteaftrek

De hypotheekrenteaftrek is beperkt tot een periode van 30 jaar. Voor hypotheken die al waren gesloten voor 1 januari 2001 geldt de hypotheekrenteaftrek tot 2030. Als de periode van 30 jaar verstreken is, kan het verstandig zijn om de hypotheek af te lossen. Het fiscale voordeel van de hypotheekrenteaftrek is dan immers vervallen.

De bijleenregeling

Aflossen op de hypotheek heeft tot gevolg dat de overwaarde van de woning stijgt. Als u gaat verhuizen en het afgeloste bedrag ergens anders voor wilt gebruiken, is dit niet meer fiscaal aftrekbaar.

Boeterente

Hypotheekverstrekkers brengen een boeterente in rekening bij vervroegd aflossen, om de gemiste rente-opbrengsten te compenseren. Onder bepaalde voorwaarden is het echter mogelijk om boetevrij af te lossen. De meeste banken staan toe om jaarlijks een percentage van 10 tot 15% van de hoofdsom boetevrij af te lossen.

Hypotheek aflossen of niet? Wet Hillen

]In de Wet Hillen is bepaald dat u een aftrekpost kunt krijgen als u de hypotheek bijna heeft afgelost. De aftrek is het verschil tussen het eigenwoningforfait en de aftrekbare rentekosten. Als uw eigenwoningforfait hoger is dan de hypotheekrente, is het verschil de aftrekpost.
Gerelateerde artikelen
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2017 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…
Hogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekHogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekDe betaalde hypotheekrente is aftrekbaar van het inkomen. Een hogere hypotheekrente betekent meer fiscaal voordeel.
Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2017Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2017U kunt uw hypotheekrenteaftrek benutten, aflossen op de hypotheek of kiezen voor spaargeld op een spaarrekening. U kunt…
Hypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandHypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandU wilt een Duitse hypotheek in Nederland afsluiten? Een goedkope hypotheek in Duitsland afsluiten was in 2012 en 2013 al…
Bronnen en referenties
  • Mistermoney
  • Hypotheek-weetjes.nl
  • Hpothekenlink.nl

Reageer op het artikel "Hypotheek aflossen: verstandig?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 02-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!