InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheek

Aflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheek

Aflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheek Een aflossingsvrije hypotheek kunt u ook omzetten (nieuw), dat wil zeggen wijzigen in een andere hypotheek zoals een spaarhypotheek. Met een spaarhypotheek bouwt u wel kapitaal op. Een volledig aflossingsvrije hypotheek kan een risico zijn, omdat u met deze hypotheek geen kapitaal opbouwt en eerder met een restschuld blijft zitten. De maandlasten blijven afgezien van de verzekering gelijk. Een aflossingsvrije hypotheek is ook een zeer flexibele hypotheek met lage maandlasten, goedkoop en met een maximale aftrek aan hypotheekrente. Tot 1 april 2013 mag u een bestaande aflossingsvrije hypotheek omzetten in een spaarhypotheek of beleggingshypotheek, daarna niet meer.

De aflossingsvrije hypotheek omzetten is de bestaande hypotheekvorm wijzigen

De systematiek van de aflossingsvrije hypotheek zorgt ervoor dat u lage maandlasten hebt. U betaalt namelijk alleen hypotheekrente en lost niet maandelijks een deel van de hypotheek af. Maar er zijn ook varianten van een aflossingsvrije hypotheek, waarbij u wel kapitaal opbouwt op een geblokkeerde rekening en nog steeds een maximale hypotheekrenteaftrek hebt. Wilt u toch wat anders, dan kunt u uw bestaande hypotheek ook omzetten naar een andere variant. Enkele bekende varianten zijn:

Varianten aflossingsvrije hypotheek op een rij:
varianten van de aflossingsvrije hypotheekkenmerken hypotheek
De spaarhypotheek.U lost in één keer af aan het einde van de looptijd.
Kapitaalopbouw via sparen.
De levenhypotheek.U lost in één keer af aan het einde van de looptijd.
Kapitaalopbouw via sparen of beleggen.
De beleggingshypotheek.U lost in één keer af aan het einde van de looptijd.
Kapitaalopbouw via beleggen
Bankspaarhypotheek.Bij banksparen lost u niet tussentijds af, maar bouwt kapitaal op op een geblokkeerde spaarrekening. U lost in één keer af aan het einde van de looptijd.

Maandlasten aflossingsvrije hypotheek, spaarhypotheek, bankspaarhypotheek

Omdat u niet maandelijks aflost, is het rentedeel elke maand hetzelfde en krijgt u elk jaar even veel hypotheekrenteaftrek. Voor hogere inkomens verandert dit vanaf 2014, omdat de maximale aftrek dan tegen 51,5% is.

Aflossen van een aflossingsvrije hypotheek mag wel

Bij de zuivere aflossingsvrije hypotheek bent u niet verplicht om maandelijks bij te dragen aan de aflossing van de hypotheek. U mag de lening wel verlagen, maar bent daartoe niet verplicht. Bij de varianten spaarhypotheek, levenhypotheek, banksparen en beleggingshypotheek is het zo dat u pas aan het einde van de looptijd de hypotheek aflost en ervoor zorgt dat u daarvoor kapitaal en vermogen hebt opgebouwd. Wie met een zuivere aflossingsvrije hypotheek wil aflossen moet op eigen gelegenheid sparen of beleggen en kan op eigen initiatief aflossen. Dat vraagt wel om enige discipline.

Aflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheek: sparen voor de aflossing van de hypotheek

Wie ook het automatisch opbouwen van kapitaal in de systematiek van de hypotheek wil hebben, kan zijn gewone aflossingsvrije hypotheek omzetten in een variant waarin wel kapitaal wordt opgebouwd. Zoals de spaarhypotheek. Maar het mag ook de beleggingshypotheek, bankspaarhypotheek of levenhypotheek zijn. Punt is wel dat de maandlasten dan omhoog gaan. Het omzetten moet dus plaats vinden in overleg met de hypotheek verstrekker. Daar zijn een paar redenen voor:
  • Niet elke bank biedt alle hypotheekvormen aan.
  • U wilt geen boete betalen.
  • Het moet een betaalbare oplossing voor u zijn.
  • U wilt een aantal varianten doorgerekend hebben om te zien of, onder een aantal veronderstellingen, omzetten van de hypotheek wel de gewenste resultaten zal geven.

Omzetten hypotheek of een hypotheek oversluiten

Wie een hypotheek wil omzetten gaat bij de eigen bank te rade. Het omzetten van een hypotheek, dan wel het oversluiten van een hypotheek, geeft de minste problemen als u die omzet naar een hypotheek uit de zelfde familie. Zie bijvoorbeeld de varianten van de aflossingsvrije hypotheek die allemaal wel erg op elkaar lijken, maar toch anders zijn. Bovendien zitten aan een aantal hypotheken ook grote fiscale vrijstellingen vast die u niet hoeft te verliezen als u uw lening naar een vergelijkbare hypotheek omzet. Het omzetten van de hypotheek kunt u ook het beste doen zodra de rentevaste periode eraan komt. Dan kan het namelijk allemaal boetevrij. Maar de resultaten van uw hypotheek kunnen zo slecht zijn dat u gewoon eerder de hypotheek wilt omzetten. Dat kan vaak wel, maar kost wel geld. De boeterente die u kunt krijgen is overigens wel weer fiscaal aftrekbaar, wat het weer beter behapbaar maakt.

De spaarhypotheek is ook een aflossingsvrije hypotheek

De spaarhypotheek heeft vele voordelen. Zo wordt u minder gevoelig voor de gevolgen van een stijging van de hypotheekrente. Als aan het begin van een rentevaste periode de rente in de markt omhoog gaat, geldt dat in gelijke mate voor de hypotheekrente als uw spaarrente. De systematiek is verder zo dat u vooraf uw kapitaal kunt berekenen, gegeven de rente. Geen onzekerheden meer, maar een bedrag waarmee het huis moet kunnen worden afgelost. U kunt deze hypotheek later ook omzetten naar een beleggingshypotheek of levenhypotheek, maar bent dan waarschijnlijk wel erg afhankelijk van de resultaten van de beleggingen op de beurs. En dat wil niet iedereen. Bovendien zocht u bij de omzetting naar meer zekerheden.

Slot aflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheek

Als u zich niet prettig voelt met de zuivere aflossingsvrije hypotheek en het risico te groot vindt, kunt u er altijd voor kiezen om tot 1 april 2013 deze vorm om te zetten naar een spaarhypotheek of een andere variant. Vraag hierbij altijd voldoende offertes aan en laat doorrekenen wat de kosten en de eventuele voordelen voor u zullen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek: maximaal 50%Gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek: maximaal 50%De aflossingsvrije hypotheek heeft veel belangstelling genoten en stond regelmatig in de publiciteit. De aflossingsvrije…
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2014 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…
Hypotheekvormen: De belangrijkste soorten hypothekenHypotheekvormen: De belangrijkste soorten hypothekenWanneer je een huis wilt gaan kopen, wil je natuurlijk het liefste kiezen voor de beste hypotheekvorm. Maar voor welk ty…
Aflossingsvrije hypotheek niet omzettenAflossingsvrije hypotheek niet omzettenTot het jaar 2010 was het gebruikelijk om een deel van de hypotheek aflossingsvrij te laten. Door de daling van de huize…
Overwaarde woning opnemenOverwaarde woning opnemenAls je vermogen vastzit in de woning, kun je de woning verkopen en kleiner gaan wonen, zodat je de overwaarde van je hui…

Reageer op het artikel "Aflossingsvrije hypotheek omzetten naar spaarhypotheek"

Reactie

Lennart Veldhuijzen, 21-03-2013 15:03 #1
Kun je na 01 april 2013 nog wel een levenhypotheek omzetten naar een bankspaarhypotheek of kan dat dan ook niet meer? Reactie infoteur, 21-03-2013
Beste Lennart Veldhuijzen,
Een levenhypotheek is een soort van spaarhypotheek. U kunt hem na 1 april ook nog omzetten, maar waarom zou u dat doen:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/53573-wat-is-een-levenhypotheek.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lening oversluiten
Reacties: 1
Schrijf mee!