InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Risico van aflossingsvrije hypotheek

Risico van aflossingsvrije hypotheek

Het is bijna te mooi om waar te zijn. De aflossingsvrije hypotheek: lage maandlasten, geen aflossing en maximaal profijt van de hypotheekrenteaftrek. De populaire aflossingsvrije hypotheekvorm brengt echter een aantal risico’s met zich mee.

Aflossingsvrije hypotheek

De aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij de consument alleen hypotheekrente betaalt gedurende de looptijd van de hypotheek. Er wordt geen aflossing betaald. Aan het einde van de looptijd wordt het huis eigenaar van de bank. En de consument? Die is eigenaar van de niet afgeloste hypotheek. Dat is in het kort het principe van de aflossingsvrije hypotheek. Het lijkt ideaal: lage maandlasten en geen aflossing, maar de lening zal toch een keer betaald moeten worden.

Aflossing van aflossingsvrije hypotheek

Uiteraard wordt de aflossingsvrije hypotheek wel afgelost als de woning wordt verkocht. De openstaande schuld wordt dan verrekend met de verkoopprijs. Het is echter de vraag of dit saldo positief zal zijn, want de afgelopen jaren zijn de huizenprijzen in waarde gedaald. Daarmee zijn we aangekomen bij het gevaar dat schuilt in de aflossingsvrije hypotheek.

Risico aflossingsvrije hypotheek

In de jaren ’90 sloten veel mensen een aflossingsvrije hypotheek af. De hypotheekrente is gedurende de looptijd (maar maximaal dertig jaar) aftrekbaar en dat maakt de aflossingsvrije hypotheek tot een aantrekkelijke hypotheekvorm. De afgelopen jaren zijn de huizenprijzen echter gedaald met gemiddeld 7%. Er zijn een aantal vervelende situaties, zoals echtscheiding, overlijden en arbeidsongeschiktheid, die verkoop van de woning noodzakelijk maken. Deze omstandigheden kunnen tot gevolg hebben dat eigenaren met een restschuld zitten als zij hun woning verkopen. Daarom is verkopen vaak geen optie: dan zijn de maandlasten niet meer op te brengen.

Vervallen hypotheekrenteaftrek

Omdat er niets wordt afgelost, profiteert degene die een aflossingsvrije hypotheek heeft afgesloten, optimaal van de hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrenteaftrek is een drijfveer om de hypotheekschuld zo lang mogelijk aan te houden. Maar de periode van hypotheekrenteaftrek is gemaximaliseerd tot 30 jaar. Na 30 jaar worden de bruto maandlasten de netto maandlasten. Veel mensen zijn zich hier niet bewust van.

Conclusie: gevaar van aflossingsvrije hypotheek

De aflossingsvrije hypotheek wordt mooier voorgespiegeld dan hij in werkelijkheid is. Als je leven niet zo voorspoedig verloopt als je gehoopt had (echtscheiding, ziekte, arbeidsongeschiktheid), kun je genoodzaakt zijn om de woning te verkopen. Door de lage huizenprijzen loop je het risico op een restschuld, die uiteindelijk niet meer op te brengen is. Maar je kunt ook in de problemen komen als je blijft wonen in de woning, vanwege het verstrijken van de termijn voor de hypotheekrenteaftrek. De maandlasten nemen fors toe als dit fiscale voordeel vervalt, met betalingsproblemen tot gevolg.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Radar 21-02-2011
  • Mister Money
  • De Telegraaf

Reageer op het artikel "Risico van aflossingsvrije hypotheek"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 26-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!