InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheken zonder aflossing tijdens looptijd

Hypotheken zonder aflossing tijdens looptijd

Er is een aantal hypotheekvormen waarbij u niet of slechts beperkt aflost tijdens de looptijd van de hypotheek. Naast de aflossingsvrije hypotheek gaat het om de spaarhypotheek, de levenhypotheek en de beleggingshypotheek.

Aflossingsvormen hypotheek

Als u een hypotheek kiest, kiest u ook een aflossingsvorm. Een aflossingsvorm is een manier om de hypotheeklening terug te betalen. Er zijn drie aflossingsvormen:
  • Aflossing gedurende de looptijd van de hypotheek
  • Aflossing aan het einde van de looptijd van de hypotheek
  • Bijzondere hypotheken

Als u een hypotheek afsluit waarbij u niets aflost tijdens de looptijd, betaalt u alleen maandelijks hypotheekrente. De hypotheken waarbij niet of beperkt af wordt gelost tijdens de looptijd, zijn de spaarhypotheek, de levenhypotheek, beleggingshypotheek en de aflossingsvrije hypotheek.

Spaarhypotheek

Bij een spaarhypotheek lost u niet af tijdens de looptijd, maar betaalt u premie voor een kapitaalverzekering. Met de spaarpremie en de renteopbrengst van deze premie, wordt de lening aan het einde van de looptijd afgelost. Er wordt dus eigenlijk een spaarpot opgebouwd, waarmee de hypotheek kan worden afgelost. Omdat u aan het einde van de looptijd de hypotheekschuld aflost, profiteert u maximaal van fiscaal voordeel.

Aflossingsvrije hypotheek

De aflossingsvrije hypotheek is een populaire hypotheekvorm, waarbij u alleen rente betaalt en geen aflossing. Er wordt doorgaans pas afgelost als de woning wordt verkocht, met de opbrengst van de woning. Het is dan ook een hypotheek die levenslang doorloopt. Omdat er alleen rente wordt betaald, geniet u maximaal fiscaal voordeel en zijn de netto hypotheeklasten relatief laag. Met de aflossingsvrije hypotheek loopt u echter wel een aantal risico's. Dit kunt u nalezen in het artikel Gevaar van de aflossingsvrije hypotheek.

Beleggingshypotheek

De beleggingshypotheek is een moderne variant op de spaarhypotheek. Het geld wordt bij deze hypotheek in een beleggingsfonds gestort. De aflossing wordt opgebouwd door periodiek premies te betalen die belegd worden in een beleggingsfonds van de bank of verzekeringsmaatschappij. Door de beleggingen bouwt u vermogen op, waarmee u aan het einde van de looptijd de hypotheek kunt aflossen.

Levenhypotheek

Bij de levenhypotheek loopt er naast de lening een kapitaalverzekering, waarmee gespaard wordt voor de aflossing aan het eind van de looptijd. Het spaarvermogen in de verzekering wordt belegd door een verzekeringsmaatschappij. Na de looptijd, doorgaans 30 jaar, wordt de hypotheek in één keer afgelost. Daardoor wordt er maximaal gebruikgemaakt van de hypotheekrenteaftrek.

Conclusie: hypotheken zonder aflossing tijdens looptijd

Er zijn dus meerdere mogelijkheden dan de bekende aflossingsvrije hypotheek. Ook bij de spaarhypotheek, de levenhypotheek en beleggingshypotheek is het niet verplicht of zelfs niet toegestaan om af te lossen tijdens de looptijd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • SNS Bank
  • Wikipedia
  • Hypotheekvormen.nl

Reageer op het artikel "Hypotheken zonder aflossing tijdens looptijd"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 23-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!