InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek meenemen bij verhuizing

Hypotheek meenemen bij verhuizing

Hypotheek meenemen bij verhuizing Als u een nieuwe woning heeft gekocht, kan het soms aantrekkelijk zijn om de voorwaarden van uw oude hypotheek mee te verhuizen. De meeste hypotheken kennen een zogenaamde “verhuisregeling”, die in de voorwaarden omschreven staat. Het andere alternatief is het afsluiten van een nieuwe hypotheek. Maar als u een hypotheek hebt met gunstige voorwaarden, kan het meenemen van de hypotheek bij verhuizing een aantrekkelijke mogelijkheid zijn.

Hypotheek meenemen bij verhuizing

In bepaalde situaties kan het voordelig zijn om de oude hypotheek mee te verhuizen:
  • De huidige hypotheek heeft gunstigere voorwaarden, die beter aansluiten bij uw wensen en mogelijkheden
  • De rentestand is gestegen ten opzichte van de rente van uw oude hypotheek
  • Het is goedkoper dan een nieuwe hypotheek afsluiten

Hypotheek meenemen of nieuwe hypotheek?

De markt voor hypotheekrentes is continu in beweging. In de loop der jaren zijn er nieuwe hypotheekvormen bij gekomen, die wellicht betere voorwaarden hebben en optimaal gebruik maken van fiscale voordelen. Daarom kan het toch verstandig zijn om de afweging te maken tussen het meeverhuizen van de hypotheek en het afsluiten van een nieuwe hypotheek.

Hypotheek meeverhuizen

De meeste mensen verhuizen naar een duurdere woning. De hypotheek die op het oude huis rust is in dat geval niet voldoende om het nieuwe huis te financieren. Dan is het nodig om een tweede hypotheeklening te vestigen op het huis. Dit is in feite een nieuwe hypotheek, die u afsluit naast uw oude, meeverhuisde hypotheek. Meestal kunt u zelf kiezen uit verschillende rentesoorten en hypotheekvormen. U dient de tweede hypotheek wel af te sluiten bij dezelfde hypotheekverstrekker.

Het deel van uw oude hypotheek dat nog niet is afgelost, wordt bij het meeverhuizen van de hypotheek overgeheveld naar uw nieuwe huis tegen dezelfde voorwaarden en rente.

Voordelen hypotheek meenemen bij verhuizing

  • De rente van uw oude hypotheek verhuist mee
  • De voorwaarden blijven hetzelfde
  • Lopende polissen van spaar- en levenhypotheken kunt u ook meeverhuizen
  • U betaalt alleen afsluitkosten over het verschil tussen het nieuwe leenbedrag en het oorspronkelijke leenbedrag

Verhuizen & hypotheekrenteaftrek

Vanaf 1 januari 2001 is de hypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaar aftrekbaar. Voor hypotheken die voor die datum zijn afgesloten, geldt dat de 30 jaren van hypotheekrenteaftrek ook zijn ook ingegaan op 1 januari 2001. Als u een nieuwe hypotheek afsluit, kunt u alleen voor dat deel dat boven de oude hypotheeksom uitkomt weer dertig jaar hypotheekrente aftrekken.

Nieuwe hypotheek afsluiten

Het afsluiten van een nieuwe hypotheek is duurder dan het verhuizen van de oude hypotheek. U krijgt te maken met onder andere notariskosten en afsluitkosten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Hypotheker
  • Rabobank
  • Hypotheekvisie.nl

Reageer op het artikel "Hypotheek meenemen bij verhuizing"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 26-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!