InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Korte of lange rentevaste periode kiezen?

Korte of lange rentevaste periode kiezen?

Korte of lange rentevaste periode kiezen? Als u een hypotheek afsluit, moet u een afweging maken. Welke rentevaste periode kunt u het beste kiezen: een korte rentevaste periode of een lange rentevaste periode?

Rentevaste periode

De rentevaste periode is de periode waarvoor u met de hypotheekverstrekker een vaste hypotheekrente hebt afgesproken. Deze periode kan kortdurend (een jaar) of langdurend (5,10,15, 20 of zelfs 30 jaar) zijn. Uw hypotheekrente staat vast en is onafhankelijk van ontwikkelingen op de geldmarkt. Hoe langer de rentevaste periode, des te hoger de rente.

Variabele rente

In plaats van een rentevaste periode is het ook mogelijk om een variabele rente af te spreken. Elke maand wordt opnieuw vastgesteld hoeveel rente u betaalt. U weet dus niet hoe hoog uw rentelasten maandelijks zijn. Een variabele hypotheekrente brengt lage maandlasten met zich mee, vanwege de onzekerheid van deze rentevorm.

Welke rentevaste periode kiezen: korte of lange rentevaste periode

De hoogte van de hypotheekrente die u maandelijks betaalt is mede afhankelijk van de rentevaste periode. Daarbij heeft u de keuze tussen een kortlopende of lange rentevaste periode. Welke rentevaste periode verstandig is, hangt af van uw persoonlijke situatie.

Wanneer korte rentevaste periode kiezen?

In de volgende situaties kan het aantrekkelijk zijn om voor een korte rentevaste periode te kiezen:
  • U hebt speling in uw inkomen, waarmee u rentestijgingen kunt opvangen.
  • Uw hypotheeklasten zijn relatief laag in verhouding tot uw inkomen
  • U ziet een inkomensstijging tegemoet

Huizeneigenaren die een hypotheek hebben met een korte rentevaste periode zijn gevoeliger voor schommelingen van de hypotheekrente. Als u verwacht dat de hypotheekrente gaat dalen, is het verstandig om voor een kortlopende rentevaste periode te kiezen.

Wanneer lange rentevaste periode kiezen?

Wanneer is de lange rentevaste periode interessant?
  • U heeft geen financiële middelen om uw maandlasten nog te kunnen betalen na een hypotheekrentestijging
  • U houdt van zekerheid en stabiliteit
  • Bij het wegvallen van een tweede inkomen als de hypotheek op twee inkomens gebaseerd is

Als u rentestijgingen verwacht, is het verstandig om te kiezen voor een lange rentevaste periode.

Combinatie van korte en lange rentevaste periode

De meeste hypotheekverstrekkers bieden ook een combinatie aan van een korte en langlopende rentevaste periode. Dit wordt ook wel “rentemix” genoemd. Het voordeel van deze rentemix is risicospreiding. Dankzij het variabele deel is het gemiddelde rentebedrag laag, terwijl het risico beperkt blijft.

2011: korte of lange rentevaste periode?

Voor banken is het minder aantrekkelijk om langlopende kredieten te verstrekken, als gevolg van internationale regels die zijn vastgelegd in het “Basel III” akkoord. Voor het akkoord financierden banken hun hypotheken met kortlopende obligaties. Het akkoord verplicht banken echter om langlopende kredieten te financieren met langlopende middelen. Dat is duurder voor banken en daardoor zal een hypotheek met een lange rentevaste periode ook duurder worden en lastiger om af te sluiten.

Hypotheek voor starters: Sociale Koop

Starters op de woningmarkt kunnen in aanmerking komen voor Sociale Koop. Zij kopen dan een woning van de woningcorporatie met korting tot maximaal 65%.
Gerelateerde artikelen
Wat is rentemiddeling?U kunt uw bank verzoeken om de lopende rentevaste periode te verlengen. Dit zou u kunnen doen als u verwacht dat de rent…
Hypotheek verlengen in 2017Hypotheek verlengen in 2017De hypotheekrente daalt. Wie in 2017 of 2018 zijn hypotheek moet verlengen door de renteherziening en doordat de renteva…
Hypotheekrente met verschillende rentevaste periodesEen hypotheekrente legt u voor een bepaalde periode vast, of u spreekt een variabele rente af met de bank. De meeste hui…
Wat is een variabele hypotheekrente?Wat is een variabele hypotheekrente?Bij het afsluiten van een hypotheek, hebt u de keuze uit verschillende lengtes van rentevaste periodes. U kunt ook kieze…
Risico van een hypotheek met korte rentevaste periodeRisico van een hypotheek met korte rentevaste periodeU kunt veel geld besparen door voor de laagst mogelijke maandlasten te kiezen wat betreft uw hypotheek. Ook bij hypothek…

Reageer op het artikel "Korte of lange rentevaste periode kiezen?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 18-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!