InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek in Duitsland afsluiten

Hypotheek in Duitsland afsluiten

Hypotheek in Duitsland afsluiten Het kan aantrekkelijk zijn om een hypotheek in Duitsland af te sluiten. Gemiddeld betaalt de consument 1,2% minder rente per jaar dan in Nederland. De kans is echter klein dat je met een goedkope hypotheek van een buitenlandse bank het huis in Nederland kunt financieren.

Hypotheek in Duitsland - Sparkasse in Aachen

Een tijdje terug verscheen het bericht op internet dat de “Sparkasse” in Aachen goedkope hypotheken aan Nederlanders verstrekt. Dit geldt echter voornamelijk voor klanten met wie de bank al jaren een bankrelatie heeft. De Sparkasse is terughoudend op het gebied van hypotheken verstrekken aan Nederlanders. Het verstrekken van een hypotheek is een service van de Sparkasse aan de klant. Het is echter niet de bedoeling van de bank om een nieuwe klantengroep te werven.

Hypotheek in het buitenland

Enkele buitenlandse banken verstrekken hypotheken aan Nederlandse huizenbezitters, zoals Argenta ( België) en Bank of Scotland. Deze aanbieders hebben 10% van de hypotheekmarkt in handen. Dankzij Europese regelgeving is het eenvoudig voor Europese banken om zaken te doen in Nederland. De bank die een hypotheek verstrekt, krijgt een notificatie bij De Nederlandse Bank. Iedereen kan op de website het openbare register van notificaties raadplegen.

Voorwaarden hypotheek afsluiten in Duitsland

In Duitsland gelden andere regels met betrekking tot het afsluiten van een hypotheek. De voorwaarden zijn strenger. Als je geen of slechts een beperkt eigen vermogen hebt of geen sterke, financiële positie hebt, maak je weinig kans bij een Duitse hypotheekverstrekker. Zo dient de klant 20% van de aankoopprijs zelf te betalen. Hij wordt ook geacht om zijn spaargeld of vermogen gebruiken om te hypotheek af te lossen. Een aflossingsvrije hypotheek, zoals we die in Nederland kennen, bestaat dan ook niet.

De lening moet binnen een termijn van 20 jaar worden terugbetaald. Bovendien is het aantal hypotheekvormen beperkt, en de “aflossingsvrije hypotheek” en leningen die boven de koopsom liggen, zijn beslist niet gebruikelijk. Door de strenge voorwaarden zijn de huizenprijzen in Duitsland al jaren stabiel.

Woning in Duitsland, hypotheek in Nederland

Verschillende banken in Nederland bieden de mogelijkheid om een hypotheek in Duitsland te verstrekken. De woning moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen, die verschillen per hypotheekverstrekker.

Hypotheekrente aftrekbaar

Als je in Nederland belastingplichtig bent, blijf je recht houden op hypotheekrenteaftrek. Of je de woning financiert via een Nederlandse of Duitse bank, maakt voor het recht op hypotheekrenteaftrek geen verschil. Een belangrijke voorwaarde is wel dat het gaat om de hoofdwoning, niet om een tweede huis.

Tussenpersoon inschakelen voor hypotheek

De procedures voor het verkrijgen van een hypotheek in Duitsland zijn anders dan in Nederland. Daarom is het raadzaam om een tussenpersoon in te schakelen en die met meerdere banken in Nederland en in Duitsland zaken doet. Het aanbod van zogenaamde "tussenpersonen" is groot op het internet, maar de meeste hebben onvoldoende expertise in huis en hun diensten reiken niet verder dan hulp bij het invullen van een aanvraagformulier van de bank.
Gerelateerde artikelen
Lening en hypotheek samenLening en hypotheek samenSamenvoegen van lening en hypotheek in 2014, een vast maandbedrag en zo uw leencapaciteit verhogen, herfinancieren en da…
Lening afsluiten voor een verbouwingLening afsluiten voor een verbouwingU kunt een verbouwing financieren met een tweede hypotheek, maar u kunt ook kiezen voor een vorm van krediet. De rente o…
Hypotheek verhogenHypotheek verhogenEr zijn diverse redenen om de hypotheek te verhogen, zoals een verbouwing of achterstallig onderhoud. Het verhogen van d…
Hypotheek afsluiten in DuitslandEr zijn veel Nederlanders die in Duitsland wonen en daar een huis kopen. Vaak hebben zij een hypotheek nodig. Het kan fi…
Lening beeindigenLening beeindigenU wilt uw lening beëindigen, wijzigen, vervroegd aflossen en stopzetten. Kan dat en wat gaat u dat kosten? Is het vroegt…
Bronnen en referenties
  • De Stentor http://www.verhuis.de/start/financieren.html http://www.z24.nl/z24geld/huizen_wonen/artikel_194961.z24/Duitse_hypotheek_voor_huis_in_Nederland_populair.html

Reageer op het artikel "Hypotheek in Duitsland afsluiten"

Reacties

Prim, 07-01-2014 14:27 #2
Hoe kom ik in contact met een adviseur?
gr Prim

Beeren, 17-06-2013 07:17 #1
Hoe kom ik aan een betrouwbare tussenpersoon? De meesten hebben onvoldoende kennis van zaken, zegt u in bovenstaand bericht. Is er een lijstje van tussenpersonen bekend die zowel kennis van zaken hebben en betrouwbaar zijn als het om de kosten gaat? Het gaat om het westen van Nederland.
M.vr.gr.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 2
Schrijf mee!