InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Prognose huizenprijzen 2012 & 2013

Prognose huizenprijzen 2012 & 2013

Prognose huizenprijzen 2012 & 2013 Hoe ziet de ontwikkeling van de prijzen van huizen eruit in 2012 en 2013? Is herstel van de woningmarkt in zicht of blijven de huizenprijzen dalen?. Naar verwachting zal de daling zich ook in 2013 voortzetten. Een woning verkopen in 2012 zal dan ook mogelijk gepaard gaan met een restschuld, aangezien de prognose niet gunstig is.

Prognose huizenprijzen 2012

Het einde van de daling van de huizenprijzen is voorlopig niet in zicht. De daling bedroeg gemiddeld 8,5% de afgelopen drie jaar.
In 2012 zullen de huizenprijzen met gemiddeld 2,5% dalen, voorspellen de economen van de Rabobank.

Huizenmarkt 2012

Het herstel van de Nederlandse woningmarkt verloopt langzaam. Veel woningen staan lang te koop. Maar de economie trekt voorzichtig aan, waardoor de prijsontwikkeling stabiliseert en vervolgens licht stijgt. Dit is echter op de langere termijn. Voorlopig wordt rekening gehouden met verdere dalingen. De schuldencrisis in Europa komt de situatie op de woningmarkt niet ten goede.

De betaalbaarheid van een woning is aanzienlijk toegenomen sinds de economische crisis uitbrak. Maar veel mensen hebben twijfels, omdat er onzekerheid is op het gebied van overheidsbezuinigingen (denk aan de hypotheekrenteaftrek). Bovendien blijven veel verkopers vasthouden aan een te hoge vraagprijs, die niet realistisch is gezien de situatie op de woningmarkt.

Hypotheek voor starters

Het gemiddeld verstrekte bedrag aan hypotheek is afgenomen. De oorzaken zijn lagere woningprijzen en het feit dat er minder dure woningen worden verkocht. Als gevolg van strenge eisen is het voor starters op de woningmarkt vaak moeilijk om een hypotheek af te sluiten. Daarom zijn er speciale regelingen, zodat starters toch een hypotheek kunnen krijgen. Voor meer informatie, zie het artikel hypotheek voor starters: Sociale Koop

Hypotheekrente 2012

Ook niet geheel onbelangrijk: de prognose voor de hypotheekrente in 2012. Gaat de hypotheekrente stijgen of juist dalen? De voorspelling is dat de kortlopende hypotheekrente een lichte daling zal laten zien in 2012 of onveranderd zal blijven. Wat betreft de langlopende hypotheekrente wordt er een licht economisch herstel verwacht. Experts verwachten dat de schommelingen gering zullen zijn en dat de langlopende hypotheekrentepercentages vrijwel gelijk zullen blijven.

Hypotheekrenteaftrek 2012

In het "lente-akkoord is een beperking van de hypotheekrenteaftrek opgenomen. Voor nieuwe hypotheken geldt dat alleen huizeneigenaren met een aflossingsvrije hypotheek volledig profiteren van de hypotheekrenteaftrek.

Prognose huizenprijzen 2013

Ook voor 2013 ziet de prognose voor de huizenprijzen er niet rooskleurig uit. De Nederlandse Bank voorziet nog geen einde aan de daling van de huizenprijzen. Woningbezitters wachten veelal met de koop van een huis, totdat ze hun oude woning hebben verkocht. De krimp van de economie in cominatie met dalende huizenprijzen leidt tot een hogere hypotheekrente.

Lees verder

© 2010 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Hypotheek verhogen, Hypotheek voor starters en Hypotheek vervroegd aflossen.
Gerelateerde artikelen
Wat is mijn huis nog waard in 2012?Wat is mijn huis nog waard in 2012?In de jaren 2009 en 2010 zijn de huizenprijzen beginnen te zakken. In eerste instantie heeft de overheid geprobeerd om d…
Risico van aflossingsvrije hypotheekRisico van aflossingsvrije hypotheekHet is bijna te mooi om waar te zijn. De aflossingsvrije hypotheek: lage maandlasten, geen aflossing en maximaal profijt…
Hypotheekrenteaftrek afschaffen, huizenprijzen sterk omlaagHypotheekrenteaftrek afschaffen, huizenprijzen sterk omlaagDe discussie over de hypotheekrenteaftrek hangt al jaren boven de hoofden van de huiseigenaren, maar politici durven zic…
Huis kopen ondanks dalende huizenprijzenEen huis kopen is meer dan een aankoop van een onderdak. Het is namelijk ook een investering met de nodige risico’s. Dal…
Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013Nieuwe regels hypotheekrenteaftrek 2013De Kunduz-coalitie, bestaande uit ChristenUnie, D66 en GroenLinks (met steun van VVD en CDA), heeft een beperking van de…
Bronnen en referenties
  • ND
  • Hypotheker

Reageer op het artikel "Prognose huizenprijzen 2012 & 2013"

Reacties

Jack, 20-11-2012 10:47 #6
Instellingen die prognoses doen over daling van huisprijzen 2013 helpen hiermee de huizenmarkt niet. Kopers zullen door deze uitspraken minder snel tot koop overgaan en zal het met de woningmarkt steeds slechter gaan. Eigenlijk zouden huizenverkopers die hun huis niet kwijt kunnen of met een restschuld komen te zitten hun restschuld/ verlies verhalen bij dit soort instellingen. Mensen die positief proberen te zijn worden met dit soort uitspraken letterlijk de depressie ingestuurd. Laten we als Nederlanders en als mens aub een positief kijk hebben op onze economie en daarmee de economie uit de sloot halen.

Ik, 12-01-2012 19:29 #5
Ach makelaars proberen ons van alles wijs te maken puur om weer meer huizen te kunnen verkopen.
Ik vind het hartstikke tof wat er nu gebeurt. laat nog maar even lekker dalen. Kan ik eindelijk als alleenstaande een fatsoenlijk plekje kopen in Amsterdam, want als alleenstaande was het gewoon niet te doen om iets in Amsterdam te kopen, als je tenminste niet in een bezemkast wil wonen. En de prijzen van de huizen in Nederland zijn al jaren kunstigmatig veel te hoog gehouden. Nu komt het eindelijk weer op een normaal niveau. Alleen wel lullig voor de verkopers. De macht ligt nu echt bij de kopers.

Huiseigenaar, 26-11-2011 17:41 #4
Ik heb zelf momenteel twee huizen en moet verstandig zijn hoe ik daarmee omga, in een wat duurder segment (ca. 5 ton per huis). Het oude huis heb ik in 2007 gekocht, helaas min of meer op de top, en nu krijg ik het zeer moeilijk verkocht. Ik heb al wel nieuw huis gekocht i.v.m. krijgen van een kindje, je kunt immers niet altijd alles voorzien.

Ik zit met de vraagprijs momenteel zo'n 10% onder wat ik zelf betaald heb, 6% overdrachtsbelasting nog niet eens meegerekend, die ben ik sowieso kwijt. Gemiddeld 1 kijker per maand en nog niets serieus. Dus moet verder moet zakken in vraagprijs als ik snel wil verkopen en na onderhandeling zal er nog wel wat vanaf moeten.

Gelukkig heb ik wat achter de hand, dus ik ben geen schrijnend geval en hoef niet op stel en sprong het huis te verkopen, maar ik ga er wel (véél) bij inschieten vrees ik. Ik kan nu die afschrijving accepteren, maar ik kan ook wachten tot er meer rust is in de markt.

@peelduiker: waarom komen er door de vergrijzing eigenlijk huizen vrij? Oude mensen moeten toch ook ergens wonen? Sterker nog: die wonen vaak in dure huizen. Vergrijzing kan daardoor juist een opleving betekenen voor (dure) huizen. Het is volgens mij niet zo dat de bevolking in aantal afneemt, die blijft alleen maar stijgen. Of heb jij andere cijfers?

Verder hoop ik op het volgende: als veel mensen net als jij gaan huren, zullen de huuropbrengsten van huizen toenemen door stijgende vraag. Als huurprijzen stijgen, zullen huiseigenaren minder geneigd zijn de vraagprijs te laten dalen. Uiteindelijk resulteert dit in een nieuw evenwicht tussen huur- en koopprijzen. Ik heb geen idee waar dat evenwicht gaat liggen, maar vanwege dit evenwicht voelt het voor mij onverstandig om nu mijn oude huis 30% of meer onder de de mij betaalde prijs te gaan verkopen.

Bernadette, 26-08-2011 12:51 #3
De huizenprijzen gaan dalen in 2011, 2012, 2013 en zelfs nog een beetje in 2014. Dit alles t.g.v. de recessie waar we vanaf begin volgend jaar in belanden. Na het dieptepunt op de aandelenmarkt (midden 2012) kost het ons zeker drie jaar om uit het slop te komen. De eerste waarschuwing hebben we onlangs gehad (augustus 2011) met een sterk dalende aandelenbeurs. Als huizenbezitter kun je dit signaal negeren en je prijs hooghouden of een waarschuwing serieus nemen. Achter een muis rent vaak een kat, zeker als de kat hongerig is en hebberig.

Brass, 19-07-2011 00:39 #2
Ik vind het echt knap van alle die experten die graag een mening geven(het kost toch niks). Het spijt me, maar wij zijn voor de komende 5 a 8 jaar zitten vast met onze huizen. Hoe zo gaat goed in 2012? waar brengen die experten dit sort conclusies, wij zijn bijna bankroet in hele Europa! waar heb jij het over. Dream on man, good wish thinking.

Peelduiker, 03-07-2011 03:08 #1
Ook al willen de makelaars ons anders laten geloven…de huizenprijzen zakken nog steeds. Ook de nieuwste maatregel van de regering door de overdrachtsbelasting tijdelijk te verlagen met 4% zal hieraan niet veel veranderen. De huizenprijzen zijn nog steeds veel en veel te duur en ik denk dat ze nog wel 35% a 50% gaan dalen. De correctie is nog bij lange niet voldoende, door de enorme vergrijzing gaan er de komende jaren enorm veel huizen vrijkomen. De banken moeten meer reserves aanleggen dus zullen ze veel moeilijker hypotheken gaan verstrekken. Door de dalende huizenprijzen en de aflossingsvrije hypotheken zullen steeds meer mensen gedwongen worden hun huis te moeten verkopen. De lasten voor de burgers schieten omhoog… let vooral op energie, voeding en vooral de ziektenkosten. De banken hebben het hele systeem om zeep geholpen en de regeringen denken alles maar weer op te kunnen lossen door geld bij te blijven drukken waardoor er hyperinflatie gaat ontstaan dus zal alles weer explosief gaan stijgen. Ik heb zelf mijn huis verkocht en huur momenteel en dat kan nog wel even zo blijven (10 jr). Kijk naar gemeentes die met al hun bouwgrond in de maag zitten die veel en veel te duur is en die ook flink aan het dalen is. Ik denk dat we jaren en jaren een daling zullen blijven zien… soms met een kleine opleving maar dit kan zeker nog wel 10jr a 15jr duren.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huizenmarkt 2012
Reacties: 6
Schrijf mee!