InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Eigenwoningforfait, fiscale bijtelling

Eigenwoningforfait, fiscale bijtelling

Mensen met een eigen woning zijn zich er maar wat bewust van. Natuurlijk, je mag de rente op je hypotheek aftrekken (binnen spelregels), maar je moet een deel van de waarde van de woning bij je inkomen tellen. Is je woning (bijna) vrij van hypotheek, dan komt de fiscus je tegemoet. Geen of verminderde bijtelling (huurwaardeforfait)

Huurwaardeforfait

Je bent in het gelukkige bezit van een eigen woning. De fiscus is dat ook helemaal met je eens. Herhaaldelijk wordt het bezit ervan onderwerp van belastingheffing. Ga maar na. Als je de woning koopt, dan vraagt de belastingdienst of je even 6% over de waarde ervan aan de staat wil betalen (overdrachtsbelasting). Vraag me niet waarom, ik weet het niet, noch begrijp ik de logica er van. Maar een feit is het. Vervolgens zegt de lokale overheid: “Wij vinden dat jouw woning zoveel waard is (WOZ-waarde). En daarom mag jij me jaarlijks een deel van deze waarde betalen als gemeentebelasting (onroerendzaakbelasting). En daar blijft het niet bij, want de belastingdienst wil ook dat je jaarlijks een percentage van de waarde opgeeft. Dat doet ze dan onder de zelfde noemer als inkomen uit arbeid of winst uit onderneming: in box 1 namelijk. Dan is de belasting lekker hoog.

Nou valt dat niet zo op, omdat de meeste mensen een hypotheek hebben, waarover zij jaarlijks rente betalen. En deze rente mogen zij vervolgens weer in dezelfde kolom op het inkomen in mindering brengen (zo lang het nog duurt). Maar effect heeft het natuurlijk wel, dit huurwaardeforfait.

Oneerlijk

Tot voor 2005 maakte het niet uit of je nog renteaftrek had of niet. De huurwaarde moest worden bijgeteld, ook als je de hypotheek al helemaal afgelost had. Een toenmalig Kamerlid, de heer Hillen, vond dat oneerlijk. Hij heeft toen een wetsvoorstel ingediend dat bepaalde dat als je renteaftrek kleiner is dan het huurwaardeforfait, je niets meer bij je inkomen hoefde te tellen. Deze wet is op 1 januari 2005 van kracht geworden. De wetgever streefde daarmee een tweeledig doel na:
  1. Het bevorderen van de aflossing van de hypotheek;
  2. Verlaging van de lasten voor de eigenaar met geen of een heel kleine hypotheek.

Is het dan zinvol om af te lossen?

Sinds 2001, de invoering van de nieuwe belastingwet, is de renteaftrek gemaximeerd tot een periode van 30 jaar. Dat leek toen een lange periode, maar aan het einde van dit jaar zijn daar zeven jaren van om. Dus over 23 jaar stopt voor een hoop eigenaren in ieder geval een deel van de renteaftrek. En dan is het de moeite waard om geen of nauwelijks schuld op de eigen woning te hebben. Aflossen dus (als het kan). En is de rente die je op een eventueel restant betaalt lager dan het huurwaardeforfait, dan heeft Hillen voor jou de naar hem vernoemde wet bedacht: geen bijtelling van een fictieve waarde meer! Helaas, overdrachtsbelasting en onroerendzaakbelasting blijven gewoon bestaan.
© 2007 - 2014 Hypotheekinfo, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypotheekrente min eigenwoningforfait = fiscaal voordeelHypotheekrente min eigenwoningforfait = fiscaal voordeelBetaalde hypotheekrente kan worden afgetrokken van het inkomen. Het eigenwoningforfait moet juist bij het inkomen worden…
Standpunten Politieke Partijen HypotheekrenteaftrekIn de huidige regelgeving geldt de hypotheekrenteaftrek dertig jaar. Dit geldt alleen voor het eerste huis, de overdrach…
Wat zijn inkomsten uit eigen woning?Wat zijn inkomsten uit eigen woning?In box één van ons belastingstelsel worden inkomsten uit eigen woning belast, maar wat zijn inkomsten uit eigen woning?

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait, fiscale bijtelling"

Reactie

G. vd Berg, 01-09-2010 16:54 #1
Geen fiscale bijtelling forfait. Mag je over de restschuld dan nog wel de rente aftrekken? Reactie infoteur, 31-10-2010
Nee

Infoteur: Hypotheekinfo
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!