InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Beleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekering

Beleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekering

Beleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekering Een populaire hypotheekvorm in het verleden was de beleggingshypotheek. De hypotheek loopt samen met een kapitaalverzekering, ook wel beleggingsverzekering genoemd. Een beleggingshypotheek is eigenlijk een aflossingsvrije hypotheek die aan het eind van de looptijd wordt afgelost met de uitkering van de kapitaalverzekering. Je maandlast bestaat uit rente over de hypotheeksom en uit premie voor de kapitaalverzekering.

Kapitaalverzekering

Bij een beleggingshypotheek ben je niet verplicht een gemengde verzekering af te sluiten. Zo kun je, als de hypotheek lager is dan de executiewaarde, een kapitaalverzekering bij leven afsluiten. Bij overlijden vindt er dan geen uitkering plaats.

De hoogte van de uitkering van de verzekering staat van tevoren niet vast, omdat de premie belegd wordt. Het is dus de vraag of de uitkering bij leven voldoende zal zijn. Bij een gemengde verzekering is de uitkering bij overlijden vaak wel een vast bedrag.

Risico

Je kunt bij de kapitaalverzekering, in dit geval ook wel beleggingsverzekering genoemd, zelf aangeven bij welke beleggingsinstelling of –fondsen je wilt beleggen.

Zo kun je beleggen in aandelen, obligaties, onroerend goed of in liquiditeiten. Combinaties mogen natuurlijk ook. De verzekeraar geeft het verwachte rendement aan en wat het risico is. Uiteraard wordt een hoog risico ‘beloont’ met een hoger verwacht(!) rendement.

Unit-linked

Bij unit-linked verzekeringen kun je switchen van de ene naar de andere beleggingsinstelling. In Nederland worden de unit-linked, keuzevrijheid, vaak gecombineerd met de universal life, flexibiliteit.

Universal-lifeverzekering

Bij een universal-lifeverzekering wordt de inleg gestort in beleggingsfondsen. Uit dit fonds worden alle kosten voldaan, zodat je vrij bent om de hoogte en de betaalfrequentie te bepalen. Ook kan je kiezen de termijn en de vorm van de uitkering.

Voordelen

Voordelen van de beleggingshypotheek:
  1. Hypotheekrente aftrek is maximaal gedurende gehele looptijd
  2. Je bepaalt zelf hoe je spaarpremies belegd worden
  3. Je profiteert van eventuele hoge rendementen op de aandelenmarkten
  4. Bruto en netto lasten blijven constant

Nadelen

De nadelen van een beleggingshypotheek:
  1. Geen zekerheid of er aan het einde van de looptijd genoeg is opgebouwd om af te lossen
  2. Je loopt risico bij eventuele sterke koersdalingen
  3. Slechts onder bepaalde voorwaarden is uitkering belastingvrij

Aflossen

Vanaf 2013 moet je verplicht aflossen op nieuwe hypotheken om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek. Starters kunnen daarom alleen kiezen uit de lineaire en annuïteiten hypotheek. Mensen die al in het bezit waren van een beleggingshypotheek kunnen deze hypotheek voortzetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kapitaalverzekering: box 1 of box 3Kapitaalverzekering: box 1 of box 3Aan veel hypotheekvormen is een kapitaalverzekering verbonden. Een kapitaalverzekering is een vorm van een levensverzeke…
Hypotheekvormen: De belangrijkste soorten hypothekenWanneer je een huis wilt gaan kopen, wil je natuurlijk het liefste kiezen voor de beste hypotheekvorm. Maar voor welk ty…
Beleggingshypotheek omzetten naar een andere vorm?Beleggingshypotheek omzetten naar een andere vorm?Een tot 2008 populaire hypotheekvorm was de beleggingshypotheek. Bij het realiseren van negatieve rendementen is dit een…
Hypotheken zonder aflossing tijdens looptijdEr is een aantal hypotheekvormen waarbij u niet of slechts beperkt aflost tijdens de looptijd van de hypotheek. Naast de…

Reageer op het artikel "Beleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekering"

Infoteur: Jour
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis kopen
Schrijf mee!