InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Afloop van de rentevaste periode

Afloop van de rentevaste periode

Afloop van de rentevaste periode Eens in de zoveel tijd vindt het weer plaats. De periode waarvoor de rente geldt, die je hebt afgesproken met de geldverstrekker, loopt ten einde. Je moet opnieuw beslissen hoelang de rente vast zet. Geen makkelijke opgave, want je wordt verondersteld in te schatten hoe de rente zich zal gaan ontwikkelen.

Wie het weet mag het zeggen

Boeken zijn er vol geschreven over de theorie om renteontwikkelingen te voorspellen. Op de korte termijn lukt het over het algemeen nog wel. Maar de ontwikkeling voorspellen voor de komende 10 jaren of langer is een onmogelijkheid. Daarvoor zijn de variabelen te groot in aantal. Als je nu een besluit moet nemen over de nieuwe periode, waarvoor de rente vast zal komen te staan, dan kun je het beste uitgaan van de situatie nu.

Huidige rentestand

Vreemd genoeg zit er weinig verschil tussen de korte rente en de lange rente. Tot een jaar geleden was het verschil tussen de twee rentes toch gauw 2 procent of zelfs meer. Momenteel is een vol procent verschil al heel wat. De achterliggende redenen vallen mijns inziens buiten het kader van dit artikel. We hebben het maar als vaststaand feit te accepteren. Toch is de huidige rentestand in historisch perspectief niet slecht om te overwegen de rente voor langere tijd vast te zetten. Je weet dan waar je aan toe bent voor een langere tijd.

Nieuw aanbod van je geldverstrekker leidt tot teleurstelling

De geldverstrekker zal je ongeveer een maand voordat jouw rentevaste periode afloopt, een nieuw voorstel doen. De verlenging wordt dan gebaseerd op de vorige periode. Had je 10 jaar vast, dan krijg je weer 10 jaar vast aangeboden. Natuurlijk worden er ook alternatieve periodes aangeboden. Reageer je niet voor een bepaalde datum, dan wordt de rente vstgezet overeenkostig het voorstel.

Zelf ben je vast al aan het googlen geweest om uit te vinden welke percentages thans in de markt gebruikelijk zijn. En wat blijkt: het voorstel van jouw geldverstrekker is hoger dan wat je op Internet zag. Dat komt, omdat je op Internet zogenaamde etalagetarieven vindt, terwijl de geldverstrekker voor prolongaties andere tarieven hanteert. De etalagetarieven zijn bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken. Ben je al klant, dan krijg je de standaardtarieven voorgeschoteld. Heb je de hypotheek ooit via een tussenpersoon geregeld, laat hem dan voor jou onderhandelen om te kijken of er een beter aanbod te krijgen is. Hem lukt het waarschijnlijk eerder.

Alternatief: oversluiten

Je kunt natuurlijk besluiten om bij een andere geldverstrekker van het etalagetarief gebruik te maken. Maar bedenk daarbij wel dat er extra kosten om de hoek komen kijken. Het huis moet waarschijnlijk opnieuw getaxeerd worden, weer afsluitkosten en opnieuw naar de notaris. Het is vaak usance om de kosten mee te financieren in de hypotheek. Kijk daar ook mee uit. Allereerst is de rente die je betaalt over het stuk van de lening niet fiscaal aftrekbaar. En je verhoogt natuurlijk je schuld. Alle kosten bij elkaar opgeteld, vormen een niet onaanzienlijk bedrag. Je zit zo aan 5.000, -. Het is dan maar de vraag of je uiteindelijk beter uit bent. Maak in ieder geval een vergelijking van de netto besparing aan de ene kant en de kosten voor het oversluiten inclusief de niet aftrekbare rente over dit leningdeel. Het is tenslotte de bedoeling dat je kosten bespaart.

Nieuwe rentevast periode

Als je dan de rente opnieuw voor een bepaalde tijd vast zet, kijk dan ook even naar de waarde van je woning in verhouding tot de executiewaarde. In mijn artikel APK voor Hypotheken heb ik aangegeven hoe je mogelijk op je rente besparen kan. Het aangaan van een nieuwe rente periode is een mooi moment om ook dit aspect te regelen.

Vragen over dit onderwerp?

De Hypotheekadviseur
© 2007 - 2014 Hypotheekinfo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afloop van de rentevaste periode"

Infoteur: Hypotheekinfo
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!