InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De aflossingsvrije hypotheek: De beste keuze?

De aflossingsvrije hypotheek: De beste keuze?

De aflossingsvrije hypotheek: De beste keuze? Een Aflossingsvrije hypotheek is één van de vele vormen van hypotheken die je tegenwoordig kunt afsluiten. Wanneer zou je voor deze vorm kiezen en wat zijn de voor en nadelen van deze hypotheek? Met andere woorden: Is dit de beste hypotheek voor jou? Ik ben van plan dit jaar een huis te kopen! Mijn eerste huis en de eerste keer dat ik met hypotheken te maken krijg, maar welke hypotheek is dan ook de beste? In mijn zoektocht probeer ik elke hypotheek te bekijken en te bepalen welke de beste is.

Wat is de Aflossingsvrije hypotheek?

Bij een Aflossingsvrije hypotheek los je gedurende de looptijd niks af van je hypotheek. Je betaald dus alleen maar rente en je lost de hypotheek pas af aan het einde van de looptijd door verkoop van het huis of eigen geld. Het grote nadeel is hierbij wel dat je niet aan kapitaal opbouw doet, tenzij het huis in waarde opgaat. Je profiteert echter wel van maximaal fiscale voordeel, doordat het bedrag wat je aan rente betaalt gelijk blijft. Let wel op dat je maximaal 30 jaar lang van dit voordeel kunt profiteren.

Waar moet je op letten bij de Aflossingsvrije hypotheek?

De aflssoingsvrije hypotheek verschilt in enkele zaken ten opzichte van de andere hypotheekvormen. Als eerste is het niet mogelijk om een lening te krijgen voor de gehele waarde van je huis. Een hypotheekvertrekker geeft vaak een maximaal percentage van 50% van de executie waarde. Dit betekend bij een huis van 200.000 euro, dat je een hypotheek kunt krijgen van 100.000 euro. De hypotheekverstrekker neemt deze positie in, omdat er bij deze hypotheek niks wordt afgelost en deze alleen zijn geld terug kan verwachten aan de einde van de looptijd door verkoop van huis en/of andere kapitaal opbouw. Ten tweede heb je bij deze Aflossingsvrije hypotheek het voordeel dat je gedurende de looptijd maximaal profiteert van het fiscale voordeel. Let wel op dat deze echter 30 jaar gebruikt kan worden.

Wat betekent dit nu in mijn geval?

Ik zoek dus een huis en daarbij heb ik waarschijnlijk een hypotheek nodig van 160.000 euro. Nu is het probleem al dat je vaak 50% mag lenen met deze hypotheekvorm. Dat betekent dus 80.000 euro. Wat zijn dan de maandlasten bij deze hypotheek? En is dit voor mij de beste hypotheek? Voor deze berekening neem ik een rentepercentage van 4,5% en een looptijd van 30 jaar.

  • Aflossing per maand: 0 euro
  • Rente eerste maand: 300 euro

Let wel op dat dit bruto is. Bij een eigen woning heb je recht op belastingteruggave van de rente en dat is afhankelijk van je belastingschijf. Ik zit in de eerste belastingschijf (42%) en krijg dan ook 42% terug van de rente. Zie onderstaand overzicht:

Het eerste jaar:
MaandHypotheekAflossingRenteBrutoTeruggaveNettobedrag
180.0000300300126174
280.0000300300126174
380.0000300300126174
480.0000300300126174
580.0000300300126174
1280.0000300300126174

Rest van looptijd:
JaarHypotheekAfgelostRenteBrutoTeruggaveNettobedrag
580.0000300300126174
1080.0000300300126174
2080.0000300300126174
3080.00080.0000000

Is dit dan ook de beste hypotheek voor mijzelf?

Nee. Simpel omdat ik geen eigen kapitaal heb om de rest van het bedrag te financieren. Verder is de hypotheek wel aantrekkelijk door de lage maandlasten en de grote fiscaal voordeel van deze hypotheek Een nadeel is weer dat je niet aan kapitaalopbouw doet, tenzij je huis in waarde toeneemt.

Lees verder

© 2010 - 2017 Misterlak, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Een huis kopen, voorkom een drama!. Jos Koets. ISBN 9789081470117

Reageer op het artikel "De aflossingsvrije hypotheek: De beste keuze?"

Infoteur: Misterlak
Laatste update: 21-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!