InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overzicht hypotheekvormen, soorten hypotheek

Overzicht hypotheekvormen, soorten hypotheek

Overzicht hypotheekvormen, soorten hypotheek Wie een huis wil kopen en een hypotheek zal afsluiten, raakt geconfronteerd met veel soorten hypotheek. Welke hypotheek kies je het beste? Lagere maandlasten zijn gekoppeld aan het soort hypotheek. Zo brengen de aflossingvrije hypotheek en levenhypotheek lage hypotheeklasten met zich mee. Flexibele hypotheekvormen zijn de hybride hypotheek en krediethypotheek. Naarmate looptijd van hypotheek vordert stijgen met een annuïteitenhypotheek de lasten terwijl ze met een lineaire hypotheek juist dalen.

Annuïteitenhypotheek

Bij een annuïteitenhypotheek betaal je maandelijks een vast bedrag (annuïteit). Dit maandelijkse bedrag bestaat uit rente en aflossing. De rente is aftrekbaar in het begin. Dat betekent dat je in het begin van de looptijd van de hypotheek lagere maandlasten hebt, dan aan het einde van de hypotheek. Stijgende lasten zijn dus het geval bij deze hypotheekvorm.

Lineaire hypotheek

Een lineaire hypotheek wordt in gelijke delen afgelost waarbij je alleen rente betaalt over de hypotheekschuld die nog niet is afgelost. Bij dit soort hypotheek begin je met hogere lasten, in de loop naar het einde van de looptijd van de hypotheek worden de lasten lager. Dalende lasten zijn dus het geval bij een lineaire hypotheek.

Aflossingsvrije hypotheek

Bij de aflossingsvrije hypotheek betaal je de hypotheekrente en zo biedt deze hypotheekvorm de laagste maandlasten. Uiteraard blijft de hypotheekschuld staan en die moet afgelost worden. Dus aan het einde van de aflossingsvrije hypotheek verleng je de hypotheek of verkoop je je woning. De verkoop van de woning heeft als doel de hypotheekschuld in te lossen door eigen vermogen.

Krediethypotheek

De krediethypotheek is een flexibele soort hypotheek. Het is een doorlopend krediet met je woning als onderpand. Doordat je huis als onderpand fungeert loopt de hypotheekverstrekker nauwelijks risico, wat resulteert in een lage rente. Je betaalt alleen rente en maakt zelf uit hoe dit afgelost wordt.

Beleggingshypotheek

Dit soort hypotheek bestaat sinds 2001. De beleggingshypotheek is een hypothecaire lening waarvan niets afgelost wordt. Wel stort je eenmalig of meerdere malen geld op een beleggingsrekening. Dit geld wordt, na aftrek van de aankoopsom, belegd in beleggingsfondsen of aandelen die je zelf uit kan kiezen. De kosten bij een beleggingsrekening zijn lager dan die bij een kapitaalverzekering.

Levenhypotheek

Een levenhypotheek brengt lage hypotheeklasten met zich mee, de fiscale voorwaarden echter zijn niet soepel. een levenhypotheek is okee wanneer je zeker weet dat je je woning niet zal gaan verkopen. De levenhypotheek is een hypotheek op basis van levensverzekering. De verzekering die aan dit soort hypotheek gekoppeld is keert uit aan het einde van de looptijd, tenminste als je nog in leven bent. Tijdens de looptijd betaal je rente over de gehele hypotheek. De verzekeringspremie is opgebouwd uit risicopremie en spaarpremie.

Spaarhypotheek

De spaarhypotheek koppelt de hyptoheekrente en rentevergoeding over de spaarpremies. Dit houdt in dat een spaarhypotheek voordelig is wanneer er sprake is van een hoge rentestand. Bij het beëindigen van een spaarhypotheek krijg je de hele som uitgekeerd dat bij het spaardeel opgebouwd is.

Hybride hypotheek

Dit soort hypotheek is een samengaan van de voordelen die een spaarhypotheek en beleggingsverzekeringshypotheek bieden. Al naar gelang de financiele ontwikkeling kan je de hypotheek switchen van spaar naar beleggings. Dit maakt de hybride hypotheek nogal flexibel, veel meer flexibel dan de spaarhypotheek. Bij een hybride hypotheek is veel mogelijk: verlengen/verkorten van looptijd, premie verhogen/verlagen.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek aflossen met de lineaire hypotheekHypotheek aflossen met de lineaire hypotheekVanaf 2013 zijn het aantal toegestane hypotheekvormen teruggebracht naar twee, namelijk de lineaire hypotheek en de annu…
De beste hypotheekvorm, de annuïteitenhypotheekDe annuïteitenhypotheek is één van de hypotheekvormen waarin gedurende de looptijd de hypotheekschuld wordt afbetaald.
Annuïtaire hypotheek of lineaire hypotheek biedt zekerheidTot 2011 werden er voornamelijk hypotheken gesloten waarbij de aflossing werd doorgeschoven naar de toekomst. Eén van de…
Aflossingsvrije hypotheekAflossingsvrije hypotheekEen populaire vorm van hypotheek is de aflossingsvrije hypotheek. Deze hypotheekvorm zorgt voor lage maandelijkse lasten…
Beleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekBeleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekTot 2013 was het hypotheekadvies gericht op de laagst mogelijke maandlasten en maximaal fiscaal voordeel. Tegenwoordig w…

Reageer op het artikel "Overzicht hypotheekvormen, soorten hypotheek"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 03-12-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!