InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Koopsubsidie: Een eigen woning wordt mogelijk met subsidie

Koopsubsidie: Een eigen woning wordt mogelijk met subsidie

Stel je bent starter op de woningmarkt of je hebt de afgelopen drie jaar geen eigen woning gehad. Je wilt een huis kopen maar met jouw huidige inkomen blijkt dat moeilijk. Wist je dat het met koopsubsidie misschien wél kan? Koopsubsidie is een bijdrage in de maandelijkse lasten, die kan oplopen tot wel 171 EUR per maand. Met deze subsidie, die je niet hoeft terug te betalen, wordt een eigen huis opeens wel een reële optie. Lees hier alles over koopsubsidie en de specifieke voorwaarden ervan!

Wat is Koopsubsidie precies?

Koopsubsidie is een vorm van subsidie van de overheid, waarbij je een tegemoetkoming krijgt in de maandlasten van je hypotheek. Deze is aanzienlijk en kan oplopen tot 171 EUR op maandelijkse basis. De subsidie komt voort uit de Wet Bevordering Eigen Woning Bezit en heeft als doelstelling om ook mensen met een lager of gemiddeld inkomen financieel de kans te bieden om een eigen huis te kopen.

Voorwaarden voor Koopsubsidie

  • De subsidie is bedoeld voor mensen met een lager of gemiddeld inkomen (hiervoor wordt er gecheckt)
  • De subsidie wordt alleen verstrekt aan starters of mensen, die de afgelopen drie jaar geen eigen woning hebben gehad
  • Je mag maximaal 20.000 EUR spaargeld hebben om in aanmerking te komen
  • De koopprijs van de woning mag niet hoger zijn dan 163.525 EUR (totale lening niet hoger dan 176.715 EUR)
  • De vergoeding is maximaal 171 EUR op maandbasis
  • Na vijf jaar wordt er opnieuw bekeken of je nog steeds in aanmerking komt voor subsidie
  • De Koopsubsidie hoeft niet te worden terugbetaald
  • Verplicht is een NHG hypotheek, met minimaal 10 jaar vaste rente en een maximale looptijd van 30 jaar

Wanneer kom je in aanmerking voor Koopsubsidie?

Je moet dus starter zijn óf de afgelopen drie jaar geen eigen woning hebben gehad. Je bruto inkomen mag niet te hoog zijn en er wordt gevraagd om aanvullende werkgeversverklaringen.

Let op: Er wordt ook gekeken naar het inkomen van je partner of andere medebewoners van de toekomstige woning. Ook wordt er gekeken hoe het staat met andere financiële verplichtingen zoals alimentatie of lopende schulden. Omdat je hierdoor al betalingsverplichtingen hebt, zal als er sprake is van leningen de hoogte van de totale lening omlaag gaan. Bij het bepalen van de maximale hypotheek wordt er namelijk altijd gekeken of je lopende verplichtingen hebt. Dat is logisch, want je kunt jouw inkomen maar één keer uitgeven.

Een combinatie met een Starterslening?

Veel gemeenten bieden starters op de woningmarkt of mensen, die hun huurhuis willen gaan kopen de mogelijkheid tot een speciale lening. De Starterslening zorgt ervoor dat je een hogere hypotheek kunt krijgen dan je normaal zou hebben gekregen op jouw inkomen. Het verschil tussen de maximale hypotheek en de aankoopprijs van het huis wordt als extra lening bovenop de hypotheek verstrekt. Hierdoor kun je dus een relatief duurder huis kopen dan je normaal gesproken zou kunnen kopen.

Ook hier zijn natuurlijk voorwaarden aan verbonden, die kunnen verschillen per gemeente. Het beste kun je bij de gemeente waar je wilt gaan wonen informeren naar de precieze voorwaarden. Houd er rekening mee dat het bij de Starterslening wel degelijk gaat om een lening: In tegenstelling tot bij Koopsubsidie moet je de lening wél terugbetalen. De constructie is echter zo dat je de eerste drie jaar niets betaalt voor de lening. Pas wanneer je voldoende verdient, ga je ook echt rente en aflossing betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Subsidie op je hypotheek: starterslening en koopsubsidieSubsidie op je hypotheek: starterslening en koopsubsidieEr bestaat subsidie voor mensen die een huis willen kopen, maar daar eigenlijk niet voldoende geld voor hebben of die ni…
Eigen huis kopen, subsidiemogelijkhedenEigen huis kopen, subsidiemogelijkhedenEen eigen huis kopen kan een droom voor velen zijn. Soms echter schieten je financiën te kort. Als je een starter bent o…
Koopsubsidie voor starters op woningmarktKoopsubsidie voor starters op woningmarktKoopsubsidie is voor starters op de woningmarkt. Koopsubsidie is bestemd voor starters die zonder koopsubsidie nauwelijk…
Starterslening: Jouw eerste koopwoning binnen handbereikJe wilt je eerste eigen huis gaan kopen en eigenlijk stoppen met huren? Je weet dat je straks, als je wat verder bent in…
Starterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktStarterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktAls starter is het tegenwoordig al moeilijk genoeg om een huis te vinden die bij je budget past. De huizen worden over h…
Bronnen en referenties
  • Informatie Koopsubsidie 2009- Geldig tot en met 31 december 2009
  • VROM- Dossier Koopsubsidie

Reageer op het artikel "Koopsubsidie: Een eigen woning wordt mogelijk met subsidie"

Reacties

Fred, 29-11-2013 09:40 #2
Mijn zoon loopt er iedere keer tegen aan dat hij te weinig hypotheek krijgt. Samen met partner pakweg 150000 euro. De finacieel expert weet dat dit vaak te kort is. Waarom wordt dit dan niet meegenomen? Wel van starterslening gehoord maar nooit van koopsubsidie. Bij wie moet je dan wel zijn?

Groeten,
Fred

Houria, 27-08-2009 23:14 #1
Ik wil graag een huiskopen maar heb heb een laag inkomen 26.500 bruto per jaar kom ik in aanmerking voor koopsubsidie? Reactie infoteur, 28-08-2009
Houria, de subsidie is juist bedoeld voor mensen met een lager inkomen. Die moeten ook in staat zijn om te kopen. Kopen is ook voor jou interessant, want het is voordeliger dan huren.

Behalve je inkomen wordt er wel ook gekeken naar lopende schulden (leningen, credit cards, alimentatie etc). Als die verplichtingen heel hoog zijn kun je zelfs met koopsubsidie de hypotheek niet betalen. En daar komt het punt: Je moet met aanvulling van de subisidie wél genoeg maandelijks kunnen betalen aan hypotheek. Maar ik neem aan dat je ook huur betaalt?

Laat door een makelaar een keer naar jouw specifieke situatie kijken. Zij kunnen met tabellen op basis van jouw gegevens kijken of je inderdaad in aanmwerking komt.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis Kopen
Reacties: 2
Schrijf mee!