InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Starterslening: Jouw eerste koopwoning binnen handbereik

Starterslening: Jouw eerste koopwoning binnen handbereik

Je wilt je eerste eigen huis gaan kopen en eigenlijk stoppen met huren? Je weet dat je straks, als je wat verder bent in je loopbaan, waarschijnlijk meer gaat verdienen dan nu. Maar voorlopig is het nog niet zover en kun je dus eigenlijk nog geen hypotheek betalen. Gelukkig is daar iets slims op bedacht: De Starterslening. Met deze lening, die je wordt aangeboden via de gemeente, kun jij gewoon jouw droomhuis kopen zonder dat je daar krom voor hoeft te liggen. Wat is een starterslening?

Wat is een Starterslening eigenlijk?

De Starterslening is een voorziening van de gemeente, die voor starters met een lager of gemiddeld inkomen de mogelijkheden vergroot voor het kopen van een eigen huis. Veel gemeenten bieden mogelijke kopers de kans om de lasten van hun eerste koophuis te verlagen. Deze lening overbrugt het verschil tussen wat je maximaal kunt lenen conform jouw huidige inkomen (op Nationale Hypotheek Garantie (NHG)) en de vraagprijs van de woning.

Met een Starterslening gaat dus het maximale hypotheekbedrag dat je kunt lenen omhoog. Hierdoor kun je een huis kopen in een prijsklasse, waarin je normaal nooit een huis zou kunnen kopen of ben je in staat om te kopen, waar je dat normaal gesproken niet zou kunnen.

Deze lening is in het leven geroepen door het SvN (Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) van het ministerie van VROM, dat hiermee nieuwe inwoners naar groeigebieden trekt en starters met perspectief de kans wil bieden om te beginnen met kopen. Het kopen van een huis wordt dus gestimuleerd door de overheid.

Wat zijn de kenmerken en voorwaarden, die verbonden zijn aan de Starterslening?

  • De Starterslening wordt door een groot aantal gemeenten aangeboden en financiert het verschil (geheel óf gedeeltelijk) tussen aankoopprijs en maximale hypotheek
  • De totale hypothecaire lening mag niet hoger zijn dan 350.000 EUR (NHG grens)
  • Vereist is een hypotheek met NHG, een maximale looptijd van dertig jaar en een rentevast periode van minimaal vijftien jaar
  • Kenmerkend is dat je de eerste drie jaar geen rente óf aflossing betaalt
  • Soms kan het moment dat je begint te betalen worden uitgesteld afhankelijk van jouw inkomensontwikkeling
  • De lening is bedoeld voor de aankoop van een eigen koopwoning; hij wordt soms ook verstrekt voor wanneer je jouw huurwoning wilt kopen
  • De gemeente bepaalt hoe hoog de lening mag zijn (ook afhankelijk van je inkomen en de prijs van de woning in kwestie)
  • De lening (of eigenlijk het restant daarvan) moet na dertig jaar weer worden/ zijn terugbetaald

Wie komt in aanmerking voor deze lening?

In principe is deze lening echt bedoeld voor mensen, die starten op de woningmarkt. Er zijn echter mensen, die een dergelijke lening ook hebben gekregen zonder dat ze starter waren. De specifieke voorwaarden worden per gemeente gesteld. Niet elke gemeente biedt deze mogelijkheid aan; dus het is zinvol allereerst te informeren naar of een Starterslening wordt aangeboden en onder welke aanvullende condities.

Extra gunstige voorwaarden via Koopsubsidie

Er kan nog meer voordeel worden behaald door de combinatie te zoeken met Koopsubsidie. Dit is een overheidsbijdrage in de maandlasten, die kan oplopen tot 171 EUR op maandelijkse basis, waardoor je maandelijks minder hypotheek hoeft te betalen. Hiervoor hoef je niet persé starter te zijn maar mag je de afgelopen drie jaar geen eigen woning hebben gehad.

Voor koopsubsidie kom je alleen in aanmerking, wanneer de vraagprijs van het huis niet te hoog is (maximaal 163.000 EUR). Koopsubsidie wordt bovendien alleen verstrekt aan mensen met lagere inkomens. Er is één groot voordeel aan koopsubsidie en dat is dat je de subsidie niet hoeft terug te betalen als je ervoor in aanmerking zou komen. Informeer dus goed bij gemeente en hypotheekadviseur naar de mogelijkheden en voorwaarden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling 2017 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt in 2017 is…
Geld lenen met een startersleningWie een eerste huis koopt, zal al snel schrikken van de vele hoge kosten. Je hebt niet alleen een hypotheek nodig, maar…
Starterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktStarterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktAls starter is het tegenwoordig al moeilijk genoeg om een huis te vinden die bij je budget past. De huizen worden over h…
Hypotheek voor starter/studentHypotheek voor starter/studentAls student en/of starter op de woningmarkt, kan je toch een eigen huis kopen. Een hypotheek kan met hulp van ouders wor…
Hypotheek voor alleenstaanden: starters - en singlehypotheekAls alleenstaande is het niet eenvoudig een hypotheek af te sluiten, omdat er eisen worden gesteld omtrent het inkomen.…
Bronnen en referenties
  • VROM- Starterslening
  • SVN - Introductie Startersregeling

Reageer op het artikel "Starterslening: Jouw eerste koopwoning binnen handbereik"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 10-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis Kopen
Schrijf mee!