InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De kosten bij het kopen van een woning

De kosten bij het kopen van een woning

Naast de kosten van de hypotheek kent het kopen van een woning nog een aantal bijkomende kosten. Makelaarskosten, hypotheekkosten, notariskosten, bouwkundig rapport en overdrachtsbelasting zijn voorbeelden van bijkomende kosten. In geval van kosten koper (KK) zijn overdrachtsbelasting en notariskosten voor de koper. Als de verkoper deze kosten betaalt wordt dat Vrij Op Naam (VON) genoemd. De hypotheekrente in een hypotheekofferte kan laag zijn. Er zijn echter een heleboel bijkomende kosten die van invloed zijn op de hoogte van de hypotheekofferte. Deze kosten kunnen erg hoog zijn. Over deze kosten zijn onderhandelingen mogelijk. Vergelijk de bijkomende kosten van verschillende hypotheekoffertes met elkaar, voordat u tot ondertekenen overgaat.

Makelaarskosten

De kosten voor de makelaar bestaan uit taxatiekosten en makelaarscourtage. De taxatiekosten zijn geen vaststaand bedrag. De taxatiekosten liggen vaak tussen de 1,5 en 2,5 promille (0,15 en 0,25%). Er zijn echter nog bijkomende kosten die gemoeid zijn met de taxatiekosten zoals: kadastrale kosten, verschotten, BTW 19% en administratiekosten. Verschotten zijn de extra kosten die de makelaar heeft gemaakt. De courtagekosten liggen meestal rond de 1,5% (exclusief BTW) van het verkoopbedrag.

Hypotheekkosten

De hypotheekkosten bestaan uit de afsluitprovisie, kosten hypotheekakte, administratiekosten en NHG-kosten. De afsluitprovisie is meestal 1 % van de hypotheeksom. Je kunt echter over deze kosten onderhandelen en sommige hypotheekverstrekkers rekenen helemaal geen provisie. De notaris rekent ook kosten voor het passeren van de hypotheekakte. Deze kosten verschillen per makelaar, maar moeten binnen een bepaalde marge liggen. Verder rekent de notaris nog kosten voor de transportakte. Deze kosten liggen meestal rond de 1% van de koopsom.

Bouwkundig rapport en overdrachtsbelasting

Wanneer uit het taxatierapport blijkt dat de te verwachten kosten voor achterstallig onderhoud meer dan 10% van de vrije verkoopwaarde bedragen, moet een bouwkundig rapport worden opgemaakt. De kosten voor het opstellen van een bouwkundig rapport bedragen rond de 200 Euro. De overdrachtsbelasting bedraagt 6% van de koopsom van de woning. In 2011 is het besluit genomen om de overdrachtsbelasting te verlagen naar 2%.

Kosten Vrij Op Naam (VON)

De totale bijkomende kosten voor een woning KK bedragen ongeveer 10% van de totale waarde van de woning. De kosten VON zijn ongeveer 8%. Vaak zijn nieuwbouwwoningen VON. Deze kosten bestaan uit bouwrente, renteverlies, aansluitkosten voor gas, water en licht en meerwerk.

Welke kosten zijn fiscaal aftrekbaar?

Een aantal kosten zijn fiscaal aftrekbaar. De kosten voor hypotheekrente zijn jaarlijks aftrekbaar. Een aantal eenmalige kosten zijn ook aftrekbaar. Notariskosten, boeterente, NHG borgtochtprovisie, oversluitkosten, taxatiekosten, afsluitkosten en de kosten voor het opstellen van de hypotheekakte zijn fiscaal aftrekbaar.

De stappen in het kopen van een huis

Stap 1 hoe ziet je ideale huis eruit?

Denk goed na over de eisen waar je woning aan moet voldoen. Denk hierbij niet alleen aan de hoeveelheid kamers en hoe de keuken en badkamer eruit moeten zien, maar denk ook aan de ligging. Moet je huis dicht bij een basisschool liggen? Moet je huis nabij uitvalswegen liggen? In welke wijk moet je huis liggen?

Stap 2 bepaal het budget (de grootte van de hypotheek)

Wanneer duidelijk is aan welke eisen de woning moet voldoen, is het zaak om het budget te bepalen. Het budget wat je kunt besteden is afhankelijk van de grootte van de hypotheek en de hoeveelheid eigen geld. De grootte van de hypotheek is afhankelijk van het bruto loon. Vaak wordt als regel 4,5 keer het bruto jaarsalaris genomen. Sommige hypotheekverstrekkers gaan wel tot 6,5 keer het bruto jaarsalaris. Het is de vraag of dit verstandig is.

Stap 3 een huis zoeken

Wanneer de wensen, eisen en het budget duidelijk zijn, kan naar een huis gezocht worden. Er zijn verschillende sites waar je huizen kunt vinden. Ook kun je de zoektocht uit besteden aan een makelaar.

Stap 4 een huis bezichtigen

Wanneer u denkt, dat u uw huis hebt gevonden, dan is het verstandig om het huis te bezichtigen. Een huis bezichtigen geeft een goed beeld van de ligging van het huis en de grootte van de ruimten.

Stap 5 een bod uitbrengen en onderhandelen

Bepaal van tevoren goed wat u wilt besteden. Hou vast aan uw budget. Doe een realistisch bod.

Stap 6 kopen van het huis

Er zijn verschillende sites waar je een koopovereenkomst kunt downloaden. Ook kan de makelaar hierbij helpen. In de koopovereenkomst staan de rechten en plichten van koper en verkoper.

Stap 7 het huis financieren

Deze stap ligt in de lijn van stap 2. Wanneer u stap 2 goed uitwerkt, kunt u snel door stap 7. Bij stap 2 kunt u al uw hypotheekverstrekker bepalen. Verder zijn er nog een aantal bijkomende kosten (zie hiervoor de bovenstaande punten).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Taxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport is nodig als het middels hypotheek te kopen huis een bestaand huis is. Hypotheekverstrekker wil weten wat…
Wat is eigenwoningschuld, eigenwoningreserve & overwaardeWat is eigenwoningschuld, eigenwoningreserve & overwaardeWat is eigenwoningschuld en eigenwoningreserve? Wat is overwaarde van een woning? De definitie en omschrijving van de be…
Minder kosten bij de aankoop van uw huisMinder kosten bij de aankoop van uw huisGoedkoop een huis kopen, wat zijn dan de kosten koper voor deze woning in 2016 en 2017? U kunt de aankoopkosten van een…
Bijkomende kosten koopwoningWie een (bestaande) koopwoning wil kopen, krijgt met verschillende bijkomende kosten te maken. De grootste kostenpost bi…
Taxatiekosten woningTaxatiekosten woningWie een huis koopt, krijgt te maken met allerlei kosten. Zo zijn er ook de taxatiekosten voor het schatten van de waarde…
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheek.cc/Eenmalige_kosten.html
  • http://taxatiekosten.taxatietarieven.com/
  • http://www.hypotheek-weetjes.nl/kosten-koper/afsluitprovisie.aspx
  • http://www.starters-hypotheek.info/kosten-rond-de-aankoop.html
  • Eigen huis magazine, 5-5-2010; blz 42

Reageer op het artikel "De kosten bij het kopen van een woning"

Reactie

Alex, 01-01-2010 23:24 #1
Als op dit moment een verkoper van een eigen wonig de kosten van de verkoop voor zijn rekening zou nemen, het bekende KK, welke voordelen zou dat voor hem kunnen opleveren, om de nieuwe koper niet met nog extra kosten op te zadelen?

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 31-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekvarianten
Reacties: 1
Schrijf mee!