InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Bouwdepot: wat is het en hoe werkt het?

Bouwdepot: wat is het en hoe werkt het?

Bouwdepot: wat is het en hoe werkt het? De benodigde hypotheek wordt in een depot gestort als je een nieuwbouwhuis hebt gekocht. De bouw hiervan gaat in bouwtermijnen. Deze bouwtermijnen worden betaald van het vermogen dat in het bouwdepot gestort is. Al vanaf het begin betaal je rente over de totale hypotheek, maar over het aanwezige bedrag dat in het bouwdepot zit ontvang je rente. Deze rente is vaak gelijk aan de rente die je betaalt over de totale hypotheek. Als je je woning gaat verbouwen is er soms ook sprake van een bouwdepot.

Bouwdepot en verbouwdepot

Niet alleen bij de koop van een nieuwbouwhuis, maar ook bij het verbouwen van je huis kan er sprake zijn van een bouwdepot waarin de benodigde hypotheek wordt gestort. De bouwtermijnen van het nieuwbouwhuis c.q. de verbouwing worden hieruit bekostigd. Als je rente af wilt trekken moet je kunnen aantonen dat je bouwt voor verbetering of onderhoud van je eigen huis. De rente die je moet betalen over het verbouwdepot moet je aftrekken binnen twee jaar na het verkrijgen van het verbouwdepot, in box 1, als eigenwoningrente. De rente die je krijgt op het depotsaldo wordt wel hierop in mindering gebracht. Wanneer je niet binnen twee jaar de rente aftrekt dan verschuift het overgebleven depotsaldo en de daar tegenoverstaande lening naar box 3. Dit betekent dat de waarde van het depot wegvalt tegen de hoogte van de schuld over het depot in box 3.

Geen verbouwdepot, maar lening

Wanneer je geen verbouwdepot gebruikt om de verbouwing van je huis mee te financieren, maar je financieert de verbouwing door middel van een lening, dan blijft de rente hierover dertig jaar aftrekbaar. Wanneer er echter sprake is van een bijleenregeling, dan is de rente (gedeeltelijk) niet aftrekbaar wanneer je een eigenwoningreserve hebt. Je kunt de lening voor de verbouwing van je huis acheraf maar ook vooraf regelen. Ook hier geldt overigens weer dat je moet kunnen aantonen dat de lening is afgesloten voor verbetering en onderhoud van het eigen huis.

Lenen vóór de verbouwing
Wanneer je vooraf leent dan wordt het geleende vermogen niet in één keer uitgegeven bij verbouwing. Het eerste half jaar na het afsluiten van de lening kan je rente en kosten aftrekken. Het doet er dan niet toe of er al betalingen voor het verbouwen gedaan zijn. Maar de lening moet dan wel afgesloten zijn puur voor de verbouwing. Natuurlijk moet je bonnen en facturen bewaren wat betreft je uitgaven die in het kader van de verbouwing gedaan zijn. De belastingdienst kan hiernaar vragen. Het maakt niet uit met welk geld je de verbouwing betaald (spaargeld, lening). Maar wanneer de verbouwing of de verbetering van het huis langer dan een half jaar duurt, dan kijkt men naar de verbouwingssituatie zoals die is: de lening wordt na dit eerste half jaar gezien als eigenwoninglening wanneer hieruit betalingen voor de verbouwing zijn gedaan.

Lenen ná de verbouwing
Misschien sluit je een lening af, tijdens of na de verbouwing van je huis. Dat betekent dat je de financiering van de verbouwing hebt voorgeschoten met eigen geld. De rente over deze lening, tenminste als je die binnen het eerste half jaar van de verbouwing hebt afgesloten, kun je aftrekken. Maar alleen over het gedeelte van de lening dat daadwerkelijk gebruikt is om de kosten van de verbouwing te financieren. Dit moet je wederom aan kunnen tonen met bonnen en facturen.

Andere leningen opnemen in hypotheek

Wanneer je een nieuwe hypotheek afsluit is het tevens handig om nog even goed naar andere leningen te kijken, de zogeheten consumptieve leningen. Consumptieve leningen zijn leningen als onder andere persoonlijke lening en doorlopend krediet. Je kan namelijk misschien de schuld van een consumptieve lening overhevelen naar de hypotheek en je hoeft hiervoor niet naar de notaris. Je slaat twee vliegen in één klap omdat je woning toch getaxeerd wordt. Je kan dan van een lagere hypotheekrente profiteren. Wel is de looptijd van een hypotheek langer dan die van consumptieve leningen. Hierdoor zou je toch duurder uit kunnen zijn vanwege de langere periode waarin je rente betaalt. Wanneer dit inderdaad het geval is kan je ervoor kiezen om je hypotheek versneld af te lossen of om voor dat deel van de hypotheek een kortere looptijd te nemen. Voor leningen die niet voor eigen woning gebruikt zijn, is aftrek niet mogelijk qua rente en gemaakte kosten, behalve bij hypothecaire leningen die zijn afgesloten voor januari 1996: deze zijn bijna altijd aangegaan voor eigen woning. Je moet dan wel nog diezelfde woning hebben.

Meer lezen over hypotheken
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouwdepot: wat is het en hoe werkt het?"

Reactie

Tonny Janmaat, 07-12-2012 12:27 #1
Hoe werkt het bouwdepot als wij als ouders een lening afsluiten om onze kinderen te helpen voor de verbouwing van hun huis? Wacht uw bericht met spanning, want wij willen dit nog zien te realiseren voor 1.1.2013
met vriendelijke groet
Tonny Janmaat

Infoteur: Ssandra3108
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!