InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek boetevrij aflossen

Hypotheek boetevrij aflossen

Hypotheek boetevrij aflossen Bij het vervroegd aflossen van je hypotheek kan het zijn dat je boete moet betalen. Dit is het geval wanneer je meer wilt aflossen dan je volgens de voorwaarden boetevrij mag aflossen. Lees daarom voor het afsluiten altijd goed de voorwaarden en vergelijk voorwaarden van diverse hypotheekverstrekkers met elkaar. Een flexibele hypotheek afsluiten is aan te raden, wanneer je van plan bent in de toekomst om eerder (boetevrij!) af te lossen.
Wanneer je je hypotheek helemaal of deels aflost voordat de looptijd verstreken is, is er sprake van vervroegde aflossing. Het kan zijn dat je vervroegd aflost doordat je hiervoor een erfenis gebruikt of omdat je je hypotheek oversluit. In hoeverre het boetevrij is toegestaan om af te lossen, kun je lezen in de hypotheekvoorwaarden c.q. hypotheekakte. Je krijgt te maken met een boete als je meer aflost dan volgens de voorwaarden toegestaan is. Vaak is er sprake van een boete wanneer de rente gedaald is: dus wanneer de contractrente hoger is dan de dagrente. Desalniettemin moet je bij sommige hypotheekverstrekkers toch een boete betalen wanneer de contractrente evenredig aan de dagrente is. Ook een variabele rente is geen vrijbrief voor boetevrij aflossen.

Meestal kan je je hypotheek (gedeeltelijk of helemaal) boetevrij aflossen:

  • wanneer je je woning verkoopt
  • wanneer er een eind is gekomen aan de rentevaste periode
  • bij executieverkoop van je huis (mits dit buiten eigen schuld is)
  • wanneer de opstalverzekering uitkeert
  • wanneer de overlijdensrisicoverzekering uitkeert
  • als de contractrente lager is dan de dagrente

Wanneer de contractrente hoger is dan de dagrente, op het moment dat je aflost, krijg je te maken met een boete over het bedrag dat je meer aflost dan boetevrij is toegestaan. De hoogte van de boete wordt bepaald door de contante waarde van het renteverschil: de boete is gebaseerd op het verschil tussen de contractrente en dagrente van een soortgelijke lening.
Een soortgelijke lening houdt in:
  • dat de hypotheekvorm eender is
  • dat de rentevaste periode eender is
  • dat er rekening wordt gehouden met de rentekorting

Ongunstige berekening van boete

Er zijn hypotheekverstrekkers die ongunstige boete berekenen. Zij vergelijken je contractrente met de dagrente die bij de overgebleven rentevaste periode hoort, en dan naar beneden afgerond. Dit vergelijken doen ze in plaats van je contractrente met de dagrente van een soortgelijke lening te vergelijken. De boete valt aanzienlijk hoger uit, doordat ze de contractrente en dagrente vergelijken die bij de overgebleven rentevaste periode hoort en dit naar beneden afronden.

Boetevrij aflossen

Je mag elk jaar een deel van de hypotheek boetevrij aflossen. Het boetevrije deel wordt uitgedrukt als percentage van het aanvankelijk geleende bedrag. Ieder jaar brengt zijn eigen percentage mee en deze percentages kan je niet bij elkaar optellen. Wanneer je vier jaar niets extra's aflost kan je niet in het vijfde jaar dat percentage boetevrij aflossen. Wanneer de hypotheekverstrekker een minimum boete rekent, terwijl het werkelijke renteverlies voor de hypotheekverstrekker lager is, kan de boete ook nadelig uitpakken. Ook eisen sommige hypotheekverstrekkers dat je een extra aflossing van tevoren meld. Wanneer je dit niet meld, dan wordt naast de boete ook nog extra rente over de aankondigingtermijn geëist.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek boetevrij aflossen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Gepubliceerd: 31-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!