InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek aflossen, voordelen en nadelen

Hypotheek aflossen, voordelen en nadelen

Hypotheek aflossen, voordelen en nadelen Het aflossen van je hypotheek betekent dat je vermogen opbouwt op de langere termijn. Met dit vermogen los je t.z.t. je hypotheek af. Dan zit je vermogen in je huis. Met het aflossen van de hypotheek, dalen je maandlasten. De vraag is echter of je het belangrijk vind om vermogen op te bouwen of dat je het belangrijker vind dat je maandlasten in de toekomt lager worden. Het aflossen van je hypotheek heeft voordelen en nadelen. Volgens kenners van de Rabobank en Van Lanschot losssen steeds meer mensen hun hypotheek af. Het aflossen van de hypotheek is volgens hen een echte trend in 2012. Hypotheek aflossen kán betalingsproblemen in de toekomst voorkomen. Voordat u zonder meer meegaat met de aflos-trend, is het verstandig om de voordelen en nadelen van aflossen zelf onder de loep te nemen.

Hypotheek aflossen, voordelen

  • Je bent minder kwetsbaar voor waardedalingen van je huis.
  • Je bouwt vermogen op.
  • Na het aflossen van je hypotheek zit je vermogen in de woning en is je vermogen om dus belastingvrij.
  • Er vindt geen stijging van lasten plaats door het vervallen van renteaftrek na dertig jaar. De stijging weegt meestal minder zwaar door de inflatie.
  • Als de hypotheek is afgelost, heb je geen hypotheeklasten meer dus heb je elke maand meer financiële ruimte.
  • Door de 'Wet Hillen' betaal je geen belasting meer over je eigen woning, wanneer geen of een kleine eigenwoningschuld hebt. Aflossen van de hypotheek betekent dan dus dat je geen inkomstenbelasting betaalt over de eigen woning.

Hypotheek aflossen, nadelen

  • Je hebt een hogere maandlast, want je betaalt premie of aflossing naast de rente.
  • Zodra je je hypotheek hebt afgelost beschik je niet meer vrij over je geld. Je geld zit dan namelijk in je eigen huis. Eerst moet je je vermogen vrijmaken uit je huis, wanneer je over het vermogen wilt beschikken. Hiervoor moet je dan een hypotheek afsluiten of verhuizen naar een huurhuis.
  • Als je de bedragen die je hebt afgelost op je lening weer wilt opnemen kan je te maken krijgen met allerlei kosten als: taxatiekosten, afsluitprovisie, notariskosten.
  • Wanneer je binnen 30 jaar je hypotheek aflost dan verlies je (een deel van) je renteaftrek.
  • Aflossen op je hypotheek betekent dat de overwaarde toeneemt. De bijleenregeling zorgt ervoor dat je bij een verhuizing
niet helemaal vrij over de overwaarde kan beschikken.

Andere overwegingen bij het wel/niet aflossen van je hypotheek

  • Fiscale overwegingen (het hebben van een levensverzekering bijvoorbeeld)
  • Beschikken over eigen geld
  • Leeftijd
  • Burgerlijke staat
  • Gezondheid

Hypotheekvormen waarmee je vermogen opbouwt

  • annuïteitenhypotheek
  • lineaire hypotheek
  • spaarhypotheek
  • spaarbeleggingshypotheek
  • beleggingshypotheek
  • bankspaarhypotheek

Meer over hypotheekvormen
Gerelateerde artikelen
Voordelen en nadelen aflossen hypotheekVoordelen en nadelen aflossen hypotheekWanneer je een huis gekocht hebt, zal je hoogstwaarschijnlijk een hypotheek hebben, die je af moet lossen. Bij het aflos…
Vervroegd aflossen hypotheek: de voor- en de nadelenVervroegd aflossen hypotheek: de voor- en de nadelenVeel mensen denken dat ze beter af zijn als ze een lening of hypotheek vervroegd aflossen. De waarheid ligt vaak heel an…
Hoe kom ik van mijn aflossingsvrije hypotheek afHoe kom ik van mijn aflossingsvrije hypotheek afVeel huiseigenaren die in het verleden een aflossingsvrije hypotheek hebben afgesloten, hebben hier achteraf spijt van.…

Reageer op het artikel "Hypotheek aflossen, voordelen en nadelen"

Reacties

Snarf, 09-06-2015 12:44 #5
Ik denk er over om mijn hypotheek nu in zijn geheel af te lossen. Ik vraag me alleen af wat er gebeurd met het huurwaardeforfait de rest van het jaar. Indien je een huis koopt in het loop van het jaar moet het forfait berekend worden over de periode dat je erin woont. Vervalt het forfait nu ook voor de rest van het jaar wanneer je geheel aflost?

Wolff, 13-11-2012 17:44 #4
Ik heb een eenmalige aflossing gedaan op het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek. Het spaargedeelte van de hypotheek heb ik ongemoeid gelaten. De verzekeringspremie die ik betaal dient dus na 30 jaar nog steeds het volledige spaargedeelte 'te dekken'. Nu krijg ik van de verzekeringsmaatschappij alsnog een bericht dat mijn premie omhoog gaat. Dit klopt toch niet? Deze premie zou toch gelijk moeten blijven?

Anita, 02-01-2012 14:24 #3
Wij hebben wat gespaard en willen dit gebruiken om wat aftelossen mijn vraag is :kan ik dat nu doen of nog even wachten omdat de regering het wil stimuleren wat is verstandig Reactie infoteur, 10-01-2012
Beste mevrouw Mayers
Hypotheek aflossen wordt in 2012 door de overheid gestimuleerd. Het kan voordelig zijn om uw hypotheek af te lossen wanneer de spaarrente laag is. Zeker als uw hypotheekrente aan de hoge kant is en u niet in een hoog belastingtarief valt. In dit geval wordt uw vermogen in box 3 lager als u aflost en betaalt u minder hypotheekrente. Houdt u er wel rekening mee, dat er sprake is van minder hypotheekrenteaftrek en dus minder spaarrente.

A. L. Boon, 30-03-2010 12:06 #2
Blz.2 van 5:daar staat naast hpypotheek aflossen, nadelen:je hebt een hogere maandlast, want je betaalt premie of af lossing naast de rente.Dit begrijp ik niet, want de maandlasten gaan toch juist omlaag omdat de premie omlaag gaat elke maand bij aflossing Reactie infoteur, 30-03-2010
Bedankt voor uw vraag,
Je hebt een hogere maandlast dan wanneer je niet aflost, omdat je maandelijks aflost. Wanneer men niet of deels aflost, is de maandlast laag.

Jhm de Groot, 25-12-2008 16:18 #1
Hoe dient de (Rabo)bank exact om te gaan met verzoek tot algehele aflossing spaaroptimaalhypotheek (geen woekerpolis) waarvan de spaarpremie (met levensverzekering) bij Interpolis onder beheer is gesteld van de Rabobank zelf? Maw: wat mogen de voorwaarden zijn en hoe zien de procedureregels en tijdsbestek van beiden eruit?

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 12-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 5
Schrijf mee!