InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek niet meer kunnen betalen

Hypotheek niet meer kunnen betalen

Hypotheek niet meer kunnen betalen Door echtscheiding, overlijden partner, arbeidsongeschiktheid kan het gebeuren dat je in een situatie beland, dat je niet meer in staat bent om je hypotheek te betalen. Bij aflossingsproblemen van je hypotheek is het een voordeel om een hypotheek op basis van NHG (Nationale Hypotheek Garantie) te hebben, om samen een oplossing te vinden voor het feit dat je je hypotheek niet meer kan betalen. Ook zijn er tal van websites waarop je kunt berekenen wie jou de goedkoopste hypotheek kan bieden.

Hulp bij aflossen hypotheek

NHG betekent dat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) garant staat voor de aflossing van je hypotheek. Als je door overlijden van je partner, echtscheiding, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid je hypotheek niet meer kan betalen, kan je contact op nemen met de hypotheekverstrekker en je kunt NHG inschakelen om te kijken wat je kunt doen aan de aflossingsproblemen. De geldverstrekker, zoals de bank, verzekeringsmaatschappij, pensioenfonds, loopt hierdoor geen risico. Je hypotheekrente is daardoor lager en je hoeft voor de aanschaf van een huis geen eigen geld mee te nemen. Maar ook bij betalingsproblemen is het een voordeel om een hypotheek op basis van NHG te hebben. Als de hoogte van de hypotheek hoger is dan de waarde van de woning zal de geldverstrekker en de NHG je toestemming moeten geven om zelf de woning te mogen verkopen voor een zo gunstig mogelijke prijs. Executieverkoop kan beter vermeden worden, omdat je hiermee minder krijgt dan de waarde van je huis.

Meer financiele ruimte

Na de verkoop zal de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen de restschuld waarvoor zij garant staan, aan de geldverstrekker overmaken. Het waarborgfonds kan de restschuld op je verhalen, maar als het zo is dat je buiten je schuld in de problemen bent gekomen en dat je er alles aan hebt gedaan om de schuld zoveel mogelijk te beperken, dan schelden ze je de schuld kwijt. Voor iedere situatie wordt dit apart bekeken. Het bedrag waarvoor het WEW garant staat is op basis van een annuïteitenhypotheek. Wanneer je een anderen hypotheekvorm hebt kan het zijn dat de werkelijke restschuld hoger is dan het bedrag waarvoor de Stichting garant staat. Dan houdt je voor dat hogere bedrag een schuld bij de geldverstrekker.
Wat is een annuïteitenhypotheek? Bij een annuïteitenhypotheek wordt steeds hetzelfde bedrag vn je rekening afgeschreven. Dit is de annuïteit, die bestaat uit rente plus aflossing. De aflossing is in het begin nog laag, maar stijgt ieder jaar. De schuld daalt en daarmee ook de rentelast. Je betaalt steeds minder rente en je krijgt ook steeds minder terug van de belasting.

Aflossingsproblemen door echtscheiding, overlijden partner, verlies (deel van) inkomen

De NHG biedt sinds januari 2001 de Woonlastenfaciliteit. Doel van deze faciliteit is het overbruggen van een periode van betalingsproblemen en gedwongen verkoop van de woning voorkomen. De Woonlastenfaciliteit biedt je de mogelijkheid om de woonlasten te betalen vanuit een aanvullende lening. Dit wel, wanneer je een hypotheek hebt met NHG en je bent in de financiële problemen gekomen door echtscheiding, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, of overlijden van je partner. De hoogte van de aanvullende lening is maximaal 1,5% X hypotheekrente X lening. Als de aanvullende lening gebruikt is, moet je de hypotheek met de extra lening weer zelf betalen of eventueel je woning verkopen. De woonlastenfaciliteit kan alleen worden toegepast als de WEW schriftelijk toestemming heeft gegeven.

Voorwaarden

Het is niet zo dat de Stichting in alle gevallen garant staat. Er zijn voorwaarden. Zo mag de koopsom voor 2008 niet hoger zijn dan 236.607,14 euro (bestaand huis, dit is inclusief de kosten van kwaliteitsverbetering) of 245.370,37 (nieuwbouwhuis, inclusief de kosten van meerwerk). Als uit het taxatierapport blijkt dat de getaxeerde waarde anders is dan het bedrag dat je voor de woning betaalt, dan is het laatste bedrag geldig. De totale kosten van het 'in eigendom krijgen' van de woning, en dus de totale hypotheek, mogen inclusief de 8% of 12% voor de bijkomende kosten niet hoger zijn dan 265.000 euro. Het inkomen moet wel toereikend zijn om de hypotheeklast af te dragen. Als eigenaar moet je de woning ook echt bewonen. NHG wordt niet toegekend voor de aanschaf van een tweede woning.

Aanvragen doet de geldverstrekker

De aanvraag voor NHG regelt de geldverstrekker. De kosten bedragen eenmalig 0,45% over het hypotheekbedrag. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar en je verdient het weer terug door de lagere rente die geldt voor hypotheken met NHG. Je kan de garantie aanvragen bij de koop of bij de kwaliteitsverbetering van je huis. De kosten van de kwaliteitsverbetering moeten blijken uit het taxatierapport, een bouwkundig rapport en/of een door de aanvrager te overleggen specificatie.
© 2008 - 2014 Ssandra3108, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek met Nationale Hypotheek GarantieHypotheek met Nationale Hypotheek GarantieEen hogere hypotheek afsluiten kan middels een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Door de landelijke rege…
Nieuwe hypotheekregels & verbouwingNieuwe hypotheekregels & verbouwingVolgens de nieuwe hypotheekregels 2011 verdwijnt de aflossingsvrije hypotheek. De hoogte van de tophypotheek wordt beper…
Gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek: maximaal 50%Gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek: maximaal 50%De aflossingsvrije hypotheek heeft veel belangstelling genoten en stond regelmatig in de publiciteit. De aflossingsvrije…
Hypotheek aflossen, voordelen en nadelenHypotheek aflossen, voordelen en nadelenHet aflossen van je hypotheek betekent dat je vermogen opbouwt op de langere termijn. Met dit vermogen los je t.z.t. je…

Reageer op het artikel "Hypotheek niet meer kunnen betalen"

Reacties

Frans, 19-05-2014 14:14 #8
Moet een huidige hypotheekverstrekker je gratis hypotheekadvies geven bij het oversluiten van een bestaande hypotheek?
Dit i.v.m. echtscheiding en het overnemen van de huidige hypotheek/ opnieuw afsluiten.
De huidige vestrekker wil niet meewerken en heeft aangegeven dat dit alleen kan via een adviseur die is aangesloten bij hen?! Ik hoor de euro's al weer rinkelen!

S. Bakker, 10-07-2011 01:17 #7
Ik en mijn vrouw hebben een hypotheek op twee salarissen afgesloten. Nu gaan wij scheiden, maar ik wil er blijven wonen met mijn zoon. Ik zou willen weten of de maandlasten verlaagd zou kunnen worden, zodat ik er kan blijven wonen. Dat er aan het eind (30jaar) bijvoorbeeld nog een restschuld open staat.

Natasja, 01-07-2011 08:48 #6
Mijn expartner en ik zijn sinds februari 2011 officieel gescheiden. Het huis staat te koop en ex woont inmiddels ergens anders. Ik woon met zoon nog in het huis. Ex heeft inmiddels besloten om de helft van alle vaste lasten te gaan betalen en ik moet de andere helft betalen. De schuld loopt op want ik kan mijn deel niet betalen. In het convertant staat dat wij gezamelijk de kosten van het huis betalen zolang het nog niet verkocht is.Mijn vraag is of het in dit geval naar ratio moet worden berekend aangezien mijn inkomen vele malen minder is dan het bedrag dat ik maandelijks moet betalen.

Marjolein, 13-01-2011 20:08 #5
Mijn ex partner en ik zijn uitelkaar, we hadden een samenlevingscontract. Wij hebben beide gezamelijk voor de hypotheeklasten betaald, totdat naar een jaar het huis nog niet verkocht en hij besloot te vertrekken uit Nederland. Ik heb werkelijk geen idee waar hij zit. Ik kan niet alleen de hypotheek betalen. Zou de hypotheekverstrekker mij kunnen helpen hierbij? Zij hebben toch een meldingsplicht voor wanbetalers? Welke instatie kan mij helpen bij het vinden van mijn ex partner? Dit kan toch niet zomaar? Wat kan ik laten doen als hij weer een voet in Nederland zet? Reactie infoteur, 14-01-2011
Ik zou je adviseren om juridisch advies in te winnen, bij een bureau voor rechtshulp bijvoorbeeld of je rechtsbijstandsverzekering.

Succes!

Marjolein, 13-01-2011 20:08 #4
Mijn ex partner en ik zijn uitelkaar, we hadden een samenlevingscontract. Wij hebben beide gezamelijk voor de hypotheeklasten betaald, totdat naar een jaar het huis nog niet verkocht en hij besloot te vertrekken uit Nederland. Ik heb werkelijk geen idee waar hij zit. Ik kan niet alleen de hypotheek betalen. Zou de hypotheekverstrekker mij kunnen helpen hierbij? Zij hebben toch een meldingsplicht voor wanbetalers? Welke instatie kan mij helpen bij het vinden van mijn ex partner? Dit kan toch niet zomaar? Wat kan ik laten doen als hij weer een voet in Nederland zet?

Debby, 08-09-2010 18:10 #3
Mijn ex man en ik zijn beiden nog steeds eigenaar van het huis dat wij 13 jaar geleden hebben gekocht. Sinds 2 jaar betaal ik de hypotheek en alle bij behorende lasten/kosten. Mijn ex wil niet meewerken om het huis op mijn naam te zetten. Ondertussen maakt hij allemaal schulden, heeft geen baan meer, woont bij zijn ouders in een huurhuis, betaalt al 2 jaar geen alimentatie (ook niet voor onze 3 kinderen) en nu willen zijn schuldeisers beslag leggen op het huis waar ik dus woon en al jaren alles zelf voor betaal. Wat nu?

Marjolijn, 08-05-2010 20:13 #2
Ik heb met mijn, inmiddels expartner, een huis gekocht en dus een hypotheek op beider namen. Ik ben er blijven wonen en bij de notaris is vastgelegd dat ik de hypotheek en de vaste lasten betaal. Het huis staat te koop voor een hoog bedrag. Inmiddels kan ik de hypotheek niet meer alleen betalen. Hij wenst niet mee te betalen en wil ook de prijs van het huis niet naar beneden hebben zodat het beter in de markt zou kunnen liggen. Wat kan ik hiermee.

Patricia Vogels, 08-10-2009 23:50 #1
Vriend en vriendin van mij zijn gescheiden. Het huis staat nog op beider naam en zij woont daar met een zoon van 20 jaar. Ex man is vorige maand zijn baan kwijt en krijgt uitkering van UWV. Mijn vriendin heeft inmiddels een nieuwe vriend en deze wil hypotheek gaan betalen en bij haar gaan wonen. Dat leek de oplossing. Nu heeft haar ex man het huis laten taxeren en dreigt nu met verkopen. Hij betaalt de hypotheek niet meer! Heeft u een oplossing en kan hij zomaar niet betalen… Heeft dat juridische consequenties. Reactie infoteur, 09-10-2009
De hypotheek staat op beider naam, dat betekent dat de vertrekkende partner er niet mee klaar is, als hij vertrekt. Dat moet officieel afgehandeld worden. Als het huis op twee inkomens gekocht is is het moeilijk om het huis aan te houden. Normaal gesproken wordt het huis dan verkocht, maar in dit geval wil de nieuwe partner de hypotheek betalen. De exman zou de partner uit moeten kopen. Lees ook: http://financieel.infonu.nl/hypotheek/30945-hypotheek-en-echtscheiding.html

Je vriendin kan juridisch advies inwinnen bij Vereniging Eigen Huis, die kunnen goed adviseren wat te doen aan het feit dat de expartner niet meer aflost.

Infoteur: Ssandra3108
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 8
Schrijf mee!