InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Kosten aanschaf bestaand koophuis

Kosten aanschaf bestaand koophuis

Kosten aanschaf bestaand koophuis Bij het aankopen van een huis moet u rekening houden met hoge kosten. Naast de koopsom moet u ook noodzakelijke kosten maken om het huis op uw naam te krijgen. Een groot nadeel van het aankopen van een huis zijn de bijkomende kosten. Bij het verhuizen naar een huurhuis of koophuis krijgt u altijd te maken met de kosten van de verhuizing en het verbouwen of opknappen van het huis. Bij een gekochte woning krijgt u daarnaast ook nog te maken met kosten om de woning op uw naam te krijgen. Veruit de grootste kostenpost is de overdrachtsbelasting, maar vergis u niet in de hoogte van de kosten van de notaris en de hypotheekadviseur. Meestal worden de aanvullende kosten bij het aankopen van een bestaand (niet nieuwe) huis geschat op ongeveer tien procent van de koopsom van de woning.

Overdrachtsbelasting

In de Wet op belastingen van rechtsverkeer is vastgelegd dat er belasting wordt geheven bij overdracht van onroerende goederen. Deze belasting geldt uitsluitend voor bestaande bouw, niet voor nieuwbouw. Meestal wordt een woning overgedragen onder de conditie “kosten koper”. De belasting moet dan betaald worden door de koper. De hoogte van deze belasting is zes procent van de koopsom van het onroerend goed, dus exclusief eventuele overname van roerende zaken. Bij overlijden van de eigenaren van een huis is het mogelijk dat één van de erfgenamen het huis overneemt zonder dat er overdrachtsbelasting betaald moet worden. Door de erfenis is de erfgenaam namelijk geheel of gedeeltelijk eigenaar geworden van het huis.

Notariskosten

De kosten bij de notaris hebben betrekking op de transportakte (=akte van levering) en de hypotheekakte. De transportakte zijn de kosten van de notaris om onderzoek te doen naar juridische aspecten die verbonden zijn aan de verkochte woning. De hypotheekakte is een officieel contract met de geldverstrekker. De koper van het huis stelt het onroerend goed beschikbaar als onderpand voor de geldlening bij de bank (hypotheeklening). De kosten van de transportakte en de hypotheekakte verschillen sterk. Via het internet kunt u de goedkoopste notaris in uw omgeving zoeken via bijvoorbeeld degoedkoopstenotaris.nl.

Afsluitprovisie

Vaak bedragen de verdiensten voor de adviseur één procent van het hypotheekbedrag. De provisie is een kostenpost waar de adviseurs vaak een deel van af willen staan aan de klant. De afsluitprovisie is de vergoeding die de adviseur krijgt voor zijn of haar bemoeienis. Naast deze provisie verdienen ze ook nog aan de aanvullend gesloten verzekeringen, waaronder een levensverzekering en de opstalverzekering.

Taxatiekosten

Voordat u een hypotheek kunt krijgen moet een onafhankelijke taxateur bepalen wat de waarde van de woning is. Zou blijken dat de woning niet voldoende waarde vertegenwoordigd, dan wordt de hypothecaire lening niet verstrekt. De geldverstrekker krijgt het huis namelijk in onderpand en kan deze verkopen zodra de maandelijkse lasten niet meer voldaan worden. Het huis moet wel voldoende waard zijn om als onderpand te kunnen fungeren.

Aanvullende kosten

Afhankelijk van verschillende factoren kunnen er meer kosten noodzakelijk zijn om te maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een samenlevingscontract bij ongehuwden, bouwtechnische keuring, kosten van de aankoopmakelaar en de kosten voor het aanvragen van een hypotheek met NHG.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten aanschaf bestaand koophuis"

Reactie

Jo Kikken, 04-09-2009 11:51 #1
Als ik een kind een geldlening verstrek zonder tussenkomst van een notaris, waaraan moet die akte van geldlening minimaal voldoen? Reactie infoteur, 04-09-2009
Zonder tussenkomst van een notaris is niet aan te raden. Zie artikel Geld&Recht: http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2483330/Geld_lenen_aan_kinderen_hoe_doet_u_dat.html

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!