InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De spaarhypotheek, voor- en nadelen

De spaarhypotheek, voor- en nadelen

De spaarhypotheek, voor- en nadelen De spaarhypotheek is een hypothecaire lening, waarmee een huis gefinancierd kan worden. Gedurende de gehele looptijd lost de geldnemer niets af, wel wordt er elke maand rente betaald over het totaal geleende bedrag. Daarnaast wordt er maandelijks een bedrag gespaard, zodat de lening aan het einde van de looptijd in één keer wordt afgelost.

Wat is een spaarhypotheek?

De spaarhypotheek is één van de vele hypotheekvormen. Bij een spaarhypotheek betaalt de geldnemer iedere maand rente over het totaal geleende bedrag, gedurende de gehele looptijd van de lening. Er wordt dus niets afgelost. Daarnaast wordt er een gemengde levensverzekering afgesloten, waaraan maandelijks een bedrag wordt betaald, bestaande uit een spaardeel en een risicodeel.

Het spaardeel wordt op een rekening gestort, de hypotheeknemer ontvangt hier rente over. Het rentepercentage, wat de hypotheeknemer over het spaardeel ontvangt is gelijk aan het rentepercentage wat betaald wordt aan de hypotheekgever.
Ook wordt er een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Wanneer de hypotheeknemer voortijds komt te overlijden, wordt de hypotheek of een deel daarvan afgelost. Indien twee personen de lening afsluiten, wordt vaak een overlijdensverzekering op beide personen afgesloten.

Wanner de looptijd van de spaarhypotheek ten einde komt is er precies genoeg geld op de spaarrekening aanwezig, zodat de lening in één keer afgelost kan worden.

Rekenvoorbeeld van de spaarhypotheek

In het onderstaande rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van een rentepercentage van 5%. De rente op de lening wordt aan het einde van ieder jaar betaald. De looptijd van de lening is 20 jaar.

JaarSchuldRenteBelastingvoordeelSpaarpremieTotaal jaarbedragMaanlasten
1€240.000€12.000€4.920€6.600€13.680€1.140
2€240.000€12.000€4.920€6.600€13.680€1.140
3€240.000€12.000€4.920€6.600€13.680€1.140
5€240.000€12.000€4.920€6.600€13.680€1.140
10€240.000€12.000€4.920€6.600€13.680€1.140
15€240.000€12.000€4.920€6.600€13.680€1.140
20€240.000€12.000€4.920€6.600€13.680€1.140
Totaal €240.000€98.400€132.000€277.200

Er wordt in totaal €132.000,- betaalt aan spaarpremie. De overige €108.000,- is verkregen door middel van rente over de spaarpremies.

Voordelen van de spaarhypotheek

De grootste voordelen van een spaarhypotheek staan hieronder vermeldt:
  • De rentedempende werking zorgt ervoor dat de hypotheeklasten per maand erg stabiel zijn. Wanneer het rentepercentage stijgt, ontvangt de geldnemer een hoger rentepercentage over het gespaarde geld. Omdat het eindbedrag vast staat, wordt er maandelijks een lager bedrag gespaard. Hier staat tegenover dat de rentelast omhoog gaat.
  • De geldnemer is altijd zeker van aflossing van de totale lening, ook wanneer hij/zij komt te overlijden.
  • Over het spaardeel hoeft geen belasting te worden betaald, de spaarhypotheek kan aangemerkt worden als een Kapitaalverzekering Eigen Woning. De over de lening betaalde rente is aftrekbaar in box 1
  • Doordat er tijdens de looptijd van de hypotheek niets afgelost wordt, profiteert de geldnemer optimaal van de hypotheekrenteaftrek.

Nadelen van de spaarhypotheek

De grootste nadelen van een spaarhypotheek staan hieronder vermeldt:
  • Bij het tussentijds beëndigen van de spaarhypotheek, moeten hoge afkoopkosten betaald worden.
  • Instanties die spaarhypotheken uitgeven rekenen gemiddeld een opslag op de hypotheekrente van 0,2%.
  • Wanner de rente daalt is het rendement van de spaarhypotheek laag, er moet meer spaarpremie betaald worden.
  • De geldnemer is vaak op één instantie aangewezen wat betreft verzekeren, lenen en sparen.
© 2008 - 2017 Nick, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaarhypotheek: voor- en nadelen van deze hypotheekSpaarhypotheek: voor- en nadelen van deze hypotheekEen andere populaire hypotheekvorm is de spaarhypotheek. De hypotheek loopt samen met een gemengde verzekering. Het bijz…
Beleggingshypotheek omzetten naar spaarhypotheekEen beleggingshypotheek is een hypotheekvorm die veel risico’s met zich meebrengt. Als u meer zekerheid wilt, kunt de be…
Combinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekCombinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekDe meeste mensen die voor 2013 een hypotheek afsloten, hebben gekozen voor een combinatie van hypotheken. Zo heeft vrijw…
Verborgen kosten van de spaarhypotheekVerborgen kosten van de spaarhypotheekEen spaarhypotheek heeft zeker zijn voordelen, maar er zijn ook flink wat nadelen aan verbonden. Het grootste nadeel is…
Hybride hypotheek: uitleg en voordelenHybride hypotheek: uitleg en voordelenDe hybride hypotheek is een flexibele hypotheekvorm. En dat is een voordeel. Een uitleg van deze hypotheek: het is een c…
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheekrente-spaarhypotheek.nl/voordelen-nadelen-spaarhypotheek.php http://www.hypotheektopper.nl/page/269/spaarhypotheek_spaarhypotheek.html http://www.hypotheekrente-spaarhypotheek.nl/spaarhypotheek-belasting.php

Reageer op het artikel "De spaarhypotheek, voor- en nadelen"

Reacties

Nick (infoteur), 01-10-2008 14:37 #2
Het lijkt me verstandig om hiervoor contact op te nemen met uw hypotheekadviseur. Wel kan ik u zeggen dat de spaarhypotheek op dit moment meer in trek is, nu een economische recessie dreigt.

Ekampijon, 28-09-2008 10:11 #1
In hoeverre is het spaargedeelte van een spaarhypotheek beschermd bij een financiele crisis, zoals nu bij Fortis.Mijn hypotheek, spaarhypotheek, is daarbij ondergebracht?

Infoteur: Nick
Laatste update: 16-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekvormen
Reacties: 2
Schrijf mee!