InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Gestegen hypotheekrente

Gestegen hypotheekrente

Gestegen hypotheekrente Veel mensen kiezen voor een korte rentevaste periode bij het afsluiten van een hypotheek. Echter na deze korte periode kan het rentepercentage fors hoger uitvallen.

Afsluiten van een hypotheek

Bij het afsluiten van een hypotheek zijn de maandlasten voor de meeste mensen doorslaggevend. Dit verklaart het succes van de aflossingsvrije hypotheek en de beleggingshypotheek. De hypotheekrente is fiscaal aftrekbaar waardoor aflossen gedurende de looptijd minder gangbaar is geworden. U kunt beter uw geld op een spaarrekening zetten dan gebruiken voor de aflossing.

Korte rentevast periodes

In tijden met lage rentestanden kunt u een hypotheek sluiten met een rentevaste periode van vijf jaar tegen een percentage onder de 5%. Voor langere periodes moet u een hoger percentage aan hypotheekrente betalen. Toch is het in veel gevallen veiliger om voor een langere periode te kiezen, omdat rentepercentages in een korte periode sterk kunnen stijgen. De meeste mensen kopen namelijk een huis uitgaande van het maximale wat ze kunnen besteden. Dit heeft als nadeel dat men een forse stijging van de hypotheekrente in de volgende periode mogelijk niet kan dragen (uitgaande van een ongeveer gelijk inkomen als vijf jaar geleden).

Lange rentevast periodes

Sluit u uw hypotheek af in een periode met hoge rentestanden, kunt u overwegen om het niet voor een lange periode van bijvoorbeeld twintig jaar vast te zetten. Begin jaren tachtig hadden we in Nederland te maken met hypotheekrentes boven de 10%. Had u in deze periode een huis gekocht met een lange rentevaste had u ook in tijden met lage rentestanden aan de hogere rente vast gezeten.

Onzekerheid

Helaas weet u vooraf niet hoe de rente zich gaat ontwikkelen. Indien de hypotheekrente op een bepaald moment hoog staat, is het mogelijk dat het nog verder gaat stijgen. Toch zou iedereen die een hypotheek sluit moeten kiezen voor de zekerheid in de toekomst. Kies een langere rentevaste periode. Doet u dit niet dan loopt u kans dat de hogere lasten in een nieuwe periode niet meer op te brengen zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gestegen hypotheekrente"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!